Verschil tussen geschatte en effectieve verkoopwaarde huis

fietje35
Topic Starter
Berichten: 2

Verschil tussen geschatte en effectieve verkoopwaarde huis

#1 , 09 nov 2012 09:42

Beste,

een paar maanden terug stelde ik volgende vraag:

"Een vraagje: een nonkel van ons is onlangs overleden. Zijn enige erfgenaam is zijn broer.

Wij hebben met de familie het successiedossier ingevuld en zijn huis op 185.000 euro geschat.

Stel nu dat wij het huis binnen een bepaalde tijd effectief verkopen voor een hoger bedrag, komt dat verschil dan alsnog in de successie terecht?"

Nu kregen we daar een afdoende antwoord op, namelijk dat de fiscus 2 jaar en 5 maand nog successie kan rekenen op de gecreeërde meerwaarde.

Nu hebben we echter nog een vraag: hoe berekenen ze die successie dan?

Het huis is geschat op 185.000 euro, stel dat we het verkopen voor 260.000.

Is mijn redenering dan juist dat de meerwaarde 75.000 euro is en dat we dus in de eerste schijf van 30 % terechtkomen?

En mochten we méér dan 75.000 euro meerwaarde krijgen, dat we in de schijf van 55% terechtkomen?

Of werkt het op dat moment niet meer met die schijven?

Alvast bedankt voor een antwoord!

Mvg,
Sofie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 09 nov 2012 12:06

Indien na verkoop er een serieuze meerwaarde is to. de aangegeven waarde , wordt de berekening van SSR opnieuw gedaan. De meerwaarde maakt dan deel uit van de hoogste schijf , waarop idd het tarief van 65 % van toepassing is. Er is in die categorie eerst een berekening van SSR voor het totaal , pas dan een verdelin. Indien het verschil tussen aangegeven en gerealiseerde waarde zo hoog is , kan er boven de aangerekende SSR nog een boete aangerekend worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mikske
Berichten: 115

#3 , 12 nov 2012 13:09

Nog even extra vermelden dat indien je de aangifte van de SSR spontaan doet bij een verkoop met meerwaarde dan zal de fiscus normaliter geen extra boete aanrekenen.

Wij zijn van plan om nog onroerende goederen te verkopen volgend jaar (binnen de twee jaar na overlijden) en de notaris heeft ons aangeraden om dan gewoon via hem een extra aangifte SSR te laten gebeuren.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”