Ja maar die informatie is er meestal niet wanneer de verkoop wordt afgesloten. Komt eerst naar "boven" wanneer de akte wordt verleden (is mijn ervaring als koper). Voor zover ik weet behoort die informatie (nog) niet tot degene die moet beschikbaar zijn vooraleer een verkoopovereenkomst wordt afgesloten. Vooral als het een zichtbaar gebrek is -zoals kapotte balkons of een gevel in slechte staat- kan men achteraf ook geen verborgen gebrek aanvoeren.In alle geval is het zo dat de koper van de notaris mededeling moet krijgen van de laatste verslagen van de (buitengewone) algemene vergaderingen en dat hij daarin wel zal kunnen lezen wat er werd beslist. Als hij later wordt aangesproken als nieuwe eigenaar, dan zal hij zeker bij de "overeen te komen verkooppprijs" daarmee rekening houden.
die informatie moet beschikbaar zijn vooraleer dat de compromis wordt getekend. Inzake kan worden verwezen naar art. 577-11 paragraaf 1. Voor het verlijden van de akte dient de notaris bijkomende info op te vagen. Zie 577-11 paragraaf 2. Binnen de wetsartikelen 577-11 B.W. kan de initiële vraagsteller zijn antwoord aangaande de kosten terugvinden.Ja maar die informatie is er meestal niet wanneer de verkoop wordt afgesloten. Komt eerst naar "boven" wanneer de akte wordt verleden (is mijn ervaring als koper). Voor zover ik weet behoort die informatie (nog) niet tot degene die moet beschikbaar zijn vooraleer een verkoopovereenkomst wordt afgesloten. Vooral als het een zichtbaar gebrek is -zoals kapotte balkons of een gevel in slechte staat- kan men achteraf ook geen verborgen gebrek aanvoeren.In alle geval is het zo dat de koper van de notaris mededeling moet krijgen van de laatste verslagen van de (buitengewone) algemene vergaderingen en dat hij daarin wel zal kunnen lezen wat er werd beslist. Als hij later wordt aangesproken als nieuwe eigenaar, dan zal hij zeker bij de "overeen te komen verkooppprijs" daarmee rekening houden.
Dat dacht ik ook steeds. Maar als ik het goed begrijp zegt Scorpioen dat de notaris reeds voor de compromis bepaalde informatie moet opvragen bij de syndicus.Voor een compromis is geen notaris vereist. Dat kan gebeuren tussen koper en verkoper.- men eigenlijk geen compromis zonder notaris kan opstellen
De gewijzigde wet van 2 juni 2010 voorziet dat de tussenpersoon belast met de verkoop (die is ofwel de eigenaar zelf, een vastgoedmakelaar of een notaris) voor het ondertekenen van de compromis, de informatie voorzien in artikel 577-11§1 B.W., dient op te vragen bij de syndicus. De syndicus is verplicht om hierop binnen de 15 dagen te antwoorden en de nodige bijlagen (o.a. notulen verslagen van de afgelopen 3 jaar, kopie van de individuele afrekening van de voorbij 2 jaar,....) te voegen.En hoe zit het indien er tussen ondertekenen van compromis maar voor het verlijden van de akte door de AV van mede-eigenaars beslist wordt grote renovaties uit te voeren (die zullen worden uitgevoerd in de periode na het verlijden van de akte)?