waarde bepalen onroerend goed

redak
Topic Starter
Berichten: 205

waarde bepalen onroerend goed

#1 , 05 apr 2012 20:34

Is er een mogelijkheid om zelf de waarde van een onroerend goed te bepalen ?

Ik dacht dan bijvoorbeeld aan de waarde vermeld in de brandpolis of op basis van het kadastraal inkomen of op basis van statistieken FOD Economie (woningprijzen per gemeente) of iets anders.

Voor de inboedel van een woning wordt blijkbaar de waarde van de inboedel gebruikt waarvan er dan een bepaald % wordt genomen voor de aangifte van de nalatenschap.

In de brandpolis die betrekking heeft op de woning wordt de waarde van de woning jaarlijks aangepast aan de abex-index. Wordt deze waarde dan aanvaard voor de berekening van de nalatenschap of is deze van geen enkele tel ? Er werden geen noemenswaardige aanpassingen of vernieuwing uitgevoerd aan de woning.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 05 apr 2012 22:06

De waarde in de brandpolis is geen verkoopwaarde. In de polis wordt de prijs aangeduid waarvoor hetzelfde huis terug zou kunnen gebouwd worden. De Registratie vraagt de verkoopwaarde op te geven die van tel is op de dag van overlijden.
Zoek op internet vb. Immoweb de vraagprijs van vergelijkbare woningen in de buurt. U rondt dat af naar beneden en houdt eventueel rekening met speciale punten , in plus en min. Dat is eigenlijk dezelfde manier als de Registratie doet.
Voor de inboedel mag je niet te veel opgeven. 5 à 6.000 € is veelal een realistisch bedrag. Probeer maar eens een eetkamer van 10 jaar oud , die nog heel goed is , te verkopen. U zou verschieten hoe weinig zoiets opbrengt. Bovendien als de tweede ouder overlijdt worden de meubels meestal vernietigd of naar de kringwinkel gebracht. Verkoopwaarde is er dan niet meer.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 apr 2012 12:39

De waarde in de brandpolis houdt geen rekening met de waarde van de bouwgrond waarop het pand staat.
Die kan immers niet opbranden.
Informeer eens bij een plaatselijke notaris, via Immoweb, of kijk er de verkoopsannonces in uw buurt er eens op na voor vergelijkbare panden.

Reclame

redak
Topic Starter
Berichten: 205

#4 , 08 apr 2012 09:47

Volgens de statistieken van de FOD economie bedraagt de gemiddelde verkoopwaarde van een woning ongeveer 190.000,00 in onze regio. Gezien het reeds een woning is van ongeveer 50 jaar oud en er toch wel enkele verbeteringswerken zouden mogen gebeuren zouden wij overwegen om een waarde van 180.000,00 euro aan te geven. In enkele opgezochte verkoopannonces van gelijkaardige woningen (in zover je ze kan vergelijken natuurlijk) varieert de prijs van 150.000,00 tot 200.000,00 euro.

Kan dit problemen opleveren ?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 08 apr 2012 11:58

Denk het niet. Hou echetr alle bewijzen goed bij. Ingeval de fiscus naderhand moeilijk doet en van een onderschatting spreekt, heb je de stukken bij de hand om uw gelijk te halen.

redak
Topic Starter
Berichten: 205

#6 , 08 apr 2012 20:20

ok bedankt, ik hou alles goed bij maar het is eigenlijk toch wel een schande dat je nog op je eigen zuurverdiende centen opnieuw successierechten moet betalen na alle andere belastingen die reeds ingehouden en betaald zijn :evil: .

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 09 apr 2012 18:01

Beste , indien jij successierechten moet betalen op een onroerend goed , gaat het daarbij niet om uw eigen zuurverdiende centen! Daarbij wil ik zeggen dat de partner - echtgenoot of samenwonende - die een (deel van de) gezinswoning erft , al geen successiereechten daarop moet betalen.
Verder is het best dat u de waarde in de aangifte zeker niet te hoog maakt, want u krijgt niets terug als daarna de woning voor minder verkocht wordt. Het is soms beter - als de verkoopprijs hoger ligt - zelf een spontane aangifte van de meerwaarde te doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

redak
Topic Starter
Berichten: 205

#8 , 09 apr 2012 19:51

De vader (langstlevende) heeft al zijn hele leven gewerkt (alléé vanaf zijn 16j dan) en de moeder is bij de geboorte van de eerste zoon thuis gebleven om voor hem te zorgen (zware lasten wegens zijn handicap). Hierdoor heeft de nu overleden moeder slechts een 2-tal jaar gewerkt. Dus eigenlijk komt zo goed als alles die in de gemeenschap zit (alles dus vermits ze in algehele gemeenschap getrouwd waren) van de centen verdient door de vader. Moeder heeft nooit geen werkloosheidssteun of dergelijke getrokken ! Dus zo gezien is alles waarop de vader nog successierechten moet betalen weldegelijk op zijn eigen zuur verdiende centen.

Het is normaal niet de bedoeling om het huis te verkopen, zeker niet zolang vader nog goed en wel is. Maar uiteraard hoe lager de waarde hoe lager de successierechten voor de zonen. We hebben alvast enkele gelijkaardige woningen terug gevonden die in gelijkaardige prijsklasse zitten.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”