kinderen uit vorig huwelijk onterven

Binck
Topic Starter
Berichten: 3

kinderen uit vorig huwelijk onterven

#1 , 17 apr 2012 13:37

situatie:
Een vrouw met 2 kinderen (A en B) hertrouwd met een oudere man die zelf ook 2 kinderen heeft uit vorig huwelijk (C en D).
De man heeft met zijn kinderen geen contact meer en doet dan ook al het mogelijke om zijn eigen 2 kinderen te onterven (C en D).
Ze doen dit door te trouwen onder het stelsel van gemeenschap van goederen.
Dit om alle goederen naar de vrouw te doen verdwijnen na het overlijden van de man.
Indien de vrouw dan zelf komt te overlijden na x jaar komt de hele nalatenschap toe aan haar eigen kinderen (A en B).

klopt deze redenering?
De man doet tijdens het leven ook nog aanzienlijke handgiften ten voordele van A en B om de nalatenschap al zoveel mogelijk te beperken.
Of komen hier regels bij kijken van reservataire ergenamen ivm de fictieve massa in 1 of andere manier?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 17 apr 2012 14:19

ik dacht dat je je eigen kinderen NOOIT kon onterven, maar wel de grootte van het erfdeel strikt beperkt kon houden tot het wettelijk deel.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 17 apr 2012 14:38

De voorgestelde structuur door vraagsteller is wegens het bestaan van kinderen onwettig!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 17 apr 2012 17:28

Trouwen onder stelsel van algehele gemeenschap is uit den boze. Wanneer de man zou overlijden ( hetzelfde gebeurt als de vrouw sterft) , worden de verschillende vermogens terug samengesteld. Wat was van hem , wat van haar , wat van beiden! Op basis daarvan wordt een minimum verdeelsleutel opgemaakt. Alles wat die man ooit heeft weggegeven via schenkingen aan A en B , via huwelijkscontract aan zijn echtgenote komt terug in de zgn fictieve massa , de pot. Daarvan moeten zijn kinderen C en D minstens elk 1/3 krijgen. Dat laatste part kan hij toekennen aan zijn vrouw. Het zou dus best kunnen dat A en B en de vrouw een som moeten uitbetalen aan C en D. Indien die er een rechtszaak van maken , zullen zij steeds gelijk krijgen.
Praat , met deze info , eens met een notaris over uw concrete situatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Binck
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 18 apr 2012 18:17

Ik dacht dat bij huwelijk onder gemeenschap de hele erfenis aan de langstlevende echtgenoot toekwam?
Zo vind ik het ook in alle literatuur terug?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 18 apr 2012 19:09

Neen , dat is zeker niet het geval. Bovendien is het helemaal niet doenbaar zoiets te laten gebeuren als er kinderen uit vorige relaties zijn. Dat zou dus idd neerkomen op onterving. Soms kan men dit wensen , maar het is eigenlijk tegen de goede orde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 18 apr 2012 19:12

Ik dacht dat bij huwelijk onder gemeenschap de hele erfenis aan de langstlevende echtgenoot toekwam?
Zo vind ik het ook in alle literatuur terug?
Alleen als er geen kinderen zijn!
Als er kinderen zijn dan erven die de helft van het gemeenschappelijk bezit. De langstlevende krijgt enkel het vruchtgebruik.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Nico9360
Berichten: 20

#8 , 20 jul 2012 18:23

Geldt dit ook voor roerende goederen zoals vb. Geld ?

Gr

Nico

eylis
Berichten: 8840

#9 , 20 jul 2012 20:26

ja! zelfs voor dieren en vee!

Nico9360
Berichten: 20

#10 , 20 jul 2012 21:01

ja! zelfs voor dieren en vee!
Raar, kun je mijn voorbeeld eens analyseren op volgende post dan: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 50&t=39867

Groet,

Nico

Terug naar “Successie- & Registratierechten”