Lening voor stacaravan via ouders

okkelijntje
Topic Starter
Berichten: 16

Lening voor stacaravan via ouders

#1 , 07 jul 2012 12:50

Hallo beste mensen,

Wij zijn al 2,5 jaar in Collectieve schuldbemiddeling en hebben budgetmeters voor zowel gas als electriciteit. We huren een millitaire woning die nogal vrij groot is. De gas is onbetaalbaar en komen niet rond met ons maandelijks leefgeld van € 800 euro ( 2 volwassenen en 2 kinderen). Mijn ouders wonen in een stacaravan en kunnen heel wat uitsparen per maand aan huur, enz...

Nu zouden wij zelf ook in een stacaravan willen wonen omdat dit per maand heel wat voordeliger is. uiteraard kunnen wij geen lening aangaan. We hadden daarom een afspraak gemaakt met mijn ouders om via hen te lenen, dus zij zouden een lening aangaan voor ons en wij zouden het maandelijks af te lossen bedrag aan hen betalen het zou een lening van 10.000 a 11.000 euro zijn. Gesimuleerd bij verschillende banken en we zouden tussen de €300 en €350 betalen per maand. Wat een groot verschil is tegenover onze huishuur. Nu hebben mijn ouders een aanvraag ingediend bij Leemans kredieten omdat ze daar een autolening hebben lopen. Leemans heeft negatief geantwoord omdat mijn moeder invalide is. (mijn moeder is 53 en stiefvader 57) . Dit was een serieuze tegenslag. Nu zouden mijn schoonouders dat voor ons willen doen maar de mensen zijn al 70 en 76 maar hebben nergens kredieten ofzo lopen.

Denken jullie dat dit mogelijk is?

Of weet iemand misschien een andere oplossing?

Tips en advies zijn zeer welkom!

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 07 jul 2012 18:29

Hoe kan u gedomicilieerd worden/zijn in een stacaravan.

Al eens met sociale dienst OCMW gaan praten?

okkelijntje
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 07 jul 2012 18:50

We zouden een referentieadres nemen bij mijn schoonouders

Reclame

lakylika
Berichten: 11

#4 , 07 jul 2012 20:07

wij zijn nu zelf ook juist in collectieve en hebben dit idd ook overwogen voor kosten te besparen ons in een caravan te vestigen.maar hoe verantwoord je aan schuldbemiddelaar die 350€ per maand terwijl die uitdrukkelijk zeggen da je bij niemand geen schulden meer moogt aangaan..want je moet dan toch ook nog de camping zelf ook betalen!?als je een referentieadres kunt krijgen bij de schoonouders kunt krijgen, des te beter dat is voor ons het probleem dat ons tegenhoud! :)

okkelijntje
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 07 jul 2012 20:49

Of de advocaat nu 350 euro per maand betaald aan de persoon die een lening voor je aangaan of hij betaald maandelijks de huishuur van 570 euro dat is toch een verbetering denk ik. Bij ons gaat het er vooral om om de druk wat van de ketel te halen en wat meer per maand te kunnen hebben aan leefgeld. Lakylika ik heb ook ergens op internet gelezen dat je ook een referentieadres kan hebben op het OCMW. Misschien een idee voor jou?

okkelijntje
Topic Starter
Berichten: 16

#6 , 08 jul 2012 18:11

zijn er nog mensen met een advies?

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 08 jul 2012 22:45

Referentieadres is niet van toepassing op het gaan wonen in een stacaravan.
Mobiele woning daar worden kermis- en foorreizigers mee bedoeld en schippers en woonwagenbewoners.
Verder een nieuwe lening terwijl u al in collectieve bent.... ??? dat is roepen om problemen.

okkelijntje
Topic Starter
Berichten: 16

#8 , 10 jul 2012 14:03

Volgens het ocmw zouden we recht kunnen hebben op een referentieadres bij hen. Wij zelf gaan geen nieuwe lening aan hoor. Wij betalen zogezegd een huishuur van 300 euro voor in de caravan te wonen. beter dan de nu 570 zonder gas en electriciteit.

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 10 jul 2012 15:53

Dan zal het OCMW toch eens de WETGEVING op referentieadressen moeten lezen.
Stacaravans met uitzondering van de reeds door mij opgegeven groepen kunnen niet als domicilie worden gebruikt.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 10 jul 2012 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 10 jul 2012 17:50

Franciscus , bij een referentieadres wordt het adres van de betrokkenen bij het OCMW genomen , niet in de caravan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 10 jul 2012 18:01

De wet van 24 januari 1997 houdende wijziging van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, geeft een wettelijke basis voor het begrip referentieadres.

Overeenkomstig de bovengenoemde wet moet het referentieadres het adres van een natuurlijke persoon zijn die ingeschreven is in het bevolkingsregister op de plaats waar hij zijn hoofdverblijfplaats heeft gevestigd en waar, met de toestemming van de laatstgenoemde, een persoon zonder verblijfplaats is ingeschreven. De mogelijkheid van een referentieadres op een ander adres dan dat van een natuurlijk persoon werd strikt beperkt tot twee gevallen, de inschrijving van de leden van de Krijgsmacht, gestationeerd in het buitenland, op het adres vastgesteld door de Minister van Landsverdediging en de inschrijving van daklozen op het adres van het OCMW van de gemeente waar zij gewoonlijk vertoeven.

De mogelijkheid tot inschrijving op een referentieadres is strikt beperkt tot 7 categorieën van personen:

- de personen die in een mobiele woning verblijven;

- de personen die minder dan een jaar afwezig zijn uit de gemeente voor studie- of zakenreizen;

- de leden van het burgerpersoneel en militair personeel van de Krijgsmacht, in garnizoen in het buitenland, en hun gezin;

- de personeelsleden van de rijkswacht die de Krijgsmacht vergezellen of een andere opdracht uitvoeren in het buitenland;

- de leden van het diplomatiek of consulair personeel en hun gezin;

- de leden van het personeel van de ontwikkelingssamenwerking en hun gezin;

- de daklozen.

De bepaling van een referentieadres veronderstelt niet alleen het akkoord van de persoon die op dat adres is ingeschreven, maar ook de zekerheid dat deze laatste zal tussenkomen om de briefwisseling op te halen en door te sturen naar haar geadresseerde. Een adres poste restante is dus geen referentieadres, evenals een eenvoudige brievenbus in een gebouw, waar niemand zal zorgen voor de eventuele briefwisseling.

Ten slotte is de inschrijving op een referentieadres beperkt tot het adres vermeld in de aanvraag en het akkoord. In geval van wijziging moet er een nieuwe aanvraag worden ingediend.

Bij mijn weten is een stacaravan geen mobiele woning: hier wordt specifiek foorkramers en kermisuitbaters en schippers bedoeld en niet stacaravans op campings.

Website kruispunt migratie: En dan hebben we het over de door de overheid aangelegde woonwagengebieden zoals in Antwerpen TIR en Mortsel (Krijgsbaan)
Sommige woonwagenbewoners verblijven niet op een vaste plaats, ze verplaatsen zich regelmatig. Zij mogen als domicilieadres zelf een adres kiezen, los van hun feitelijke verblijfplaats. In het gemeentelijk bevolkingsregister wordt dat adres aangeduid als referentieadres. Dat betekent dat de ingeschreven persoon niet op dat adres verblijft en er geen bezittingen heeft. Hij of zij is er wel administratief bereikbaar.

Om in aanmerking te komen voor een referentieadres mag de woonwagen of de caravan niet langer dan zes maanden per jaar op dezelfde plaats staan. Verblijven woonwagenbewoners meer dan zes maanden per jaar met hun woonwagen op eenzelfde plaats, dan krijgen ze hun domicilieadres op dat adres.

okkelijntje
Topic Starter
Berichten: 16

#12 , 10 jul 2012 19:47

Franciscus,

Je had je de moeite kunnen besparen want dat artikel had ik al lang gelezen, en nog meer zelfs. Mijn schoonmoeder heeft het gevraagt aan het OCMW en omdat we in collectieve zijn zou die mogelijkheid bestaan.

Franciscus
Berichten: 38587

#13 , 10 jul 2012 23:21

Volgens mij sluit de WET dat uit .... en doet OCMW iets wat totaal niet mag.
PS welke gemeente?

lakylika
Berichten: 11

#14 , 11 jul 2012 09:41

ben ik nu zo verkeerd of .... als je die 300€ aan je schoonouders verkoopt dan moet ge toch ook nog campinggeld betalen en gasflessen en dergelijke...hoe doe je dat tov schuldbemiddeling? en krijg je ook effectief meer leefloon als je naar de caravan verhuisd? want de schuldbemiddelaar redeneert mss helemaal anders en gebruikt de besparing mss als extra betaalmiddel aan schulden...

okkelijntje
Topic Starter
Berichten: 16

#15 , 11 jul 2012 11:24

Wij betalen nu 570 euro aan huishuur, plus hebben wij budgetmeters voor electriciteit en aardgas, dat kost ons ook nog eens een 300 euro (in de zomerperiode) in de winterperiode is dit onbetaalbaar. Dus van waar de naam "budget" meters is me een raadsel! Ons huis is nogal vrij groot dus om dat in de winter aangenaam te houden is niet betaalbaar. Een caravan is een kleinere ruimte dus heeft minder tijd nodig om op te warmen. Ondertussen is de beslissing gevallen en kopen mijn schoonouders de caravan voor ons en we betalen hem terug af met 200 euro per maand dus dat is ook al een besparing van 370 euro! Voor ons is het niet perse nodig dan om extra leefgeld te krijgen, zolang we maar comfortabeler kunnen leven en de schulden iets sneller betaalt kunnen worden.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”