Vorige huurder wil er niet uit, ondanks einde contract

eylis

Re: Vorige huurder wil er niet uit, ondanks einde contract

#16 , 03 okt 2012 20:46

en als alles toch tot 08/10 moet wachten vraag je hem een vergoeding voor die periode...Dat de mens het niet eens zelf aanbood om je te vergoeden. Je hebt per slot van rekening nogal wat ongemak geleden, meerkosten gehad derving van het woongenot.
Bovendien hoe zit het met de brandverzekering?
Staan zijn meubelen nu onder jouw brandverzekering in je wonin dus..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zacharus
Topic Starter

#17 , 03 okt 2012 22:06

hij WOONT al een hele tijd in Frankrijk? Maar dan is hij hoogstwaarschijnlijk NIET meer gedomicilieerd in je gemeente?
Heb je dat al kunnen natrekken Zach?
En wie kan me dit vertellen, en gaan ze dat ook effectief doen zonder te schermen met privacy enz...?
Feit is ook dat de sceptische put nog moet leeggetrokken worden, de brander moet een nazicht krijgen, en hij heeft nog steeds de sleutels.
Ik heb zelf geen sleutels aangezien hij ze nog heeft.

Ik zou nu gewoon wachten tot maandag om te zien of hij effectief zijn afspraken nakomt.

Alvast bedankt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 03 okt 2012 22:41

De aangifte van adreswijziging dus van de nieuwe domiciliëring moet gebeuren bij de gemeente.
Dus dat kan perfect ... interne verhuizen binnen de 8 dagen. Van buiten de gemeente is het 15 dagen.
Pas daarna is er controle door de kwartieragent.
ALS die vorige huurder daar niet is .... huurt u vanaf 1 oktober.
Vraag is natuurlijk waar de belangen van vorige huurder zijn in Frankrijk of in België .... maar dat is een pure feitenkwestie.
Daar kan de kwartierinspecteur dan vaststellen dat vorige huurder er GEEN belangen meer heeft en een voorstel ambtelijke schrapping doen.
(zeker als adres Frankrijk gekend is.... Kwartierinspecteur kan trouwens ook zelf eens bellen of mailen als extra).
Dan is huis gewoon (nog) niet leeggemaakt

Reclame

eylis

#19 , 04 okt 2012 09:35

mag ik suggeren dat je zelfs de slotenmaker mag laten komen om het slot te veranderen en er wél binnen te gaan of stamp ik een juridisch paaltje omver?
Zach, als jij je gaat inschrijven op je gemeente kan de dienst bevolking je ook zeggen of er nog iemand op het adres ingeschreven staat. Ze moeten niet zeggen wie, maar ze kunnen wel zeggen of er niemand op staat, dan heb je ook een antwoord op je vraag.
Enne mijn kristallen bol zegt me dat de kerel zich van de kosten voor brander en de septische put niet veel zal aantrekken.
immers, stel hem maar eens in gebreke in het verre Frankrijk voor een bedrag van -zeg maar - 500 euro.
dus als hij zijn meubels komt halen krijgt hij ze mee als hij een overschrijvingsformulier tekent voor:
- kosten reiniging septische put en brander.
- huurvergoeding 1 week + bewaring meubelen

en als hij daar lastig over doet weet je hoe laat het is :-)

-

Lightning

#20 , 04 okt 2012 10:11

mag ik suggeren dat je zelfs de slotenmaker mag laten komen om het slot te veranderen en er wél binnen te gaan of stamp ik een juridisch paaltje omver?
De verhuurder dient de nodige stappen te zetten om ervoor te zorgen dat de nieuwe huurder kan beschikken over het gehuurde pand en bij voorkeur volgens de juiste procedures (op dit forum reeds uitvoerig besproken in diverse onderwerpen).

Vandebos

#21 , 04 okt 2012 10:55

Het is is niet dat je een juridisch paaltje omver stampt, het is dat je zonder titel of recht je toegang verschaft tot de woning van een derde terwijl deze een grondwettelijke bescherming op zijn woonrecht daar geniet.
Hiervoor hoeft de huurder zelfs niet gedomicilieerd te zijn, het is voldoende dat hij het pand "bewoont".

Het risico dat je de nieuwe huurder en de verhuurder laat lopen is dat bij betreding zonder toestemming niet alleen ze mogelijk de correctionele gevolgen hiervan mogen dragen doch dat de huidige huurder tevens kan claimen dat ze eender wat ontvreemd hebben uit het pand tijdens hun wederrechtelijke betreding ervan.

Indien de huurder maandag de afspraken niet nakomt is de vrederechter de enige logische stap.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#22 , 04 okt 2012 11:47

Woonrecht wil wel zeggen uw belangen.
Zo is een hotelkamer NIET beschermd en niet uw woonplaats ook al zijn daar uw goederen in de kast.
Ook in een vakantieverblijf waar zelfs uw meubels staan ...kan niet direct beschouwd worden als uw woning....
Het moet werkelijk gaan om uw belangen....
dus een hotelkamer waar u gedurende een ganse tijd werkelijk verblijft is WEL uw woning
een kraakpand is waar uw belangen zijn is WEL uw woning.

Het feit dat er nog andere mensen ingeschreven staan...... dat is niet de zaak van de nieuwe huurder...
Deze kan perfect zijn adreswijziging ( als ene goed huisvader) al doorgeven.
Het ene staat los van het andere

Maar zoals reeds gezegd het is een feitenkwestie.

eylis

#23 , 04 okt 2012 12:14

Ik probeer het te snappen: als de oude huurder al een tijdje in Frankrijk woont, werkt en leeft én dus niet meer op dat oud adres (in belgie) én daar niet meer gedomicilieerd staat én daar enkel nog spullen heeft staan.
Dan heeft hij daar zijn belangen dus niet meer daar; dus schendt je dat grondwettelijke bescherming van zijn woonrecht eigenlijk maar misschien waarschijnlijk niet?
dus moet je toch best via de vrederechter passeren om in je nieuwe woning te kunnen omdat een mens zonder (woon)recht noch titel, gewoon zijn (achtergelaten) meubelen niet verwijderd heeft?

PS Zach: heb je al eens door de venster van je nieuw woning kunnen piepen ? Mooi en stijlvol ingericht?
als hij al zolang in Frankrijk woont zal hij zijn "meubels" waarschijnlijk containerparkwaarts verhuizen...
Ik ben heel benieuwd hoe het maandag afloopt Zach, courage!

eylis

#24 , 09 okt 2012 13:28

....en zacharius is het vlot verlopen gisteren?

zacharus
Topic Starter

#25 , 09 okt 2012 18:34

Sleutels is mij vandaag overhandigd, maar... :-)

Er is maar 1 sleutel, de andere ligt nog in Frankrijk, bij deze morgen een nieuw slot laten steken.
De sceptische put is niet geleegd, en de brander van de verwarming heeft geen onderhoud gehad, word later door de huisbaas op zijn kosten gedaan...

Verder zal ik nog heel veel poetswerk hebben, maar zijn spullen zijn weg en ik kan er toch al in, zal me daar dan mee tevreden stellen.

Alvast bedankt voor de vele reacties!

Terug naar “Huren”