Verandering, wie moet dat betalen?

ashley
Topic Starter

Verandering, wie moet dat betalen?

#1 , 03 jul 2007 03:02

Hoi,
Mijn huurder heeft nieuwe matrialen laten installeren zonder mijn toestemming!
Mijn vraag is, kan dit zomaar?

Mijn huurder heeft nu een nieuwe wc, keukenkraan, verwarmingstoestel/chauffage en leidingen plus nieuwe radiator laten installeren, zonder dat ik de toestemming (zowel schriftelijk of mondelings) heb gegeven of enige offerte heb ondergetekent.
Volgens hem was dat nodig???

Prijs, 2785,65 Euro????

Terwijl ik niets, maar dan niets, aan het appartement wilde veranderen (ik wilde hem buiten)
Mijn vraag is nu?

Moet ik dat betalen? (Ik heb toch geen opdracht gegeven om dit te doen, ik heb zelfs geen offerte gekregen van de werken)
Of moet de huurder dit betalen? ( Hij is toch de opdrachtgever)

Tussen ons gezegt en geschreven, ik heb liever zin in een gerechtelijke procedure om de huurder aansprakelijk te stellen voor de kosten, dan ik het zelf moet betalen, wat denken jullie ervan?

Mvg Ashley.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 04 jul 2007 11:09

Werken die u niet bestelde moet u in PRINCIPE ook niet betalen.

?Art.1731.? 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.? 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.?(Burgerlijk Wetboek).

?Behoudens andersluidende bedingen tussen partijen,kan de huurder,bij toepassing van het algemeen rechtsbeginsel dat niemand zich zonder oorzaak ten koste van een ander mag verrijken,tegenover de verhuurder aanspraak maken op vergoeding van verbeteringen door hem aan het verhuurde goed aangebracht,op voorwaarde evenwel dat de verhuurder zich niet in de mogelijkheid bevindt de verwijdering van de bedoelde verbeteringen te eisen?(Cass. 18 april 1991,Bull.1991,740,noot,Res.Jur.Imm.1991,205).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huren”