Successierechten nogmaals betalen en berekening?

mikske
Topic Starter
Berichten: 115

Successierechten nogmaals betalen en berekening?

#1 , 13 apr 2012 21:53

Hallo even jullie raad:

situatieschets:

- 2 jaar geleden is mijn grootmoeder overleden. Bij de erfenis was ik plaatsvervanger van mijn moeder (overleden) samen met mijn tante (dochter). Wij hebben toen elk 1/6e successierechten betaald op alle eigendommen omdat grootvader toen nog leefde als langstlevende echtgenoot.

- Ondertussen is grootvader ook overleden en worden wij dus beiden (ik en mijn tante) voor de helft eigenaar in volle eigendom.

- Klopt het dat wij die 1/6e successierechten nu niet meer hoeven te betalen? Hoe wordt de berekening dan gemaakt nu wij 1/2e eigenaar zijn in volle eigendom?

Situatie nu: Onroerend goed= 1 appartement: geschatte waarde 215.000 Euro, 2 studio's: geschatte waarde: 75.000 en 71.000 Euro, Rijwoning= geschatte waarde 165.000 Euro

Ter info: 2 studio's werden al verkocht aan 79.000 en 71.000 Euro na overlijden grootmoeder (waar al successierechten werden betaald).

Hartelijk dank voor de hulp!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 13 apr 2012 22:09

Op wat jullie van grootmoeder erfden dienen er geen erfenisrechten meer betaald aangezien die reeds werden betaald na haar overlijden.
Nu moeten er erfenisrechten worden betaald op (het deel van) de onroerende en roerende goederen die grootvader toebehoorden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mikske
Topic Starter
Berichten: 115

#3 , 13 apr 2012 22:54

Bedankt maar graag ook de berekening vermelden indien mogelijk want kan er niet goed aan uit vrees ik

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 13 apr 2012 23:04

Onroerend goed= 1 appartement: geschatte waarde 215.000 Euro, 2 studio's: geschatte waarde: 75.000 en 71.000 Euro, Rijwoning= geschatte waarde 165.000 Euro

Wat de onroerende goederen betreft moeten jullie erfenisrechten betalen op helft waarde appartement en helft waarde rijwoning. Op de studio's uiteraard niet want die bevonden zich niet meer in patrimonium grootvader op ogenblik overlijden.

Wat de roerende goederen (gelden, belegde kapitalen) betreft moeten jullie erfenisrechten betalen op alles wat grootvader bezat op ogenblik overlijden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 15 apr 2012 09:00

“Art.745.De kinderen...erven van hun ouders...zonder onderscheid van...Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden...Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat het HELE vermogen van uw grootouders gemeenschappelijk was.

Bij grootmoeders overlijden behield grootvader zijn helft van het gemeenschappelijk vermogen en erfde het vruchtgebruik op grootmoeders helft,waarvan de blote eigendom geërfd werd door haar kinderen of hun plaatsvervullers.

‘Bij de erfenis was ik plaatsvervanger van mijn moeder (overleden) samen met mijn tante (dochter)’.

Die twee kinderen (of hun plaatsvervullers) erfden dan elk in blote eigendom 1/2 x 1/2 =1/4 waarop successierechten verschuldigd waren. Concreet : (215.000 + 75.000 + 71.000 +165.000) Euro /4 =94000 euro blote eigendom per kind waarvan grootvaders vruchtgebruik,afhankelijk van zijn leeftijd, dient afgetrokken.

Bij grootvaders overlijden wordt de blote eigendom van rechtswege volle eigendom zonder nieuwe successierechten. Zijn twee kinderen (of hun plaatsvervullers) erven dan in volle eigendom elk de helft van wat HIJ nalaat,namelijk de helft van (215.000 + 165.000) Euro te vermeerderen met het geld(deel verkoopsommen) dat hij achterlaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mikske
Topic Starter
Berichten: 115

#6 , 15 apr 2012 09:14

Beste,

Het vermogen was idd gemeenschappelijk van mijn grootouders volgens hun huwelijkscontract. Ik moet wel zeggen dat wij bij overlijden grootmoeder elk 1/6 erfden en grootvader (toen nog in leven) 4/6. Grootvader had dus 4/6 volle eigendom en de rest in vruchtgebruik.

U bent de studio's nog vergeten die nog voor ieder de helft worden geërfd (2 kinderen). Er waren 4 studio's in totaal waarvan er al twee werden verkocht na overlijden grootmoeder: "Zijn twee kinderen (of hun plaatsvervullers) erven dan in volle eigendom elk de helft van wat HIJ nalaat,namelijk de helft van (215.000 + 165.000+75000+71000) Euro te vermeerderen met het geld(deel verkoopsommen) dat hij achterlaat"

_________________

Klopt uw bovenstaande redenering dan wel?

Hartelijk dank alvast!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 15 apr 2012 11:16

Hallo Mikske ,

uit heel uw uitleg begrijp ik het volgende. Bij het overlijden van grootmoeder erven jij en je tante elk 1/3 in BE ( blote eigendom) van je oma. Je grootvader bekomt het laatste derde plus het volledige vruchtgebruik. Je bent dan BE van 1/6 van de woning. Bij zijn overlijden bezit je grootvader dus 4/6 of 2/3 van de woningen in VE (volle eigendom) dat vererfd wordt. Jullie erven elk daarvan de helft zijnde 1/3 van de woningen , waarop je nu successierechten moet betalen. Het vruchtgebruik van oma's deel komt nu kosteloos bij de BE zodat je daarvan ook VE wordt.
Totaal aan onroerende goederen : 215.000 + 75.000 + 71.000 + 165.000 = 526.000 €. Eén derde of 1/6 per kop hiervan is al bij de erfgenamen , nu ontvangt ieder 1/3 in VE uit de erfenis van grootvader. Dat deel wordt 175.333 €. Successierechten daarop : voor ieder 12.780 €.
Alle roerende goederen die op naam van grootvader staan worden verdeeld , ieder de helft. Na betaling van de onkosten van begrafenis en derg. Ieder betaalt op zijn deel : 3 % op de eerste 50.000 € , 9 % op de schijf 50.- 250.000 € , 27 % daarboven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mikske
Topic Starter
Berichten: 115

#8 , 15 apr 2012 11:54

Bedankt wanton voor de duidelijke uitleg. Totaal van de roerende goederen zijn momenteel nog niet gekend. Rekeningen zijn wel al geblokkeerd bij financiële instellingen.

Nog bijkomende vraag: wat als begrafeniskosten en eventuele schulden/nog te betalen rekeningen van overleden grootvader niet door erfgenamen kunnen betaald worden. Worden deze dan afgehouden van de onroerende goederen bij verkoop ervan?

Alvast bedankt!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 15 apr 2012 11:57

Indien jullie de onroerende goederen aanvaarden , moeten jullie op één of andere manier alle successierechten betalen. Natuurlijk worden eerst de gelden uit de erfenis aangesproken. Er zijn mogelijkheden, oa. uitstel bij de Registratie tot na verkoop. Men betaalt wel een serieuze intrest.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mikske
Topic Starter
Berichten: 115

#10 , 16 apr 2012 20:48

Hallo Mikske ,

uit heel uw uitleg begrijp ik het volgende. Bij het overlijden van grootmoeder erven jij en je tante elk 1/3 in BE ( blote eigendom) van je oma. Je grootvader bekomt het laatste derde plus het volledige vruchtgebruik. Je bent dan BE van 1/6 van de woning. Bij zijn overlijden bezit je grootvader dus 4/6 of 2/3 van de woningen in VE (volle eigendom) dat vererfd wordt. Jullie erven elk daarvan de helft zijnde 1/3 van de woningen , waarop je nu successierechten moet betalen. Het vruchtgebruik van oma's deel komt nu kosteloos bij de BE zodat je daarvan ook VE wordt.
Totaal aan onroerende goederen : 215.000 + 75.000 + 71.000 + 165.000 = 526.000 €. Eén derde of 1/6 per kop hiervan is al bij de erfgenamen , nu ontvangt ieder 1/3 in VE uit de erfenis van grootvader. Dat deel wordt 175.333 €. Successierechten daarop : voor ieder 12.780 €.
Alle roerende goederen die op naam van grootvader staan worden verdeeld , ieder de helft. Na betaling van de onkosten van begrafenis en derg. Ieder betaalt op zijn deel : 3 % op de eerste 50.000 € , 9 % op de schijf 50.- 250.000 € , 27 % daarboven.
Is het niet 1/2 dat wij elk (ik en mijn tante) erven van grootvader als er geen sprake is van een testament? Bij eventueel testament hebben wij dacht ik ons gewaarborgd erfdeel (als plaatsvervulling en kind) van 1/3 elk?


Waar zit ik eventueel verkeerd in mijn redenering?

Groetjes,

mikske

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 16 apr 2012 22:31

Inderdaad , jullie erven beiden de helft van grootvaders deel. Maar die heeft , volgens ik opmaak uit uw uitleg , 2/3 van het totaal in volle eigendom. Dus ieder van u beiden erft 1/3 ( of 2/6 )in volle eigendom van hem. Van grootmoeder had u 1/6 van het totaal geërfd. Samen heeft ieder van jullie dus de helft van het totaal : 2/6 + 1/6 = 3/6 of 1/2.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#12 , 17 apr 2012 08:36

“Art.1451...Onder voorbehoud van het bepaalde in de artikelen 1388 en 1389 kunnen zij bij huwelijkscontract elke andere wijziging aanbrengen in het wettelijk stelsel...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Het vermogen was idd gemeenschappelijk van mijn grootouders volgens hun HUWELIJKSCONTRACT’

Dit huwelijkscontract is wellicht de oorzaak van de tegenspraken. Deel dus eerst mee wat er in staat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Successie- & Registratierechten”