schenking woning

vadertjelief
Topic Starter
Berichten: 3

schenking woning

#1 , 04 dec 2012 18:06

een grootvader heeft een woning weggeschonken aan zijn kleinkinderen; hij overlijdt echter twee jaar later;de woning komt dus nog bij de nalatenschap; hoeveel successierechten moeten daarop nog betaald worden, gezien er bij de schenking toch ook reeds registratierechten werden betaald? Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 04 dec 2012 18:30

Aangezien er schenkingsrechten op betaald zijn geweest, moeten er geen successierechten meer betaald worden op de woning.
Je moet de woning wel vermelden in de aangifte van SSR.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 04 dec 2012 21:54

Er moeten geen successierechten betaald worden op die geschonken woning. Maar indien de begunstigden van die schenking nog iets erven van onroerend goed , worden de successierechten op het geerfde berekend alsof de rest er ook is. Er is een opduweffect. Voorbeeld : voor een erfgenaam is de waarde van schenking 75.000 € geweest. Hij erft nog OG voor een waarde 50.000 €. Het toegepaste tarief voor de erfenis van 50.000 € is 9 %. Alsof hij erft van 75.000 tot 125.000 €. De schenking wordt niet belast maar bepaalt het tarief van het andere deel.
Laatst gewijzigd door wanton op 05 dec 2012 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

vadertjelief
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 05 dec 2012 08:00

Heel hartelijk bedankt voor de uitleg.

Creatief
Berichten: 2513

#5 , 05 dec 2012 16:18

. Maar indien de begunstigden van die schenking nog iets erven van onroerend goed , worden de successierechten op het geerfde berekend alsof de rest er ook is. Er is een opduweffect. Voorbeeld : voor een erfgenaam is de waarde van schenking 75.000 € geweest. Hij erft nog OG voor een waarde 50.000 €. Het toegepaste tarief voor de erfenis van 50.000 € is 9 %. Alsof hij erft van 75.000 tot 125.000 €. De schenking wordt niet belast maar bepaalt het tarief van het andere deel.
Dat wist ik dus echt niet, Wanton! Weer iets bijgeleerd. :D

Creatief
Berichten: 2513

#6 , 05 dec 2012 16:18

. Maar indien de begunstigden van die schenking nog iets erven van onroerend goed , worden de successierechten op het geerfde berekend alsof de rest er ook is. Er is een opduweffect. Voorbeeld : voor een erfgenaam is de waarde van schenking 75.000 € geweest. Hij erft nog OG voor een waarde 50.000 €. Het toegepaste tarief voor de erfenis van 50.000 € is 9 %. Alsof hij erft van 75.000 tot 125.000 €. De schenking wordt niet belast maar bepaalt het tarief van het andere deel.
Dat wist ik dus echt niet, Wanton! Weer iets bijgeleerd. :D

Creatief
Berichten: 2513

#7 , 05 dec 2012 16:18

. Maar indien de begunstigden van die schenking nog iets erven van onroerend goed , worden de successierechten op het geerfde berekend alsof de rest er ook is. Er is een opduweffect. Voorbeeld : voor een erfgenaam is de waarde van schenking 75.000 € geweest. Hij erft nog OG voor een waarde 50.000 €. Het toegepaste tarief voor de erfenis van 50.000 € is 9 %. Alsof hij erft van 75.000 tot 125.000 €. De schenking wordt niet belast maar bepaalt het tarief van het andere deel.
Dat wist ik dus echt niet, Wanton! Weer iets bijgeleerd. :D

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 06 dec 2012 10:12

Toch even bij vermelden dat dergelijk 'progressievoorbehoud' alleen van toepassing is als de schenking is gebeurd in de zgn. verdachte periode van 3 jaar voor het overlijden. Indien de schenking meer dan drie jaar geleden is gedaan , wordt er geen rekening mee gehouden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”