Diefstal.

Rator
Topic Starter

Diefstal.

#1 , 15 mei 2012 17:42

Vandaag ben ik voor de eerste maal gepakt op winkeldiefstal, ben der niet trots op maar veel mensen doen het in die winkel.
Was een kleine tap voor draad te draaien op ronde buizen.
Het koste 14€ , de winkeldetective heeft een papier ingevuld en die heb ik moeten onderteken.

Heb het onderdeel wel betaald en nog een boete van 20 € en er is geen politie ingeschakeld.

Heb ook nog gevraagd of ik nog iets van papieren thuis ga krijgen en hij zei van niet, klopt dit?

Mijn vraag is of er nu iets op mijn strafblad gaat staan of niet???

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mei 2012 18:07

Wat we regelmatig horen is dat daar een administratiekost van €20 wordt gevraagd en dan ook nog betaald.
Dat is strafbaar. Enkel de overheid (parket vragen - rechtbank beslissen) kan een boete uitspreken. In Nederland is het wel toegelaten.
De lijst van winkeldieven wordt bijgehouden en indien nogmaals voorkomend overgemaakt aan aan justitie.
U krijgt inderdaad geen kwitantie van die €20... waar die terechtkomen weet ik niet.
(Voorlopig) indien enige feit is er geen doorgave en dus ook geen vervolging door de rechtbank, noch registratie bij de politie.

Rator
Topic Starter

#3 , 15 mei 2012 18:13

Wat we regelmatig horen is dat daar een administratiekost van €20 wordt gevraagd en dan ook nog betaald.
Dat is strafbaar. Enkel de overheid (parket vragen - rechtbank beslissen) kan een boete uitspreken. In Nederland is het wel toegelaten.
De lijst van winkeldieven wordt bijgehouden en indien nogmaals voorkomend overgemaakt aan aan justitie.
U krijgt inderdaad geen kwitantie van die €20... waar die terechtkomen weet ik niet.
(Voorlopig) indien enige feit is er geen doorgave en dus ook geen vervolging door de rechtbank, noch registratie bij de politie.
Heeft wel een papier ingevuld met mijn naam en adres en die heb ik moeten teken met GELEZEN EN GOEDGEKEURD .
Heb ook een papier gekregen waar er op staat dat ik 20€ administratieve kosten heb betaald.

Hij zei ook dat er geen politie ging voor komen en ik zeker niets meer van ging horen.

Wil het zeker niet goed praten wat ik gedaan heb maar soms zie ik vrienden die meer dan 50€ meenemen en er
altijd mee wegkomen.

Toch al bedankt voor je antwoord.

Reclame

Drone

#4 , 15 mei 2012 19:40

u kan in theorie die €20 terug vorderen wegens 'illigaal' verkregen.

Rator
Topic Starter

#5 , 15 mei 2012 21:55

Wil gewoon zeker zijn of ik zeker geen strafblad krijg.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 mei 2012 22:02

Neen

Johano

#7 , 18 mei 2012 19:53

Enkel een veroordeling door een rechter kan u een strafblad bezorgen. Ondanks de (illegale) administratieve kost die u betaalt heeft komt u er zo misschien nog goedkoop vanaf. De kost niet betalen zou er mijns inziens toe geleid hebben dat de politie ingeschakeld zou worden waardoor een vervolging mogelijk was en dus een hogere boete + strafblad. Een minnelijke schikking ware misschien ook mogelijk, maar ook die boete zou hoger gelegen hebben.

Ik hoop in elk geval dat u geleerd heeft uit uw fout en ondanks het feit dat anderen iets doen dat niet wil zeggen dat het daarmee een vergoelijkte zaak is.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”