Schenking

dorien248
Topic Starter
Berichten: 1

Schenking

#1 , 11 apr 2012 11:15

Mijn vriend zijn grootmoeder is een paar weken terug overleden, het huis is nu ge-erft door zijn vader en tante (tante heeft geen kinderen en is niet getrouwd)

Zij bieden ons de mogelijkheid om het huis te kopen, nu ik heb al van velen de raad gekregen om toch over te gaan tot schenken.
Is dit mogelijk?
wat zijn de voor-en nadelen hiervan?
Wanneer dit geschonken is aan mijn vriend, is er dan een mogelijkheid dat wij in het huis kunnen in gaan wonen?

ik heb al veel proberen op te zoeken op het internet, maar alles is me onduidelijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 11 apr 2012 12:11

Indien het huis geschonken wordt , is dat waarschijnlijk alleen aan uw vriend. Jij hebt dan geen rechten in het huis. Indien jullie het huis kopen , kan jij gewoon mede-eigenaar worden.
Ik vind dat jij steeds moet zorgen dat je mede-eigenaar wordt. Er zijn diverse tussenstappen : gedeeltelijk schenken , gedeeltelijk kopen. De schenkingsrechten van vader naar zoon vallen mee , maar die voor alle andere zijn die nogal prijzig.

Leg uw concrete situatie eens voor aan uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”