Verdelingsrecht

Rudolfo
Topic Starter
Berichten: 8

Verdelingsrecht

#1 , 19 mei 2012 12:07

Hallo iedereen, ik had een vraag i.v.m. het verdelingsrecht in volgend vraagstuk:

Erfenis van vooroverleden echtgenoot wordt verkregen door langstlevende echtgenoot (B) voor het VG, en door C en D voor de BE. Van de erfenis hangen twee onroerende goederen af (A' en B'). Bij overeenkomst verkrijgen C en D elk een onroerend goed toegewezen.

Ik weet dat bij de overdracht van het VG door B op de goederen A' en B' aan C en D 1% verdelingsrecht op het VG betaald moet worden.

Mijn vraag is ofdat op de verdeling van de BE van dezelfde goederen tussen C en D 1% verdelingsrecht moet betaald worden op de totale waarde van de goederen (art. 110, al. 1 W. Reg.) of enkel op de BE (art. 110, al. 2 W. Reg.)

Hopelijk weet iemand hier het antwoord op, alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 19 mei 2012 12:41

Ik heb het ooit zo 'geleerd' :

het verdelingsrecht moet betaald worden op het deel dat men verwerft , indien slechts een deel wordt overgekocht.
Het moet daarentegen op het geheel betaald worden indien de koper in bezit komt van het hele goed , voor 100 %.
Daarom is het beter dat men ineens alles koopt ipv. in stukken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”