(Vakantie) woning verhuren

Tingtong
Topic Starter
Berichten: 88

(Vakantie) woning verhuren

#1 , 06 dec 2012 09:31

We hebben een woning in de ardennen in een klein dorpje.
Volgende zomer willen we dat verhuren per week enz.
Nu wil ik graag wat info van mensen die dat zelf doen en waarop allemaal letten.
Wij zelf zijn zeer veel aanwezig en wonen dan er rechtop dus toch wat toezicht.
Ook ervaringen met verhuurbedrijven.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 06 dec 2012 10:42

Als u zelf graag alles in de hand houdt en graag controleert dat uw te verhuren huisje niet afgebroken wordt, dan verhuurt u zelf. Als u graag liever niet gestoord wordt voor het oplossen van een lekkende kraan, het overhandigen en ophalen van sleutels en dergelijke meer, dan gaat u via een verhuurbedrijf. Bij de tweede optie zal u dus betalen voor uw gemoedsrust.

Waar moet u allemaal op letten? Zorgen dat er sowieso een waarborg gevraagd wordt voor gebeurlijke ongevallen (gebroken glas enz.) Voor gebruikelijke verzekeringen kan u eens met uw verzekeringsmakelaar praten. Reclame kan via een persoonlijke website of ook via een organisatie (die waarschijnlijk ook nog enige verplichtingen oplegt).

artemis
Berichten: 3293

#3 , 06 dec 2012 11:32

Geen ervaring met het verhuren van vakantiewoningen, wel et het huren ervan ;-)

Zoals Xastheron schrijft wordt het een keuzen tussen alles zelf doen, of via een commerciële site verhuren (waarbij je volgens mij nog verschillende gradaties hebt mbt tot wat je nog zelf doet of niet).

Als je het allemaal zelf wil doen kan je op Immoweb gaan die een rubriek vakantiewoningen heeft.
Wil je het (gedeeltelijk) uitbesteden dan is Belvilla vermoedelijk de grootste aanbieder op dit moment.

Snuister eens door de vakantiewoningen op Immoweb. Je ziet dan bij sommige vakantiewoningen een link naar andere kleine verhuursites zoals daar zijn Gîtes-Online, Ourthe & Somme, enz.

Ik heb in het verleden veelal rechtstreeks van de eigenaar gehuurd, die dan ter plaatse een contactpersoon had waar je de sleutel moest ophalen en die instond voor opname meterstanden, nazicht bij vertrek, enz. Dat is ook een mogelijkheid.
Een plaatselijke poetsvrouw zal je ook nodig hebben.

Reclame

Tingtong
Topic Starter
Berichten: 88

#4 , 06 dec 2012 11:43

Immoweb ga ik eens bekijken, Bij Belvilla ben ik ook al wat gaan bekijken en lijkt me redelijk goed en de prijzen zijn niet zo goedkoop maar de woningen zien er allemaal mooi uit.
Voor deze winter hebben we een huis gehuurd in Oostenrijk via Belville en zullen dan wat meer ondervinden.
Ik denk ook dat je beter alles zelf doet en ook goede vaste klanten zoekt , We zijn zelf altijd ter plaatse voor sleutels enz.

Mercie

artemis
Berichten: 3293

#5 , 06 dec 2012 12:56

Je zou bij Belvilla kunnen checken hoeveel hun commissie bedraagt (staat niet op de site maar aan een potentiële verhuurder zullen ze dat wel meedelen). Uiteraard rekenen de verhuurders die commissie erbij dus dat drijft de prijs op.

We huurden zo'n 10 jaar regelmatig hetzelfde huis. Dat heb ik destijds via Belsud gevonden (verhuurdienst van de Waalse Toeristische dienst) maar die bestaan ondertussen niet meer. De eigenaar verhuurt nu bij Belvilla, maar is onlangs ook naar Immoweb gegaan en wil blijkbaar van Belvilla af omwille van de commissie. Woont zelf zo'n 30 km van het huis.

Persoonlijke tip: Als je 'goede vaste klanten zoekt' investeer dan in goede bedden, de achilleshiel van veel vakantiewoningen (en wat je niet op een foto kan zien) en ook van dat huis waar wij zo graag naartoe gingen.

Tingtong
Topic Starter
Berichten: 88

#6 , 18 mei 2016 23:32

We verhuren al enige tijd via Micazu en betalen alleen een vaste prijs gebruik website en verder geen kosten en ook op natuurhuisje.be met 12% op verhuur en ze lopen ondertussen zeer goed .
De anderen zoals belvilla vragen 30% en bepalen de verhuurprijs enz en veel blabla.

KristinH
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 feb 2018 00:51

Onze ervaring is dat Belvilla in regel 60% commissie neemt op de vraagprijs die zij van de markt menen te kunnen verkrijgen voor onze vakantiewoning in de Oostkantons in België.
Bestaan er wettelijke regels omtrent het maximale bedrag dat een verhuurmaatschappij voor vakantiewoningen mag nemen bovenop het bedrag dat zij aan de verhuurder per verhuurde periode aanbieden ?
Waar kunnen we ons hierin laten bijstaan ?
De service die we vanwege Belvilla krijgen is de facturatie + het kunnen beschikken over een online reservatiekalender + een beschrijving en foto's op de website waarmee potentiële verhuurders onze vakantiewoning kunnen vinden en boeken.
Hoeveel mag daar maximaal voor gerekend worden ? Nu verdienen zij ongeveer het loon van een halftime medewerker alleen al op onze vakantiewoning. Dit is buiten proportie. Het is niet mogelijk dat de verhuurmaatschappij een dergelijk bedrag aan kost heeft om dit huis verhuurd te krijgen. Voor ons is het daarentegen niet meer mogelijk rond te komen om alle nodige en wettelijk verplichte investeringen te doen. Het betreft een vakantiewoning met een35 slaapplaatsen : evacuatieroutes via externe trappen en platformen, een automatische blusinstallatie op de chauffageketel, een brandalarmcentrale , overal evacuatieverlichting en markeringen, blusapparaten en de jaarlijkse onderhoudskost voor dit alles. En de wetgever drijft het aantal verplichte investeringen jaar na jaar op. Als zij blijven weigeren het % return aan de eigenaar op te trekken met behoud van de huidige marktprijzen, dan zullen veel eigenaars de verhuring moeten stoppen en heeft de verhuurmaatschappij finaal niets meer.

Terug naar “Andere”