Huurcontract problemen

g3x123
Topic Starter

Huurcontract problemen

#1 , 29 mar 2012 20:36

Beste mensen..

Graag had ik het ene en het andere willen vragen..
(eerst en vooral wil ik erbij zeggen, ik ben al naar de huurdersbond geweest, heb mijn lidgeld betaald, ... en ben daar bijna buitengekeken, onvriendelijk behandeld, ... )

1st en vooral.. ik woon in een appartement met op het gelijkvloers een broodjeszaak, op het eerste verdiep 2 appartementen en bovenaan woon ik. (2de verdiep)
toen we verhuisden is een bewoonster onder ons ook verhuisd naar hier.
Toen we pas klaar waren met de verhuis kregen we al een kwade, onvriendelijke mail van iemand die voor het immo kantoor werkt die ons het appartement verhuurd.
Ze liet ons weten dat ze geld van onze borg gingen nemen omdat door ONZE verhuis schade was aan de traphal.
Aangezien dit een gemeenschappelijke ruimte is zijn hier geen foto's van genomen.
Toevallig was er veel schade van het gelijkvloers naar het 1ste verdiep, en naar het 2de verdiep (ons appartement) helemaal NIKS van schade..
we zijn ook heel voorzichtig geweest, er is dus niks door ons van schade gekomen.
daar deed ze al lastig over maar hebben we (tot nu toe) niks meer van gehoord.
We vroegen toestemming of een afvoer enzo te maken en een aftakking voor onze wasmachine op aan te sluiten. Dit was geen probleem voor hen.
Enkele dagen na haar boze mail ivm de traphal kregen we terug een kwade mail dat de bewoonster onder ons waterschade had, door een lek van onze wasmachine.
(deze was niet eens gesitueerd waar de onderbuur 'waterschade' had.. Dit bleek echter gewoon een beetje water te zijn die in haar afvoerputje van de douche naar boven kwam.. (te verwaarlozen hoeveelheid).

in oktober begint alles hier te beschimmelen... de muren, ons bed, de ruit, ... De ruit in de slaapkamer sluit ook helemaal niet goed af, als het hevig regent komt het water zo naar binnen. Alsook de wind..
We contacteerden haar hierover, ze kwam langs en beweerde dat het onze schuld is omdat we onze ruit niet openzetten tijdens het douchen (de douche staat in de slaapkamer).
Blijkbaar (?heb ik toch gehoord?) moeten zij dan een nieuwe ruit steken EN/OF het herstellen en zorgen voor een goede verluchting..
Uiteindelijk na veel zagen en doen hebben ze gezegd: in januari komen ze een nieuwe ruit steken. Dit zeiden ze in begin november.
we zijn eind maart en er is nog steeds NIEMAND geweest, ze hebben zelfs niks laten weten tot enkele weken geleden tot we hen zelf nogmaals contacteerden.

We zijn er in Juli komen wonen, midden augustus zijn ze Techem bakjes komen plaatsen op onze verwarmingen.
Het is een ENORM klein appartementje, (dat wel slecht geïsoleerd is, enkelglas heeft, ...).
We hebben enkele weken geleden onze opzeg gegeven en nu krijgen we een factuur van elektriciteit vanaf 13/01/2011 - 16/12/2011, gas van 23/04/2011 - 16/12/2011 en tmvw?? van 01/01/2011 - 16/12/2011.
We betalen maandelijks 75 euro extra voor deze kosten bovenop de huurprijs, op het einde van het jaar moeten we terugkrijgen als we teveel betaald hebben, of bijbetalen als we te veel verbruikt hebben.
De broodjeszaak heeft aparte meters, de 3 appartementen hebben gezamenlijke meters.
We zouden 132,18€ gemiddeld per maand verbruiken aan gas???
en gemiddeld in totaal zouden we nog 99,26 euro moeten bijleggen bovenop die 75 euro die we elke maand extra betaald hebben..
Kan dit zomaar? Want de facturatiedata kloppen niet eens, we wonen hier pas van in juli.. en niet van in januari, april, .. zoals de bovenstaande data!
Kloppen die bakjes van Techem wel nauwkeurig? vb tijdens de zomer als het hier verstikkend warm is registreren deze dan toch ook de warmte veronderstel ik..?
Het is hier mini, echt klein klein klein.. eigenlijk is het een studio'tje. dan kunnen we toch niet op enkele maanden tijd een gemiddelde hebben van 174,26€ kosten per maand?
we gebruikten enkel verwarming in de winter (enkele weken als het vroor), voor de rest nooit...
De elektriciteitskosten bedragen maandelijks 23,09€, en tmvw?? bedraagt 18,99€ maandelijks.

Nu je dit allemaal hebt gelezen, wat denken jullie hiervan?
Klopt dit allemaal dat de huisbaas dit allemaal kan eisen enzo? en zijn deze bedragen van de verwarming correct? of kunnen wij hier iets tegen doen?
De data van de factuur kloppen niet eens met de tijd wanneer wij hier woonden..
De vorige huurder van ons appartement is verhuisd naar hier beneden, dus die is niet moeilijk om te vinden.. want het is tenslotte zij die dit alles heeft verbruikt, en niet wij...
en wie weet heeft zij dit ook allemaal al moeten betalen van haar tijd dat ze hier woonde..
want 595,58€ bovenop de maandelijks 75€ op een tijd van Juli tot en met nu?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp en de moeite op deze ganse boterham te lezen ;D

Groeten,
Kevin

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nachtuil

#2 , 29 mar 2012 23:03

Toen we pas klaar waren met de verhuis kregen we al een kwade, onvriendelijke mail van iemand die voor het immo kantoor werkt die ons het appartement verhuurd.
Ze liet ons weten dat ze geld van onze borg gingen nemen omdat door ONZE verhuis schade was aan de traphal.
Aangezien dit een gemeenschappelijke ruimte is zijn hier geen foto's van genomen.
Toevallig was er veel schade van het gelijkvloers naar het 1ste verdiep, en naar het 2de verdiep (ons appartement) helemaal NIKS van schade..
we zijn ook heel voorzichtig geweest, er is dus niks door ons van schade gekomen.
daar deed ze al lastig over maar hebben we (tot nu toe) niks meer van gehoord.
Aangezien men niet kan bewijzen dat u de schade veroorzaakt heeft, kan u er ook niet voor opdraaien.
Als u de schade niet veroorzaakt heeft, zou ik er ook niet van wakker liggen. In dat geval zal het onmogelijk zijn te bewijzen dat u de oorzaak bent.
We vroegen toestemming of een afvoer enzo te maken en een aftakking voor onze wasmachine op aan te sluiten. Dit was geen probleem voor hen.
Enkele dagen na haar boze mail ivm de traphal kregen we terug een kwade mail dat de bewoonster onder ons waterschade had, door een lek van onze wasmachine.
(deze was niet eens gesitueerd waar de onderbuur 'waterschade' had.. Dit bleek echter gewoon een beetje water te zijn die in haar afvoerputje van de douche naar boven kwam.. (te verwaarlozen hoeveelheid).
:?: Lijkt me geen juridisch probleem. Probleem lijkt opgelost.
in oktober begint alles hier te beschimmelen... de muren, ons bed, de ruit, ... De ruit in de slaapkamer sluit ook helemaal niet goed af, als het hevig regent komt het water zo naar binnen. Alsook de wind..
We contacteerden haar hierover, ze kwam langs en beweerde dat het onze schuld is omdat we onze ruit niet openzetten tijdens het douchen (de douche staat in de slaapkamer).
Als huurder bent u inderdaad verantwoordelijk om uw appartement te verwarmen en te verluchten.
Blijkbaar (?heb ik toch gehoord?) moeten zij dan een nieuwe ruit steken EN/OF het herstellen en zorgen voor een goede verluchting..
Uiteindelijk na veel zagen en doen hebben ze gezegd: in januari komen ze een nieuwe ruit steken. Dit zeiden ze in begin november.
we zijn eind maart en er is nog steeds NIEMAND geweest, ze hebben zelfs niks laten weten tot enkele weken geleden tot we hen zelf nogmaals contacteerden.
Hoe heeft u de verhuurder gecontacteerd? Heeft u een bewijs dat u de verhuurder op de hoogte gesteld heeft van het defecte raam?

De verhuurder heeft 40 dagen de tijd om herstellingen te doen. Indien dit langer duurt, kan u huurvermindering vragen.
Indien u dit nog niet gedaan heeft, stuurt u best een aangetekend schrijven om te melden dat de ruit kapot is. (Maar aangezien u reeds opzegt, is dit mogelijks een nutteloze kost, zeker bij dit mooie weer...)
We zijn er in Juli komen wonen, midden augustus zijn ze Techem bakjes komen plaatsen op onze verwarmingen.
Als er niet verwarmd werd tijdens de zomer, hoeft dit niet in uw nadeel te zijn.
Werd de stand van de warmtemeters genoteerd toen u het appartement betrok?
Het is een ENORM klein appartementje, (dat wel slecht geïsoleerd is, enkelglas heeft, ...).
Heeft u een EPC gezien toen u het appartement huurde?
Dit is niet verplicht, maar de verhuurder kan beboet worden indien er geen EPC is.

Als huurder doet u er goed aan naar het EPC te vragen, zo kan u een beeld krijgen over de te verwachten verwarmingskost...
We hebben enkele weken geleden onze opzeg gegeven en nu krijgen we een factuur van elektriciteit vanaf 13/01/2011 - 16/12/2011, gas van 23/04/2011 - 16/12/2011 en tmvw?? van 01/01/2011 - 16/12/2011.
Wat staat er hierover in uw contract?
Op wiens naam staan de meters?
we gebruikten enkel verwarming in de winter (enkele weken als het vroor), voor de rest nooit...
Indien u slechts enkele weken verwarmde, bent u waarschijnlijk verantwoordelijk voor de schimmel in uw appartement...
Klopt dit allemaal dat de huisbaas dit allemaal kan eisen enzo? en zijn deze bedragen van de verwarming correct? of kunnen wij hier iets tegen doen?
De data van de factuur kloppen niet eens met de tijd wanneer wij hier woonden..
Wat staat hierover in uw contract?
Werden meterstanden genoteerd toen u het appartement betrok?

U vertelt dat de woning slecht geisoleerd is, bijzonder klein en dat er een douche in de slaapkamer staat. (?).
Het zou kunnen dat uw woning niet voldoet aan de Vlaamse wooncode.

Voor huurders bestaat er een mogelijkheid om de overeenkomst nietig te verklaren.
http://www.livios.be/nl/_immo/_guid/_rent/7883.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

g3x123
Topic Starter

#3 , 30 mar 2012 17:03

[quote="Nachtuil"]
Als huurder bent u inderdaad verantwoordelijk om uw appartement te verwarmen en te verluchten.

ik verwarmde het wanneer het nodig is (bijvoorbeeld in de winter), tijdens de zomer ga ik niet de chauffage laten branden als het binnen 40° is hé :D..
verluchten deden we ook, we zetten steeds de ramen open, zeker tijdens de zomer...

Hoe heeft u de verhuurder gecontacteerd? Heeft u een bewijs dat u de verhuurder op de hoogte gesteld heeft van het defecte raam?

De verhuurder heeft 40 dagen de tijd om herstellingen te doen. Indien dit langer duurt, kan u huurvermindering vragen.
Indien u dit nog niet gedaan heeft, stuurt u best een aangetekend schrijven om te melden dat de ruit kapot is. (Maar aangezien u reeds opzegt, is dit mogelijks een nutteloze kost, zeker bij dit mooie weer...)

ik belde mijn huisbaas.. dom van mij.. ik heb niks op papier staan dat ze dit gingen maken in januari.. ik heb wel verschillende getuigen (mijn vader en grootvader, en mijn vriendin maar dit zijn geen wettelijke getuigen zeker? )
Ik heb een mailtje klaarstaan waarin blijkt dat ik het in oktober/november heb gevraagd en zij het gingen laten vernieuwen in januari.
emails worden tegenwoordig ook aanvaard als officiële documenten dusja :).

In het contract staat er "Indien de uitvoering van grote herstellingen nodig is, zal de huurder de verhuurder daarvan onmiddelijk op de hoogte brengen. Hij zal deze werken moeten toelaten zonder enige vergoeding, zelfs indien de werken langer dan veertig dagen duren.".

Als er niet verwarmd werd tijdens de zomer, hoeft dit niet in uw nadeel te zijn.

maar als ze de bakjes in de zomer zijn komen plaatsen, nemen deze toch ook de temperatuur op van de omgeving? Dus bijvoorbeeld als de zon de volledige dag geschenen heeft,
het binnen een hele dag 40° is geweest, registreren zij toch ook een warmte, maar dat niet voortkwam uit de chauffages? Ik weet trouwens ook niet of deze geijkt zijn?
bestaat er een bewijs van dat deze 100% kloppen?

Er werden geen standen van de warmtemeters genoteerd toen wij hier kwamen wonen.. dus niemand kan toch bewijzen wat WIJ verbruikt hebben?

Wat staat er hierover in uw contract?

in ons contract staat niks over meters.. en op wiens naam? De meeste facturen dat ik hier zie liggen (duplicaten dat we gekregen hebben bij de afrekening van alle kosten), staat op ons adres. (Het is zelfs zo dat het hier allemaal nummer 77 is, geen 77a, 77b, 77c, 77d, .. alle 3 de appartementen en de zaak staan allemaal samen op 77.
En als er een naam opstaat is het de naam van mijn huisbaas.

Indien u slechts enkele weken verwarmde, bent u waarschijnlijk verantwoordelijk voor de schimmel in uw appartement...

als het hier aangenaam warm is, +/- 20° moet ik toch geen verwarming laten branden? het was hier gewoon enorm vochtig.. door te douchen en onze droge was (die we uit de droogkast haalden)
Er was reeds een grote vochtplek op de muur toen we hier kwamen wonen, op sommige plaatsen is de verf gescheurd / gebroken door de vochtigheid.. (dit was al toen we hier kwamen wonen ook)

er werd helemaal niks van meters of warmtemeters genoteerd, de warmtemeters zijn ook maar in augustus geplaatst, wij kwamen erin in juli.

Heeft u een EPC gezien toen u het appartement huurde?
Dit is niet verplicht, maar de verhuurder kan beboet worden indien er geen EPC is.

Als huurder doet u er goed aan naar het EPC te vragen, zo kan u een beeld krijgen over de te verwachten verwarmingskost...

Ik had hier zelfs nog nooit van gehoord :P.. Ik heb dus geen EPC gezien, ik zal de EPC vragen via e-mail :).

de meters staan gewoon op ons adres.. nummer 77.
We hebben dus 3 appartementen + 1 zaak, alle vier op nummer 77. Geen 77a, 77b, 77c, 77d.. gewoon 77.
en als er een naam op staat is het de naam van mijn huisbaas ;)

U vertelt dat de woning slecht geisoleerd is, bijzonder klein en dat er een douche in de slaapkamer staat. (?).
Het zou kunnen dat uw woning niet voldoet aan de Vlaamse wooncode.

Voor huurders bestaat er een mogelijkheid om de overeenkomst nietig te verklaren.
http://www.livios.be/nl/_immo/_guid/_rent/7883.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn appartement is zo:
keukentje (2 op 2 maximum, een tafel met 4 stoelen, een 2 pers zetel, 3 kleine tafeltjes (salontafel enzo), dit allemaal in 1 ruimte.
In een andere ruimte: een (zetel)bed, een douche en een lavabo.
De 1ste ruimte bedraagt ongeveer 7m op 5m, de andere ruimte (slaapkamer en badkamer in 1 dus) ongeveer 3 kwart ervan.
Het toilet is gemeenschappelijk op het gelijkvloers met de broodjeszaak en 1 appartement op de 1ste verdieping en met ons.
Hoe kom ik dit te weten of het voldoet aan de Vlaamse wooncode? en hoeveel zou mij dit kosten om dit te weten te komen?
Er staat ook op die site dat het 2 maanden duurt.. maar ergens in april verhuis ik al dus daar ben ik dan toch niet veel mee?

Ook is er sprake van een schadevergoeding van 3 maanden + nog een andere kost (wederverhuur......???),
omdat we het appartement verlaten voor de 14 maanden voorbij zijn.
In januari belde ik mijn huisbaas om te zeggen dat we er in maart zouden uitgaan, en vroeg ik of we nog iets moesten doen ofzo..
Antwoord van de huisbaas: het enige dat je hoeft te doen is een nieuwe huurder zoeken die het contract wil overnemen.
voor de rest helemaal niks anders.
(via telefoon)
achteraf blijkt (wist ik niet :$ ) dat ik het aangetekend moest versturen, ik de opzegtermijn moest respecteren, ik zelf een nieuwe huurder moest zoeken en bovendien een schadevergoeding zal moeten betalen van 3 maanden.
Daarvoor is er ook gezegd geweest als we zelf een nieuwe huurder zochten, we niks moesten betalen.. Dat deze kosten waren om een nieuwe huurder te zoeken enzo.. (werkuren dus)
maar nu blijkt dus dat ik een nieuwe huurder gevonden heb (heb er 50 voorgesteld ongeveer waarvan er maar 1 mocht huren met moeite), en toch nog een schadevergoeding (misschien) zal moeten betalen.
Ik vraag al van in begin februari hoeveel dit zou zijn maar ik krijg steeds het antwoord daarvoor moet je bij die persoon zijn, OF de baas is er niet en kan het dus momenteel niet bespreken, mag ik uw nummer? dan contacteer ik u zo snel mogelijk wanneer ik van iets weet..
Ze sturen zonder afspraken nieuwe potentiële huurders naar hier terwijl wij van niks wisten om een 'rondleiding' te geven.
Ook stuurden ze mensen met een kind enzo naar hier, terwijl ze zelf moeten weten dat het hier al krap is met 2, ver van voor een koppel met een kind..

Ik apprecieer uw moeite heel erg hard en ik ben er al véél door te weten gekomen ;)!
ik hoop dat u mij verder kan helpen om van (volgens alle mensen, incl de ex-vrouw van de huisbaas), die huisjesmelker af te zijn en niet in het zak gezet te worden.

Alvast bedankt,
Kevin Goethals
Laatst gewijzigd door g3x123 op 30 mar 2012 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Nachtuil

#4 , 30 mar 2012 17:50

(Als u degelijk advies wil krijgen, kan u om te beginnen uw postings wat editeren. Dit is echt onleesbaar.
Haal alles er uit wat niet terzake doet of een letterlijk citaat is, dan wordt het terug wat leesbaar...)

De modaliteiten van het opzeggen worden bepaald in uw contract, omdat dit blijkbaar een contract van bepaalde duur is (14 maanden).
Wat staat er in het contract of opzeggen?
Indien er niets in het contract staat valt u terug op de huurwet.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Idem voor de rekening van EGW. Het lijkt erop dat er een installatie is in het gebouw, en dat de kosten verdeeld worden over de appartementen.
(Zou een indicatie kunnen zijn dat de appartementen niet vergund zijn.)
Wat staat er in uw contract?

//

Daarnaast moet u zich afvragen wat u wil.

Willen jullie daar zo snel mogelijk weg?
Willen jullie zoveel mogelijk van jullie waarborg recupereren?
Willen jullie niet betalen voor EGW?

(Uw naam online achterlaten is zelden een goed idee.)

g3x123
Topic Starter

#5 , 30 mar 2012 19:48

(Als u degelijk advies wil krijgen, kan u om te beginnen uw postings wat editeren. Dit is echt onleesbaar.
Haal alles er uit wat niet terzake doet of een letterlijk citaat is, dan wordt het terug wat leesbaar...)

post is zo goed mogelijk bijgewerkt ;p

De modaliteiten van het opzeggen worden bepaald in uw contract, omdat dit blijkbaar een contract van bepaalde duur is (14 maanden).
Wat staat er in het contract of opzeggen?
Indien er niets in het contract staat valt u terug op de huurwet.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

er staat inderdaad in dat bij een opzegging voor 14 maanden er schadevergoeding zal gevraagd worden van 3 maanden dacht ik.. ;)
maar kan dit echt zomaar?

Idem voor de rekening van EGW. Het lijkt erop dat er een installatie is in het gebouw, en dat de kosten verdeeld worden over de appartementen.
(Zou een indicatie kunnen zijn dat de appartementen niet vergund zijn.)
Wat staat er in uw contract?

er staat in het contract dat de huurder een supplement betaald van 75 euro maandelijks, wanneer het op het einde van het jaar te weinig betaald is dan moet de huurder bijbetalen, is er te veel betaald moet de huurder tervorderen van de verhuurder. Niks van meters of meterstanden ;).
//

Daarnaast moet u zich afvragen wat u wil.

Willen jullie daar zo snel mogelijk weg?

ik heb mijn eigen eigendom, dat verhuurd werd.. het zou normaal woensdag vrijgekomen zijn.. hiermee heb ik enorm veel problemen gekregen, ik zet er ook een post over op de verhuur pagina ;).. dus deze maand zouden we graag zo snel mogelijk vertrekken wanneer mijn eigendom vrijkomt ;).

Willen jullie zoveel mogelijk van jullie waarborg recupereren?
ik wil mijn volledige waarborg terug, want we hebben geen enkele schade toegebracht. We hebben het appartement enkel 'beter' gemaakt. Het water in de douche liep niet weg, we hebben een aansluiting gemaakt voor een wasmachine, we hebben het proper gemaakt, ... ;)

Willen jullie niet betalen voor EGW?

wij willen gerust betalen voor wat WIJ verbruikt hebben ;). maar niet voor iemand anders verbruik.
De facturatie voor de broodjeszaak onder ons blijkt ook niet te kloppen.. de bedragen moeten wij alle vier eens goed bekijken..

(Uw naam online achterlaten is zelden een goed idee.)
mijn naam online achterlaten maakt mij niet uit.. info over mij vinden is niet moeilijk als G3X123 als je wat zoekt ;), onderandere omdat ik binnenkort zelfstandig wordt in bijberoep + ik professioneel gamer was als G3X123 ;).

Nachtuil

#6 , 01 apr 2012 00:16

1.
De verbrekingververgoeding werd contractueel vastgelegd tussen u en de verhuurder. U heeft getekend, en contracten zijn bindend...
Dus ja, dat kan zomaar. Misschien een belangrijke les wanneer u zelfstandige wordt. Het subforum van schuldbemiddeling staat vol met mensen die alles en nog wat tekenen...

Indien de woning onbewoonbaar zou zijn, kan uw contract nietig worden.
http://www.bouwenenwonen.be/home/lokaal ... e_woningen" onclick="window.open(this.href);return false;

2.
Kijk de berekening van de verwarmings- en waterkosten na, vraag desnoods meer uitleg aan de verhuurder ('ik begrijp niet hoe u komt tot...).
Als de berekening correct is, zie ik niet wat u anders kan doen dan betalen. Dat er geen aparte meters waren wist u namelijk voor u huurder werd (?).
Als de berekening incorrect is, reken dan zelf uit hoeveel u denkt te moeten betalen.
Kan u eventueel de exacte bewoordingen van uw contract, en hoe de EGW-kosten geregeld zijn, posten?

3.
Indien de standen van de meters correct opgenomen werden kan eenvoudig afgeleid worden wat uw aandeel in de verwarmingskosten is. Aangezien het gebouw blijkbaar slecht geisoleerd is, lijkt het me niet uitgesloten dat dit een aanzienlijke kost is. (Energie is duur, en het was op sommige momenten echt wel koud...)

4.
U schrijft dat er geen schade is, maar u schrijft ook dat er schimmel gekomen is...
Schimmel is een vervelende problematiek als er verantwoordelijken moeten aangeduid worden.
Expertise is kostelijk en niemand weet wie er aan het langste eind gaat trekken.
Probeer zo goed en zo kwaad als het kan komaf te maken met de schimmel tegen dat u uittrekt, zou ik zo zeggen.
Link de schimmel aan de ruit die niet hersteld werd...

Terug naar “Huren”