moeilijk te omschrijven

leo-leo
Topic Starter
Berichten: 7

moeilijk te omschrijven

#1 , 02 jul 2012 00:47

Ik heb mijn 13-jarige dochter erkend als vader. En dit via de notaris die aanvankelijk zijn werk niet goed deed - het recht zette ... ik ben sinds 16/05/12 eindelijk erkende vader. Ik ben ook de natuurlijke vader!
Helaas is de moeder per 01/07/12 plots overleden. Zij bezit een handelspand in een betere buurt en nog een woonhuis waarop een lenig zit. Er is ook een levensverzekering..
Gezien de situatie wenst haar familie uiteraard het voogdijschap verwerven. Er zijn hier toch enkele 100.000den euro meegemoeid
Mijn/ onze dochter is enige erfgename en zal uiteraard successie rechten moeten betalen, iets dat ik wel op zal lossen
Vraag. Kan men mij maar zomaar uit mijn rechten ontzetten? Wetende dat m'n dochter mij wil als beheerder van haar goerderen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 03 jul 2012 09:16

“Art.375.Indien de afstamming niet is vastgesteld ten aanzien van een van de ouders of indien een van beiden OVERLEDEN of vermoedelijk afwezig is dan wel in de onmogelijkheid verkeert zijn wil te kennen te geven, oefent de andere dat gezag alleen uit...Art.376...Oefenen de ouders het gezag over de persoon van het kind niet gezamenlijk uit, dan heeft alleen de ouder die dat gezag uitoefent, het recht om de goederen van het kind te beheren en het kind te vertegenwoordigen, behoudens de bij de wet bepaalde uitzonderingen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ik heb mijn 13-jarige dochter erkend als vader...Helaas is de moeder per 01/07/12 plots overleden.’

Dit houdt in dat u vanaf dit overlijden ALLEEN het ouderlijk gezag uitoefent en het recht hebt om de goederen van het kind te beheren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 03 jul 2012 17:54

Zie erop toe dat de sleutels en alle papieren direct aan uw of uw notaris worden overgedragen.
Ook dat de bankrekeningen worden geblokkeerd en alle andere volmachten van derden worden teniet gedaan.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”