belastingvrije schenking

verhulst
Topic Starter
Berichten: 14

belastingvrije schenking

#1 , 12 jun 2012 13:34

Graag had ik mijn enige zoon een belastingvrije schenking gedaan voor een eigen woning.
Jaarlijkse schenking kind is 5.030 euro.
Eénmalige schenking kind 18 t/m 34 jaar:50.300 euro voor aankoop of verbouwing eigen woning.
Mijn zoon is 36 jaar.

Mag ik hem dus maar 5.030 euro schenken per jaar?
Kan dat met een handgift?
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 jun 2012 14:40

Ik weet niet waar u dat 'belastingvrije " bedrag van 5.030 € haalt. U heeft blijkbaar op een Nederlandse site zitten lezen.
Wanneer u uw zoon een bedrag , zelfs 100.000 € , wil schenken om een huis te kopen , kan dat. Ja , met handgift of bankgift. In principe is dat kosteloos. En het moet niet vermeld worden bij de belastingaangifte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

verhulst
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 12 jun 2012 15:40

Sorry,ik dacht dat mijn zoon schenkingsrechten moest betalen vanaf een bepaald bedrag.
Dat is dus enkel bij een notariële schenking via de notaris!

Reclame

Longerstay
Berichten: 4

#4 , 12 jun 2012 16:41

In principe: authentieke akte + schenkingsrechten
Uitzondering: onrechtstreekse schenking

Handgift kan maar let op voor bewijsdocumenten en nieuwe regelgeving ter zake
Geen plafond maar let er op handgift =/= bankgift

Meer info= PM

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 12 jun 2012 16:59

Handgift wordt tegenwoordig niet meer gedaan , zeker niet voor grotere bedragen. Bankgift komt op hetzelfde neer. En dat is geen onrechtstreekse schenking. Er gebeurt een overschrijving van de rekening van de schenker op de rekening van de begunstigde. De meeste banken hebben daar standaardbrieven voor. Laat u echter niet overhalen te werken met aangetekende zendingen.
Er dienen geen rechten betaald te worden. Alleen als de schenker binnen de drie jaar zou overlijden , kunnen er toch successierechten moeten betaald worden. Bij aanbieding van de onderlinge brief bij Registratie zijn er toch , net als bij notariële akte , 3% schenkingsrechten te betalen.
Wat is die nieuwe regelgeving? Is mij onbekend!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 12 jun 2012 18:25

Nieuwe regelgeving mij ook onbekend. Tenzij het de wilde verhalen zijn die de laatste dagen de media teisteren (dat schenken aan kinderen zowat zou gelijk staan met frauduleus bedrog).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

prado
Berichten: 155

#7 , 13 jun 2012 09:44

En mag ik vragen, waarom niet werken met aangetekende zendingen?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 13 jun 2012 17:40

En mag ik vragen, waarom niet werken met aangetekende zendingen?

Bij een schenking komt het erop aan twee zaken te bewijzen. Ten eerste , een dokument waaruit blijkt dat het bij een bepaalde geldoverdracht echt om een schenking gaat. Brief wordt opgemaakt , op duplicata wordt een bedanking genoteerd.
Ten tweede : de datum waarop die welbepaalde verrichting is gebeurd. Dit kan zeer gemakkelijk bewezen worden met de bankuittreksels te tonen waarop de verrichting staat , zowel van schenker als van begunstigde.
Zo'n systeem met aangetekende brieven moest eigenlijk die datum bepalen. Het bewees niet dat de verrichting was gebeurd , zeker niet bij handgift. Ik heb meermaals geweten dat er lege omslagen aangetekend werden verstuurd. Sluitend was dat systeem zeker niet. Daarom is het mijn idee dat niet meer toe te passen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

redak
Berichten: 205

#9 , 13 jun 2012 19:28

Wij hebben ook een schenking uitgevoerd met aangetekende brieven, maar die aangetekende brieven werden niet per omslag verstuurd maar gewoon de brief zo dichtplooien dat je tekst aan de binnenzijde zit, deze dan toe plakken of dicht nieten en zo aangetekend opsturen. Het bewijs van aangetekende zending met datum staat dan op de brief zelf (dus probleem met lege omslag is dan opgelost).

Helaas hebben wij de schenking dan wel moeten laten registreren (wegens een aankomende overlijden binnen de drie jaar na schenking). Deze aangetekende brief werd dan zonder probleem aanvaard in het registratie kantoor, uiteraard samen met kopie van het rekeninguittreksel, maar ik had toen wel de indruk dat het zonder de brief iets meer moeite had gekost of misschien zelfs niet aanvaard zou geweest zijn (maar dat was dan weer mijn aanvoelen van het moment ten opzichte van de werknemer van het registratiekantoor en zijn opmerkingen).

verhulst
Topic Starter
Berichten: 14

#10 , 13 jun 2012 20:21

Ik ga een bankgift doen via een overschrijving van mijn bankrekening naar de rekening van mijn zoon.
Wel in aanwezigheid van een bankadviseur en mijn zoon.
Hij wil een woning kopen en renoveren,ik kan beter een kleine bijdrage geven zodat hij al een beetje verder staat.
De lage rente die je nu krijgt en dan nog een verhoging van die roerende voorheffing,dat is ook al gene vette!
Bedankt voor jullie reactie.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”