Welke carriere richting?

YoeriS
Topic Starter
Berichten: 271

Welke carriere richting?

#1 , 14 jul 2007 01:49

Beste lezers,

de meeste regelmatige bezoekers zullen al wel gezien hebben dat ik op dit forum probeer de meeste mensen verder te helpen met mijn opgedane "boekenwijsheid". Uit de voorgaande zin kunt u dus afleiden dat mijn praktijkervaring quasi nihil is (afgezien van de reeds geziene rechtspraak en projecten) door de simpele reden dat ik nog steeds student ben.
Ik heb echter nog maar 1 jaar te gaan en dan ben ik afgestudeerd als jurist.

Ik weet echter nog steeds niet waar ik het best aan de slag kan gaan, als jurist lijkt mij een advocatenkantoor het meest veelzijdige door de verscheidenheid aan zaken. Maar met weinig doorgroei mogelijkheden en de kans op een minderwaardige behandeling tov de advocaten?

Bedrijfsjurist (bij Ethias, Luminus, ...) lijkt me dan weer meer mogelijkheden te bieden qua doorgroei mogelijkheden, maar de zaken lijken me dan weer eerder saai zoals ingebrekestellingen, ...

Natuurlijk droom ook ik over huisje, tuintje en bijhorende auto :p en is de verloning natuurlijk ook belangrijk.

Zou iemand mij kunnen verderhelpen of advies geven om een juiste beroepskeuze te maken?

Mvg

Heye
Berichten: 468

#2 , 14 jul 2007 21:07

hallo,

Probeer hier eens:

http://www.jobpol.be/default.asp?et=17&vuid=2939

http://www.jobpol.be/default.asp?et=17&vuid=2942

http://www.jobpol.be/default.asp?et=17&vuid=2930

Bij ons op de dienst, is het werk zeer afwisselend, boeiend en leerrijk.
De verloning is niet zoals in de priv? maar je krijgt kansen om uw loon naar een hoger niveau te brengen.

Om U een idee te geven kijk op www.ssgpi.be (klik op uw wedde bij de politie "CaLog personeel")

als CaLog (burgerpersoneel) als beginnend jurist (zonder Anci?nniteit) begin je op niveau A11.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 jul 2007 08:18

Ik las dat vastgoedrecht je boeit: misschien ergens bij een (groot) vastgoedkantoor gaan werken (type: Jones Lang LaSalle, ERA etc.) ?
Andere mogelijkheid zijn de Big Four (PricewaterhousCoopers, Deloitte, Ernst & Young, KPMG): vaak zeer afwisselend takenpakket.

Reclame

Wesley
Berichten: 294

#4 , 16 jul 2007 14:38

Tuurlijk gaat er niks boven het notariaat :wink:

Na opleiding rechten nog een jaar notariaat doen is een aanrader, maar niet noodzakelijk om aan werk te geraken binnen het notariaat.

Materie: fiscaal recht (registratierechten, successierechten, BTW; meerwaardebelasting) vennootschapsrecht (oprichting, wijziging, burgerlijk recht (koop, huur, aanneming), familiaal (vermogens)recht (erfenis, successieplanning, huwen, EOT), zakelijk recht (opstalrecht, mede-eigendom, erfpacht),

En nog veel anders ... tuurlijk zit er ook veel "standaardwerk" tussen, zoals opmaken van verkoopaktes hetgeen de hoofdmoot is, maar ook daarvan kan er van alles "verkeerd" lopen, zoals dit forum aangeeft :?

Over het loon kan ik niet klagen, ligt stuk hoger dan beginnend advocaat, en is gelijklopend bij stagiar grotere firma's. Tuurlijk, naar loon toe heeft een advocaat meer groeimogelijkheden, tenzij je notaris wordt.

In het kort, veel afwisseling, goed loon, mits jaartje notariaat + 3 jaar stage + ingangsexamen notaris worden mogelijk.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jul 2007 16:29

Denk ook eens aan de gerechtelijke stage (je moet dan wel slagen voor het examen ingericht door de Hoge Raad voor Justitie). Na drie jaar (dat zouden er vier kunnen worden) gerechtelijke stage wordt je rechter of subsistuut procureur.



scorpioen

YoeriS
Topic Starter
Berichten: 271

#6 , 16 jul 2007 23:09

Ik las dat vastgoedrecht je boeit: misschien ergens bij een (groot) vastgoedkantoor gaan werken (type: Jones Lang LaSalle, ERA etc.) ?
Andere mogelijkheid zijn de Big Four (PricewaterhousCoopers, Deloitte, Ernst & Young, KPMG): vaak zeer afwisselend takenpakket.
Ja klopt vastgoedrecht interesseert mij het meest, misschien ook omdat de familie hier wat in verwikkeld zit.

Nuja, even melden dat mijn opleiding een professionele bachelor inhoudt, ik studeer dus rechten aan de hogeschool. Bijgevolg is het niet mogelijk voor mij om een masterdiploma te halen, eens afgestudeerd ben ik "klaar" om in het werkveld te worden neergezet. Dit ligt natuurlijk anders moest ik hierna naar de unief gaan, maar dit vind ik te zot en totaal overbodig. Ik heb immers ook niet de ambitie om advocaat te worden.

Notariaat lijkt me ook wel wat Wesley, zeer uitgebreid en heeft toch wel iets. Maar het wordt vaak saai genoemd? En ik heb schrik dat zij enkel naar het blaadje papier gaan kijken waar opstaat of je al dan niet een master hebt.

En Andy, een job bij de politie lijkt me leuk qua werksfeer. Alleen ben ik niet echt ge?nteresseerd in het strafrecht, en commuten naar Brussel zie ik ook niet echt zitten :)

Heye
Berichten: 468

#7 , 17 jul 2007 01:00

YoeriS,

gij zijt gene gemakkelike h?. :D

Ge hebt nog tijd, dus denk er rustig over na.

succes

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

YoeriS
Topic Starter
Berichten: 271

#8 , 17 jul 2007 01:52

Kmag toch wel moeilijk doen als het over mijn toekomst gaat h? :p

Nee, het klopt, ik heb nog wel wat tijd om hierover na te denken.
MAAR, ik heb volgend jaar 2 maand stage en we mogen nu al op zoek gaan/bespreken, dus het zou leuk zijn moest ik mijn stage kunnen doen in een interessant(e) bedrijf/dienst en mss met de mogelijkheid om daar aangenomen te worden.

Dat is dus eigenlijk de reden waarom er ik nu al over nadenk.

Wesley
Berichten: 294

#9 , 17 jul 2007 18:32

Verdere opleiding notariaat - en notaris worden - kan enkel na universitaire opleiding rechten.

Maar ook voor degene die rechtspraktijk (hogeschool) hebben gevolgd zijn er mogelijkheden zat in het notariaat.

Kijk eens op notaris.be (jobaanbiedingen)

Kimmie
Berichten: 1

#10 , 27 aug 2007 14:33

Je kan inderdaad als gegradueerde rechtspraktijk aan de slag binnen het notariaat. Ben zelf een jaartje afgestudeerd als bachelor rechtsprakijk en ben onmiddelijk begonnen in een notariskantoor. Moet zeggen het werk ligt me wel en is zeer afwisselend. De meest courante akten zijn natuurlijk verkopingen en leningen, maar daarnaast heb je ook nog aangiften, vereffening-verdeling, enz... De verloning, ja, het notariaat werkt met baremma's

Terug naar “Praat café”