aanvaarden legaat

daniella46
Topic Starter
Berichten: 1

aanvaarden legaat

#1 , 22 mei 2012 20:31

ik mocht een brief (9/5/2012) ontvangen van een notaris dat uit een testament van een overleden vriend ( overleden augustus 2011) blijkt dat ik een bedrag krijg gelegateerd, ik moet de notaris laten weten of ik dit legaat aanvaard

mijn vraag is :
-kan ik dit aanvaarden zonder zelf te moeten opdraaien voor eventuele schulden
-is het correct dat ik vooraleer ik dat bedrag zou ontvangen nu eerst al zelf de successierechten moet betalen
-vermits de termijn van successierechten al verlopen is ,ik maandelijks een boete zou moeten betalen als ik de successierechten niet onmiddellijk betaal tot dat het volledige dossier is ingediend

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 mei 2012 12:17

Als de termijn is verlopen , betaal je idd best zo snel mogelijk de successierechten om boetes en intresten te vermijden. Vraag aan de notaris inzage van de aangifte ivm met eventuele schulden , maar in principe is een legaat een netto opbrengst ( na successierechten).
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”