Verrekenen inboedel in successierechten.

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

Verrekenen inboedel in successierechten.

#1 , 23 apr 2012 11:11

Ik ben erfgenaam. Mijn notaris vraagt dat ik de papieren van een eventuele brandverzekering van de inboedel van een erfenis
bij hem binnenbreng voor bepalen erfenisrechten. Ik denk echter dat dit geen goed idee is aangezien de inboedel voor 20000 euro verzekerd was...lijkt me veel... (naargelang grootte van het appartement werd inboedel verzekerd). Hij vroeg ook dat ik foto's van de meubels nam.
DE inboedel heb ik echter gratis weggeven en voor het grootste deel gratis aan de kringloopwinkel. Ik heb er dus niks aan verdiend.
Waren oude meubels (wel goed genoeg voor kringloopwinkel)...maar opkopers interesseren hun daar toch niet voor denk ik...
Doe ik er nu best aan om de brandverzekering aan de notaris te tonen en de foto's die ik genoemen heb of niet ?
En wat is de kans dat ik daar nog erfenisrechten op moet betalen ?
EN hoe kan ik dat zo veel mogelijk vermijden ?
En hoeveel kunnen de erfenisrechten maximaal bedragen op die inboedel ? Ik val onder de 55% gezien het een tante was waarvan ik erf,
maar betekent dit dan dat ik 55% moet betalen op die 20000 euro, terwijl ik alles gratis heb weggegeven ?
PS Ik heb wel emails van foto's die de kringloopwinkel van de meubels heeft genomen en naar mij toegzonden heeft....toont dat het geen designmeubelen zijn :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 apr 2012 12:23

Meubelen weggeven is geen geldige reden om er geen successierechten op te moeten betalen.
Je zal er altijd iets moeten op betalen. Bij mijn moeder werd een som van 2.500 € aangenomen door de fiscus, en daar waren dan nog enige antieke kasten bij.
Toon foto's en mails van kringloopwinkel gerust aan de notaris, evenals verzekeringspolis. Hij zal er dan wel een aanvaardbare waarde opzetten.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 23 apr 2012 13:13

Meeste inboedels zijn drastisch oververzekerd. Meestal voor nieuwwaarde.
Die waarde is niet relevant voor bepaling erfenisrechten.
Ik heb nog nooit in successieaangiftes iets vermeld over verzekering inboedel. Ik geef steeds 3 000 EUR op als er nog iets van waarde in de inboedel zit zoals kunstvoorwerpen. Waarde van gebruikte meubels is meestal laag , nul of negatief. Als het een overlijden is van één echtgenoot wordt er dan belast op 1 500 EUR. Nog NOOIT enige correctie daarvan gekregen.
Vraag verklaring kringloopwinkel en geef als waarde NUL op.
Geef anders om boete te vermijden tien percent op van de verzekerde waarde, maar zeker niet meer (notaris zal waarschijnlijk iets in die zin doen).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 23 apr 2012 14:28

Inderdaad , geef een simbolische waarde op voor de meubelen en inboedel. Niet veel. De waarde in de polis betreft de nieuwwaarde : het bedrag dat uitgekeerd wordt om nieuwe meubels aan te schaffen. Bij e aangifte gaat het om de verkoopwaarde , die zoas u zelf zegt vrij laag tot nihil is.
De notaris heeft echter wel in zijn aangifte het bestaan en de inhoud van de polis voor de " lichamelijke roerende goederen" ( schone omschrijving voor inboedel) te vermelden. Eigenlijk te bevestigen , want de Registratie weet dat al.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”