kinderen onterven uit een vorig huwelijk

Binck
Topic Starter
Berichten: 3

kinderen onterven uit een vorig huwelijk

#1 , 22 jun 2012 17:17

aangepaste situatie
wat denken jullie hiervan?

situatie:
Een vrouw met 2 kinderen (A en B) hertrouwd met een oudere man die zelf ook 2 kinderen heeft uit vorig huwelijk (C en D).
De man heeft met zijn kinderen geen contact meer en doet dan ook al het mogelijke om zijn eigen 2 kinderen te onterven (C en D).
Ze doen dit door te trouwen onder het stelsel van gemeenschap van goederen. Hierbij voorzien ze een keuzebeding / verblijvingsbeding.
= huwelijksvoordeel

Dit om alle goederen naar de vrouw te doen verdwijnen in volle eigendom na het overlijden van de man.
Indien de vrouw dan zelf komt te overlijden na x jaar komt de hele nalatenschap toe aan haar eigen kinderen (A en B).

klopt deze redenering?
De man doet tijdens het leven ook nog aanzienlijke handgiften ten voordele van A en B om de nalatenschap al zoveel mogelijk te beperken.
Of komen hier regels bij kijken van reservataire ergenamen ivm de fictieve massa in 1 of andere manier?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 22 jun 2012 18:29

Bij dergelijk huwelijk heeft een stelsel van gemeenschap weinig zin. Indien die man overlijdt , zullen zijn kinderen , ook al is er geen contact , aangesproken worden voor de nalatenschap. Ook door de Registratie. Die zijn dan reservataire erfgenamen. Zij kunnen minstens 2/3 opeisen van de fictieve massa , zijnde wat had hij bij overlijden plus al hetgeen (kan bewezen worden dat ) hij heeft weggeschonken. Dat verblijvingsbeding heeft geen uitwerking , want ik veronderstel dat de kinderen zich daar tegen gaan verzetten , en met succes. Dat zal de notaris ook wel verteld hebben!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”