Sinds 2006 huur ik een appartement en eind deze week ga ik eruit. Tijdens deze zes jaar wonen is er een schade aan de vloer ontstaan (vinyl rol vloer). In één van de hoeken is een klein putje. Verder is de vinyl vloer zoals men kan verwachten na zes jaar: de meubels staan er hier en daar in gedrukt.
De eigenaar wil een schadevergoeding van 200 euro om de vloer te kunnen vervangen. (Totale kost vervanging wordt op 400 geschat, na afschrijving 6 jaar, blijft er 200 over - geschatte levensduur vinyl is 12 jaar)
Indien ik deze 200 euro schadevergoeding betaal, heb ik dan recht om het vinyl mee te nemen? In m'n nieuw appartement zou ik deze in de kelder kunnen gebruiken.
De eigenaar wil de schadevergoeding wel innen, maar vindt dat ik de vloer dan toch moet laten staan.
Wie heeft er gelijk?
Als ik de vinyl niet mag meenemen, moet ik de schadevergoeding dan zelfs betalen?
Mijn gedacht is: als ik in een winkel een ijskast beschadig met m'n winkelkar, en ik moet hierdoor de ijskast betalen, dan mag ik deze toch meenemen, niet? Maar misschien is dit naief van me?
Bedankt voor uw reactie. Via google vond ik enkel onverwante resultaten.