hogere schatting waarde appartement

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

hogere schatting waarde appartement

#1 , 12 mei 2012 22:01

Naar aanleiding van een erfenis in 2010 krijg ik nu een "uitnodiging" om erfenisrechten bij te storten.
Aanleiding is dat volgens Registratie de waarde van een appartement 20 percent hoger is dan degene die werd gedeclareerd in de aangifte. Het wordt gestaafd door de prijs waartegen een andere appartement in hetzelfde gebouw werd verkocht in de loop van 2011. Echter, het appartement dat ik heb geerfd, niettegenstaande het identiek qua grootte en indeling is, heeft een lagere verkoopswaarde omdat het vlak boven de inrit van de gemeenschappelijke garage is gelegen:

- daar bevinden zich meer dan 100 staanplaatsen, waardoor de hele dag geluid van in -en uitrijdende voertuigen
- geluid in appartement van poort en poortmotor (gemonteerd tegenaan de vloer van het appartement)
- het appartement dat ze gebruiken als vergelijking is veel recenter van inrichting (het was voordien een dokterspraktijk) qua keuken, badkamer en vloeren, terwijl mijn appartement nog steed is uitgerust met de oorspronkelijke keuken en badkamer van bijna 37 jaar geleden.

Moeten ze deze elementen niet in aanmerking nemen?

Bovendien sturen ze me nu eerst de aanrekening van de bijkomende rechten, terwijl het dokument waarmee de schatting
wordt vastgesteld reeds gedagtekend is op 10 oktober 2011.
Is dat correct? Hierdoor zijn de intresten die ik moet betalen nodeloos opgelopen. Is dit een courante praktijk met de bedoeling hun zeer hoog intrestpercentage zo lang mogelijk te kunnen aanrekenen?
Waar een weg is is een wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 mei 2012 12:05

Lees duidelijk het aanslagbiljet. Je kan tegen deze herschatting bezwaar indienen. Je moet wel over gelijkaardige vergelijkingspunten en/of andere argumenten beschikken. Vraag ook uw notaris om vergelijkingspunten.
Er zal dan waarschijnlijk een schatter van het kadaster langskomen om de zaak te bekijken.
Gezien de tijd die het vraagt om na een schatting een dossier op te maken is het normaal dat hier een paar maanden over lopen.

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#3 , 13 mei 2012 12:41

Aanslagbiljet vermeldt mogelijkheid onderhoud met de ambtenaar die de schatting deed.
Indien geen akkoord kan worden bereiken dan zal een controleschatting door expert gedaan worden op vraag van Registratie. Indien die vaststelt dat de prijs 1/8 hoger zou zijn moet ik die kosten betalen.
Ga dus eerst "in der minne" een onderhoud vragen met de ambtenaar die de huidige schatting deed.
Met het oog op mijn betoog bij die ambtenaar gaf ik in mijn vraag de verschillende elementen die ik ga aanbrengen. Waarover ik mening van forumleden vraag en goede raad.
De aangifte van de nalatenschap deed ik zelf, er kwam geen notaris aan te pas.
Waar een weg is is een wil.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 13 mei 2012 13:57

Probeer foto's te maken van beide appartementen. Leg die voor aan de persoon van Registratie ? Wijs hem ook op de andere elementen die een waarde verschil kunnen verklaren. Voorbeeld : een koper zal onmiddellijk kosten moeten doen om een nieuwe keuken te plaatsen. De Registratie weet zo'n dingen meestal niet.
Een gesprek aanvragen moet u zeker doen , het kan al een heel verschil betekenen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mikske
Berichten: 115

#5 , 14 mei 2012 13:17

En zo graaft de fiscus dieper en dieper in de mensen hun zakken ipv de echte witteboordcriminaliteit deftig aan te pakken, schandalig eigenlijk!!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 14 mei 2012 14:33

En zo graaft de fiscus dieper en dieper in de mensen hun zakken ipv de echte witteboordcriminaliteit deftig aan te pakken, schandalig eigenlijk!!
Ik help geregeld familieleden, vrienden, kennissen, buren, enz. met hun administratieve "verplichtingen".
Stel vast dat de laatste jaren "moeilijk" wordt gedaan door bepaalde "overheden". Uiteraard hun goed recht indien voor de goede zaak, maar in het merendeel van de gevallen moeten ze bakzeil halen wegens te agressief....
Blijkbaar beseft niemand dat men daar bepaalde categorieën van burgers (o.a. oudere tot zeer oude mensen) grondig hun leven verpest en dat voor niets. Ons land zal nog eerder tenonder gaan aan overdreven administratie dan aan budgettaire onevenwichten. En hierin heeft de Vlaamse overheid een slechte leermeester gehad aan de Federale Overheid.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 14 mei 2012 19:36

Ik zie het iets minder zwart in. Ik heb vorige week nog een affaire geregeld en een notaris op verkeeerde berekening gewezen , dank zij info van de Registratie.
Ik denk , als meesje gaat spreken met die persoon van de Registratie en wijst op enkele fundamentele verschillen of tekorten , er misschien wel een volledige kwijtschelding volgt van de bijkomende successierechten. Men mag geen schrik hebben van die diensten.
Het blijft een feit dat veel mensen niet tegen zulke diensten durven ingaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#8 , 16 mei 2012 15:25

Meesje is vandaag naar het Kadaster geweest en ze hebben de meerschatting met een derde verminderd!
Waar een weg is is een wil.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”