Einde Contract bepaalde duur.

zacharus
Topic Starter
Berichten: 13

Einde Contract bepaalde duur.

#1 , 13 jun 2012 15:37

Ik heb 2 jaar (4 keer 6 maand) met contracten van bepaalde duur als arbeider gewerkt voor mijn werkgever.
Nu is er beslist om mij niet voor onbepaalde duur aan te nemen (niet om dwingende redenen), maar mag ik wel als interim starten in hetzelfde bedrijf maar op een andere dienst.
Dus als mijn contract voor bepaalde duur afloopt gaat dit onmiddelijk over naar een interimcontract.

Kan dit zomaar, zonder enige vorm van compensatie (de wissel van functie zorgt voor loonverlies)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 jun 2012 19:34

dit kan jammer genoeg. Neigt naar rechtsmisbruik, maar wss moeilijk aan te vechten.

Is er iemand in je plaats bvb van je nieuwe dienst naar je oude dienst verhuisd?

zacharus
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 13 jun 2012 19:56

Neen, voor zover ik weet zal er iemand aangeworven worden om die functie te vervullen, of zal er intern iemand overgeplaatst worden die zich daarvoor heeft opgegeven.

Reclame

VDG2
Berichten: 785

#4 , 13 jun 2012 19:57

U start op een andere dienst. Maar is de functie ook anders?

zacharus
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 13 jun 2012 21:15

Ik blijf arbeider, maar de inhoud van mijn dagtaak is totaal anders.
Het ploegensysteem blijft gelijk alsook de werkgever.

Wat verandert is dat ik van tijdelijke contracten naar interim contracten ga, de dag nadat men tijdelijke contract afloopt ga ik over naar een interim contract.

VDG2
Berichten: 785

#6 , 13 jun 2012 21:35

Schandalig vind ik persoonlijk. Maar ik vrees dat ze wettelijk gezien binnen de lijntjes kleuren. Zoals JPV zegt neigt dit sterk naar rechtsmisbruik.

zacharus
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 14 jun 2012 21:50

Ok, alvast bedankt voor de info!

zacharus
Topic Starter
Berichten: 13

#8 , 15 jun 2012 02:33

Nog even een vraagje voor de mensen die vertrouwd zijn met de wettelijke bepalingen ivm inzage in het persoonlijk dossier.

Toen mij meegedeeld werd dat mijn tijdelijk contract niet overging in een vast contract heb ik gevraagd om mijn evaluaties te bekijken,
er werd mij toen gezegd dat ik enkel mijn algemene evaluatie mocht zien, en niet de onderliggende evaluaties waarop die gebasseerd was.

Voor zover ik kon vinden op het internet is mijn werkgever blijkbaar verplicht deze documenten bij te houden in mijn dossier, en is hij verplicht mij inzage te verlenen in deze documenten (en dus niet zoals nu het geval is een deel achterwege te houden).
Is er iemand die mij een link zou kunnen geven naar het artikel in het wetboek dat hier op slaat?

Alvast bedankt.

klungels
Berichten: 11

#9 , 15 jun 2012 08:40


Toen mij meegedeeld werd dat mijn tijdelijk contract niet overging in een vast contract heb ik gevraagd om mijn evaluaties te bekijken,
er werd mij toen gezegd dat ik enkel mijn algemene evaluatie mocht zien, en niet de onderliggende evaluaties waarop die gebasseerd was.
vrees dat dit er niet zal zijn

zacharus
Topic Starter
Berichten: 13

#10 , 20 feb 2013 20:27

Update!

Ik werk nu al meer dan een halfjaar als interim, en na navraag bij vakbond en personeelsdienst zijn ze het volgende met mij van plan.
Na een interimperiode van 18 maand terug overgaan naar 4x6 maand tijdelijke contracten en dan contract van onbepaalde duur.

Mijn totale carriere bij dezelfde werkgever zal dan bestaan uit 2 jaar tijdelijk, 18 maand interim en opnieuw 2 jaar tijdelijk, dus een totaal van 5,5 jaar voor ik ook maar kans heb op een vast contract.

Kan dit effectief? Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit zomaar mogelijk is, op deze manier kan een werkgever iemand levenslang tijdelijk houden he...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 21 feb 2013 19:26

Dit kan niet als alle periodes aaneensluitend zijn.

TSJOEKIE
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 dec 2016 11:16

Ik heb 6 maanden een interimcontract gedaan, nadien was er hoop op een vast contract. Ik kreeg toen een contract van bepaalde duur (6maanden), nu dien ik terug interimwerk te gaan doen. Ik kreeg al door dat dit wettelijk gezien mogelijk is. Mijn vraag: tellen deze periodes allemaal mee voor de wettelijk toegestane 2 jaar tijdelijke jobs? of werd dit net onderbroken door het contract van bepaalde duur? M.a.w. begin ik nu opnieuw aan een periode van toegestaan 2 jaar interimwerk?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 01 dec 2016 12:16

Het is een andere werkgever, dus een nieuwe periode

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”