gemeenschappelijke muur

JPV
Topic Starter
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

gemeenschappelijke muur

#1 , 04 jun 2012 19:29

Situatie: wij hebben een muur op de scheidingslijn, volledig eigendom van ons. Huis is 20 jaar oud en bedoeld als rijwoning, maar momenteel nog altijd een halfopen bebouwing gezien het aangrenzende perceel ingenomen is als tuin door onze buurman. Sinds 1991 (ongeveer) is er een voorlopige afscheiding tussen die tuin en de straatkant, die vastgemaakt zit aan ons huis met enkele vijzen.

Nu vermoed ik dat de buur van plan is om die omheining definitief te maken. Ik heb geen probleem met enkele vijzen in onze muur, maar wil wel vermijden dat hij op die manier de muur gemeenschappelijk maakt zonder daarvoor te moeten betalen.

2 vragen dus:
- maakt hij door die muur te gebruiken, indien we dit X jaar toelaten (?30? jaar, wij + vorige eigenaars), de muur automatisch gemeenschappelijk?
- is die gemeenschappelijkheid, als die er ooit komt, dan direct voor de volledige zijwand van onze woning of enkel voor die X cm² waar hun omheining onze zijmuur geraken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 jun 2012 19:59

Hij zou inderdaad die muur gemeenschappelijk kunnen maken door die meer dan 30 jaar te gebruiken, maar dan ook maar op de oppervlakte die die vijzen in de muur innemen, dus hooguit een paar vierkante millimeters. :evil:

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 04 jun 2012 22:12

Mij lijkt het eerder dat dat dan geldt voor de volledige lengte van de muur en niet alleen voor de oppervlakte van die paar vijzen. Hoe kan je nu eigenaar worden van een paar mm2 ?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 jun 2012 12:07

Normaal moet een buur, die naast mijn eigendom en tegen MIJN een garage bouwt, toch alleen maar de oppervlakte overnemen die hij werkelijk in gebruik neemt, en dus NIET de hele zijgevel van mij pand.
Dit principe trek ik door naar die vijzen. Gezien hij alleen maar die oppervlakte gebruik moet hij die ook maar overnemen.
http://www.habitos.be/vragenrubriek.asp ... ag_ID=1229" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV
Topic Starter
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 05 jun 2012 14:22

voor alle duidelijkheid: een paar vijzen of zelfs een lat tegen de muur is geen probleem :). Is nu ook al zo en kan ik gerust het "inkomen" van missen. Als er echter een bouw tegen komt staan wil ik wel iets in ruil :).

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 jun 2012 14:40

. Als er echter een bouw tegen komt staan wil ik wel iets in ruil :).
Pas hier op. Als hij er gewoon komt tegenstaan, zal je niets zien in ruil. Ze moeten er al iets in verankeren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”