contractbreuk handelshuur

freeq
Topic Starter

contractbreuk handelshuur

#1 , 08 nov 2012 23:03

hoi,

ik huur reeds 4,5 jaar een handelspand. Sinds die 4 jaar is er nog nooit door de verhuurder/eigenaar enig onderhoud uitgevoerd. Nochtans staat duidelijk in het contract dat werken aan dak, buitenschrijnwerk etc ten laste van verhuurder zijn. Heb er nooit om gezeurd aangezien ik 6 op 7 werk daar en er eigenlijk de tijd niet voor heb/had (kleine zelfstandige). Maar nu is de maat vol.

Sinds eind vorig jaar is het plafond in de showroom aan het verzakken, ik heb er zelf een paar stutten ondergeplaatst anders had ik al geen showroom meer ... er zijn lekken in de ateliers waar we emmers onderzetten als we weggaan, het hout van sommige ramen (enkel glas ...) is gewoonweg rot, je kan er gewoonweg een huissleutel insteken. Begin dit jaar heb ik verhuurder op de hoogte gebracht dat dit niet meer kon en daar is nogal naief op gereageerd in de stijl van "dat is allemaal uw eigen schuld, het plafond is verzakt door de geluidstrillingen van uw machines ???".

Kan ik via advocaat/vrederechter contractbreuk claimen ? Heb ondertussen alternatief en wil hier stante pede weg uiteraard zonder nog x maal huur te betalen voor een pand dat helemaal niet in orde is, laat staan veilig, vochtig, electriciteit is niet conform etc. Ik heb er ook steeds 800€/maand voor betaald en voel me nu toch serieus wat 'gehuisjesmelkt' ;-) Tenzij briefwisseling is er absoluut nooit enige communicatie geweest tss de verhuurder en mij (hij heeft volledige site overgekocht een aantal jaar geleden van een ander immo-kantoor.)

wat is de snelste en meest correcte manier om hier weg te geraken ? Zonder geruzie en verloren $ ?

dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 08 nov 2012 23:51

Gelet op de bouwvalligheid van het pand en het risico voor personen op verwonding zou ik eens gaan spreken met de dienst stedenbouw zodat er door de stedenbouwkundige ingenieur, eventueel samen met brandweercommandant een controle kan worden uitgevoerd.

Heeft u deze gebreken aan de verhuurder schriftelijk gemeld of mondeling? Altijd schriftelijk en aangetekend doen. Kwestie van een bewijs te hebben...

freeq
Topic Starter

#3 , 08 nov 2012 23:56

per mail (gezien de fotos), maar hij heeft per brief gereageerd dus heeft hij gehad ? Mail is toch rechtsgeldig dacht ik.

zal eens kijken wat stedenbouw kan doen voor me.

alvast dank voor je tijd !

Reclame

Vandebos

#4 , 09 nov 2012 01:13

Per mail met schriftelijke respons is ok.

freeq
Topic Starter

#5 , 09 nov 2012 10:18

het lijkt me toch dat stedenbouw over burgemeester gaat en vooral voor onbewoonbaarheid en klachten gaat cfr wonen. Niet zozeer als werken/handelshuur/handelspand ?

Xastheron

#6 , 09 nov 2012 10:35

Bouwvalligheid van een handelspand is anders ook gevaarlijk voor de mogelijk omliggende woningen?

Dienst stedenbouw is bevoegd voor alles waar een stedenbouwkundige vergunning voor uitgeleverd wordt...

freeq
Topic Starter

#7 , 09 nov 2012 11:27

gebouw staat los op een parking ...

Xastheron

#8 , 09 nov 2012 12:20

Dienst stedenbouw blijft bevoegd hoor. Als je echt jouw twijfels hebt, dan laat je die mannen eens aanrukken. Desnoods bel je naar de lokale brandweer en zeg je "help meneer, ik denk dat mijn winkel aan het inzakken is!" als men op het gemeentehuis/stadshuis uw vraag niet serieus neemt.

Terug naar “Huren”