ontwijken van successierechten?

croos
Topic Starter
Berichten: 231

ontwijken van successierechten?

#1 , 15 mar 2012 07:06

Situatie:
3 kinderen , a,b & c en moeder (vader overleden)
Kind b & c hebben nog contact met de moeder.
Moeder heeft volgende structuur opgesteld.

Er word een rekening geopend op naam van kind b & c met een volmacht van de moeder. Kind b en c kunnen maar aan de centen als ze samen ondertekenen. Moeder kan individueel aan het geld.

Vragen ;
-1-indien de moeder niet sterft binnen de 3 jaar dan moeten er geen successierechten betaald worden klopt dat?
-2-kan kind a deze constructie veroordelen of voor problemen zorgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 15 mar 2012 12:15

1. dat klopt
2. uiteraard heeft dit gevolgen; bij overlijden moeder moet het initiële bedrag dat op de rekening stond terug ingebracht worden in de erfenis (het is immers een schenking aan kindern b en c)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#3 , 15 mar 2012 15:09

dus als ik het goed begrijp:
moeder sterft na 4jaar na de schenking, dan moet er geen successierechten betaald worden op dit bedrag, maar het bedrag moet terug keren naar de erfenis om dan verdeeld te worden onder 3. met name kinderen a,b en c.

Wat gebeurd er bvb als moeder haar geld heeft weggeschonken aan derden...die wij bvb neit kennen?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 15 mar 2012 18:38

Als je niet kan bewijzen dat moeder een bedrag heeft geschonken én aan wie , is dat geld weg en verloren voor de erfgenamen. Erger zou nog zijn dat het een bedrag betreft , vb. na verkoop van een onroerend goed, waarvan de registratie weet dat het er was drie jaar voor het overlijden. Als dat geld weggeschonken is aan vreemden , moeten de erfgenamen er toch successierechten op betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sonshine
Berichten: 22

#5 , 05 apr 2012 17:35

Sorry voor het "kapen", maar ik zit met een vraag die aansluit op deze. Wat is geldig als "bewijs" dat men geldsommen weggaf? Is bv een brief daterend van voor overlijden waarin gewag gemaakt werd van een geldgift voldoende bewijs en aan welke opstellingseisen moet die voldoen? Deze kan aangevuld worden met bankafschrift van afname.

Wat als naar aanleiding van dergelijk debacle een hele procedure genoodzaakt is (met bijhorende hoog oplopende kosten) om deze te bewijzen, kan men deze gemaakt kosten voor ontduiking te ontmaskeren tegenover erfgenamen en de staat dan verhalen op diegene die de fraude pleegde?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 05 apr 2012 18:40

1e deel : een brief waarin feit van schenking wordt aangehaald plus rekeninguittreksel is voldoende als bewijs. Feit als dusdanig én de datum kunnen aangetoond worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”