Beding van aanwas, kind van andere relatie...

Edwina_vm
Topic Starter
Berichten: 27

Beding van aanwas, kind van andere relatie...

#1 , 12 jun 2012 13:51

Hallo,

Februari dit jaar hebben ik en mijn vriend een woning gekocht in Vlaanderen.
Ik heb een dochtertje uit een vorige relatie, bij navraag om mijn dochter "save" te stellen liet de notaris ons een clausule van Beding van aanwas innemen in onze koopakte.

Bij nader inzien en navraag blijkt dat mijn vriend, als er met mij iets overkomt, zelf kan kiezen of hij de volledige eigendom neemt of enkel het vruchtgebruik.

Maar dan staat mijn dochter met haar rug tegen de muur en heeft zij niets meer te zeggen als hij kiest voor volledige eigendom?? Klopt dit? Wat kan ik daartegen doen?

Hoe zit het dan als wij nog een kindje krijgen?

Wou ook even vermelden dat wij niet kunnen trouwen, aangezien mijn vriend een pensioensuitkering heeft van het leger (MIVT).

Kan iemand mij hierbij helpen? Of duidelijker uitleggen??

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 jun 2012 14:45

Inderdaad , het zou kunnen dat uw dochter niets heeft als u overlijdt. Stom van die notaris.
Indien er niet kan getrouwd worden : verklaring van wettelijke samenwoonst. Partner erft minstens het vruchtgebruik van de woning. De blote eigendom van uw part gaat naar uw dochter. Hij maakt een testament ten uwen gunste. Dit wordt vernietigd indien er nog een gezamenlijk kind komt. In dit gezal de wettelijke vererving laten spelen. Jullie zijn dan beiden steeds verzekerd om levenslkang te kunnen blijven wonen. Ook het beding van aanwas opzeggen. Dit kost , in voorkomend geval , nog heel wat aan registratierechten. De successierechten voor het huis zijn NIHIL tussen wettelijke samenwoners.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Edwina_vm
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 12 jun 2012 14:51

Wij zijn wel degelijk wettelijk samenwonend.

Als ik het dan goed versta krijgt mijn dochter de blote eigendom van mijn deel? Ook al is er een beding van aanwas?
Of mag de beding van aanwas dan opzegd worden?? Liefst zo min mogelijk registratierechten of successierechten natuurlijk :-)

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 12 jun 2012 17:05

Beding van aanwas heeft voorrang op de wettelijke erfregels, want dat is een wederzijds akkoord. In de huidige situatie erft uw dochter dus niets van het huis.
Gewoonlijk kan een beding opgezegd worden , kijk in de aankoopakte. Of bespreek één en ander met de notaris.
Indien het beding geannuleerd wordt , en u overlijdt , behoudt uw partner zijn deel en bekomt het vruchtgebruik , zodat hij kan blijven wonen. Uw dochter bekomt de blote eigendom van uw deel. Die moet wel successierechten betalen , die heel wat minder zijn dan de registratierechten in een beding.
Uw partner , als die geen kinderen heeft , maakt best een testament in uw voordeel , met uw dochter als volgende begunstigde , indien u eerst zou overlijden. .
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Longerstay
Berichten: 4

#5 , 12 jun 2012 18:44

beding kan alleen wederzijds worden opgezegd
indien je het opzegt:vruchtgebruik van de langstlevende wettelijk samenwonende is niet reservatair
ik lees dat het de bedoeling is om uw kind maximaal te beschermen...u kan uw partner in die zin onterven door middel van een testament -op die manier krijgt uw dochter de volle eigendom van uw deel

Terug naar “Successie- & Registratierechten”