ik huur reeds 4,5 jaar een handelspand. Sinds die 4 jaar is er nog nooit door de verhuurder/eigenaar enig onderhoud uitgevoerd. Nochtans staat duidelijk in het contract dat werken aan dak, buitenschrijnwerk etc ten laste van verhuurder zijn. Heb er nooit om gezeurd aangezien ik 6 op 7 werk daar en er eigenlijk de tijd niet voor heb/had (kleine zelfstandige). Maar nu is de maat vol.
Sinds eind vorig jaar is het plafond in de showroom aan het verzakken, ik heb er zelf een paar stutten ondergeplaatst anders had ik al geen showroom meer ... er zijn lekken in de ateliers waar we emmers onderzetten als we weggaan, het hout van sommige ramen (enkel glas ...) is gewoonweg rot, je kan er gewoonweg een huissleutel insteken. Begin dit jaar heb ik verhuurder op de hoogte gebracht dat dit niet meer kon en daar is nogal naief op gereageerd in de stijl van "dat is allemaal uw eigen schuld, het plafond is verzakt door de geluidstrillingen van uw machines ???".
Kan ik via advocaat/vrederechter contractbreuk claimen ? Heb ondertussen alternatief en wil hier stante pede weg uiteraard zonder nog x maal huur te betalen voor een pand dat helemaal niet in orde is, laat staan veilig, vochtig, electriciteit is niet conform etc. Ik heb er ook steeds 800€/maand voor betaald en voel me nu toch serieus wat 'gehuisjesmelkt'

wat is de snelste en meest correcte manier om hier weg te geraken ? Zonder geruzie en verloren $ ?
dank bij voorbaat.