Succesierechten bij overleden ouders

gbracq
Topic Starter
Berichten: 5

Succesierechten bij overleden ouders

#1 , 08 mei 2012 14:12

Ik heb eens een vraagje over het successierecht dat berekend wordt wanneer beide ouders overleden zijn. Mijn vader is reeds 20j geleden overleden en mijn moeder is nu onlangs overleden. Mijn moeder heeft heel haar leven in haar ouderlijk huis blijven wonen (haar ouders zijn verhuisd toen ze is getrouwd). Nu zou ze altijd 100% eigenaar zijn geweest van de woning ondanks dat mijn beide ouders de lening hebben afbetaald, toen mijn vader stierf is de lening weggevallen. Nu vraag ik mij of wij (ik & mijn broer, 2 kinderen dus) successierechten zullen moeten betalen op 100% van de waarde van het onroererend goed gezien mijn vader feitelijk alleen mee betaald heeft maar zelf nooit eigenaar was... Kan dit überhaupt trouwens of vergissen mijn grootouders zich ? Mijn grootouders wisten te melden dat wij niet reeds 50% eigenaar van het huis waren toen mijn vader stierf maar dat het steeds 100% van mijn moeder bleef.

Stel nu dat het huis nog 300.000 EURO waard is klopt het dan dat ik volgende berekening moet hanteren voor de SSR:

50.000 EUR - 3% = 1500 EUR
200.000 EUR - 9% = 18000 EUR
50.000 EUR - 27% = 13500 EUR

= 33000 EUR (16500 EUR per kind successierechten)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 mei 2012 15:49

Voor de berekening moet je weten dat eerst de erfenis wordt verdeeld en dan worden de SSR berekend per erfgenaam. ieder wordt dus belast op 150.000 €.Dat is 3 % op 50.000 = 1500. 9 % op 100.000 = 9.000 € , samen 10.500 € per erfgenaam-kind.
Deze toestand komt regelmatig voor. Indien een huis gekregen is of zelfs gekocht , gebeurrt het dat slechts de partner uit die familie alleen de eigenaar is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

gbracq
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 08 mei 2012 15:57

Bedankt wanton, ik was voornamelijk aan het twijfelen of het eerst verdeeld werd en dan berekend of gewoon op het geheel (want dit maakt wel een verschil in kosten). Wie of wat bepaald trouwens de waarde van een woning om de SSR op te berekenen?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 08 mei 2012 19:23

Men moet de verkoopwaarde opgeven op datum van overlijden. Dit gebeurt door vergelijking met verkopen in de buurt van vergelijkbare woningen. Kijk op Immoweb naar verkopen in de buurt. Richt u , naar beneden afronden, op de vraagprijs van woningen in dezelfde categorie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mikske
Berichten: 115

#5 , 09 mei 2012 11:25

Ik geloof zelfs dat je op internet een tool woningschatter kan vinden. Als ik met niet vergis is dat via de website van KBC-Bank.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”