Conflict met huwelijksfotograaf

brvdb
Topic Starter
Berichten: 2

Conflict met huwelijksfotograaf

#1 , 10 okt 2012 00:03

Hallo,

wij hebben momenteel jammer genoeg een conflict met onze huwelijksfotograaf, die eveneens in samenwerking met iemand anders voor de videoreportage heeft gezorgd.

Naast heel wat kleinere frustraties gaat het conflict vooral over volgende 3 punten :

- De digitale foto's. Wij hadden een mondelinge overeenkomst met de fotograaf dat we de foto's digitaal in originele resolutie in een jpeg formaat zouden krijgen. (Dus niet de originele files, maar wel en jpeg in dezelfde resolutie als het origineel). Hiervoor zouden we EUR500 extra betalen bovenop het bedrag voor de eigenlijke reportage en het boek.
- Volgens zijn standaard programma bleef de fotograaf aanwezig tot op de eerste receptie. Wij hadden de expliciete vraag gesteld of de fotograaf 1) ook kon blijven op de tweede receptie, 2) van alle koppels die toekwamen een foto zou nemen. Het antwoord van de fotograaf hierop was "Normaal doe ik dat niet, maar voor jullie wil ik dat doen". Als bijkomende voorwaarde had hij gesteld dat er iemand de mensen moest begeleiden zodat hij eenvoudig wist van wie hij een foto moest nemen. Hij wou daarmee voorkomen dat hij de verkeerde mensen samen zou fotograferen. Wij hadden aangegeven dat we daar zouden voor zorgen.
- De videoreportage van het huwelijk zou volledig met een HD camera opgenomen worden en ons in een Full-HD-formaat op een blu-ray bezorgd worden.


Tot zover de gemaakte afspraken, allen mondeling, nu de conflicten:
- Digitale foto's zijn in een behoorlijk lage resolutie (ongeveer 1500 op 1000 pixels). Het is expliciet besproken geweest dat we de beelden in een zo hoog mogelijke resolutie wensten te krijgen. De fotograaf in kwestie beweerde toen dat hij ons wel een RAW-beeld uit zijn camera wilde geven, maar we die toch niet gingen kunnen lezen. Met die laatste stelling was ik het niet eens, maar ben de uitgebreide discussie toen niet aangegaan. Op dit moment draagt de fotograaf aan dat op de verkoop-overeenkomst (wel schriftelijk) staat "De negatieven en/of digitale bestande maken niet het onderwerp uit van de commerciële transactie, blijven strikt ons eigendom en worden door ons beperkt bewaard....". Dat klopt en hebben we op het moment van het ondertekenen van die overeenkomst. Anderzijds lijkt me dat dan te conflicteren met optie die ons geboden werd om de foto's digitaal aan te kopen in schermresolutie (250EUR) of de zogenaamde hoge resolutie (500EUR). Ik zie dat aldus als 2 aparte overeenkomsten.

- Wat betreft de foto's op de receptie: die afspraak was gemaakt meer dan een maand voor het huwelijk, 3 dagen voor het huwelijk krijgen we doodleuk de melding dat alle foto's die hij maakt op de receptie ook effectief bij hem moeten besteld worden (fysiek) en dat ging ook weer tussen de 250 en 500EUR extra zijn. Van enige meerprijs was op het moment dat we dit besproken hadden echter geen sprake. Dit hebben we op dat moment (kwaad) geannuleerd. Geen geschreven protest gemaakt

- De videoreportage zal ons geleverd worden op een DVD en dus niet een in een Full-HD formaat op blu-ray. De cameraman draagt hier aan dat hij die belofte zelf niet heeft gemaakt en heeft nu een aantal wazige redenen waarom het volgens hem niet kan om dat op een blu-ray te zetten. (Als in dat iedereen problemen heeft met blu-ray, niemand het nog wil doen enz). Anderzijds geeft hij wel toe dat er een duidelijk merkbaar kwaliteitsverschil is. Ik heb al aangegeven dat de drager voor mij onbelangrijk is, maar ik wel een HD-video wens te krijgen (desnoods op een harde schijf ofzo). De cameraman legt de schuld hier dus eigenlijk bij de fotograaf omdat de bestelling via hem gegaan is. Toen we voor het huwelijk een bespreking samen met de cameraman wensten was dit helemaal niet nodig en wist hij alles wat nodig was. Nu zegt de fotograaf dat hij niets van video kent en hij niet wist dat dit problemen ging opleveren.


Waar staan we op dit moment:
- De video is geëdit en klaar
- De foto's zijn uitgekozen en het boek is in productie
- Voorschot is betaald


Wat is voor ons het grootste probleem:
- Plots dient de prijs van de video cash betaald te worden aan de fotograaf, dat lijkt ons verdacht. Het kan niet via bankcontact of overschrijving. Voor betalingen van voorschotten was dit geen probleem.
- We krijgen geen digitale foto's en hebben hier jammer genoeg geen afspraak op papier van
- Wij wensen niet het volledige bedrag voor de video te betalen aangezien we niet krijgen wat ons beloofd is, dat hebben ze wel reeds toegegeven. Kijkend naar andere leveranciers die dergelijke diensten aanleveren is de meerprijs voor een HD-opnamen + bluray iets in de range van 200-250EUR. Dus wij wensen dat bedrag af te trekken van het totaal voor de videoreportage.


Jammer genoeg hebben wij het gevoel dat we zeer weinig kunnen beginnen. Uiteindelijk hebben we op dit moment niets in handen. De volgende stap die ik zelf zie is via een aangetekend schrijven de fotograaf in gebreke stellen. Maar we vrezen dat dit er enkel zou toe leiden dat we uiteindelijk niets meer gaan krijgen en we willen de mooie herinneringen aan ons huwelijk uiteraard niet kwijt.


Wat zijn eigenlijk de mogelijkheden in een dergelijke situatie?
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 10 okt 2012 09:46

Zorg er eerst en vooral voor dat u een gedetailleerde afrekening krijgt, met vermindering van uw voorschot.

Daarna pluist u uit wat u krijgt, wat zijn geafficheerde prijzen zijn voor deze diensten, en wat hij u aanrekent. Als u bvb volgens zijn eigen prijslijst te veel betaalt voor uw video, dan betaalt u zijn gangbare prijs. Het bedrag dat hij (volgens u) te veel aanrekent, trekt u ook van de factuur af. U betaalt het overgebleven bedrag.

U stuurt de man een aangetekend schrijven waarin u de details overloopt die u niet betaalt gezien u vindt dat u deze niet gekregen hebt. U vermeldt wel dat u wel akkoord gaat met de zaken die u gekregen hebt en dat u deze aan de correcte som van €x betaalt via uw rekening (met vermelding rekeningnummer).

U kan natuurlijk ook vermelden dat u het niet na zal laten om eens uw oor te luister te leggen bij bvb test aankoop of FOD financiën ivm cash-transacties, zwart geld, etc.

Indien de relatie dermate verzuurd is, en u uw album niet op tijd krijgt, dan zal u nogmaals een AS moeten schrijven...

Hopelijk draait de man wat bij en wordt het in een paar jaar een anekdote en geen rechtzaak...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 okt 2012 10:11

Gezien alles mondelijk is, staat TS natuurlijk zwak. (tenzij hij de gesprekken heeft opgenomen)

Reclame

Xastheron
Berichten: 719

#4 , 10 okt 2012 10:19

Maar TS kan natuurlijk niet opdraaien voor de kosten van producten die niet geleverd zijn. Als je bvb een Audi A6 bestelt en een A3 krijgt, dan verwacht je dat jouw overeenkomst ook de A3 vermeldt en je de correcte prijs voor dit model betaalt. Idem dito voor bvb de drager en kwaliteit van de videobeelden die TS (hoopt te) krijg(t)(en).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 okt 2012 10:59

Dit soort zaken duikt meer en meer op, blijkbaar. Ik vind het een beetje op het misdadige af dat een fotograaf je geen digitale versie van de foto's wil bezorgen. Het zijn HUWELIJKSfoto's. Wat gaat hij doen met dat materiaal? Aan een ander koppel verkopen? De gemiddelde huis tuin en keuken fotograaf kan ondertussen wel RAW's uitlezen. Dus de opmerking dat je er niets mee kunt is bullshit.

Als ik ooit trouw weet ik waarnaar ik moet op zoek gaan: een fotograaf die me de raws van alle genomen foto's geeft op DVD, en een fotoalbum uitwerkt. En dit zal ook zo in het contract staan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

brvdb
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 10 okt 2012 20:11

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Het grootste probleem is inderdaad dat het grootste deel van de afspraken mondeling en in (ondertussen zwaar beschaamd) vertrouwen zijn gebeurd. Er zijn een paar mails uitgewisseld, maar de info die daarin staat is zeer beperkt. We zijn momenteel nog wat huiverachtig tov het sturen van een aangetekend schrijven omdat we op dit moment eigenlijk nog niets in handen hebben.

De punten waarop we de fotograaf momenteel voor in gebreke kunnen stellen (met bewijzen) zijn, het niet opleveren van de beloofde blu-ray en het te laat zijn met het opleveren van het boek. Mijn initiële idee is op dit moment om meer bevestiging te krijgen van een aantal punten via mail en dan eventueel alsnog over te gaan tot het versturen van een aangetekend schrijven. In vrees ik dat we ons boek en de video gewoon niet zullen meekrijgen zolang we niet betalen.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 10 okt 2012 23:19

Als u de elementen die u hier hebt aangehaald al in een AS + een gewone brief aan hem opstuurt ...dan hebt u al een begin van bewijs.
Doe dat op een zo min mogelijk beschuldigende wijze gewoon opsommen op data van afspraken prijzen enz ...
Staat er IETS op papier?

Skullsbrusher
Berichten: 4

#8 , 30 dec 2012 20:36

Beste

Als je een huwelijksfotograaf of en fotograaf nodig hebt voor bepaalde doeleinden ,laat je altijd een model relaese opstellen ,daar wordt ingezet waar de trouw doorgaat ,met hoeveel mensen wie wel en niet mag gefotografeerd worden ,hoe je
foto's moeten afgeleverd worden ,en hoeveel en op welke drager ,en of ze je foto's op het internet en in welke landen die jullie toelaten ,of op beurzen of wedstrijden ,dit is nog geen factuur hoor begrijp het niet verkeerd aub ,dit is een afspraak formulier dat tussen jullie en de in jullie geval twee fotografen moet worden opgemaakt en bij jullie nog eens extra in dubbel aangezien jullie foto's en videobeelden wilden .Prijzen worden aan de hand van een factuur gemaakt waar de fotograaf zijn naam adres ondernemingsnummer tel fax opstaan ,en waar voorschotten worden afgetrokken van het nog te betalen bedrag .

Julie hebben recht op alle foto's ,tot zelfs de mislukte foto's moeten ze je geven aangezien je betaald voor de fotograaf zijn diensten .

Mvg
Skullsbrusher

Terug naar “Consumenten Koop”