Geldige constrcutie vruchtgebruik roerende goederen ?

wimdw
Topic Starter
Berichten: 12

Geldige constrcutie vruchtgebruik roerende goederen ?

#1 , 25 mar 2012 20:23

Na overlijden vader hebben de kinderen elk successierechten betaald op 10000 euro roerende goederen. De overleden echtgenote behoudt het vruchtgebruik.
Elk kind heeft een spaarrekening geopend op eigen naam en moeder hierover een volmacht gegeven.
De moeder schrijft vervolgens op iedere rekening 10000 Euro over.

Is dit een geldige constructie om later geen tweede maal successierechten te betalen op geld waar reeds successierechten zijn betaald ?

Indien zo, wat wordt er best vermeld in de mededeling van de overschrijving zodat het later voor de fiscus/notaris duidelijk is dat voor deze schijven van 10000 Euro per kind reeds successie voldaan is en deze dus niet meer in de nalatenschap zit wanneer moeder zou komen te overlijden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 mar 2012 22:26

Eigenlijk niet. Dit geld moet geblokkeerd worden waardoor noch de kinderen noch moeder aan het geld kunnen. Volgens de wettelijke bepalingen moet het geld geblokkeerd worden op naam van de erfgenaam-blote eigenaar met uitbetaling van de intresten aan moeder-vruchtgebruiker , zolang die leeft. De meeste banken kunnen dergelijke zaken regelen. Ik zou nog akkoord kunnen gaan met deze werkwijze als moeder geen volmacht zou hebben. Er dienen sowieso geen successierechten meer betaald te worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

croos
Berichten: 231

#3 , 04 apr 2012 22:38

wordt de geblokkeerde rekening dan automatisch gedeblokkeerd als de langstlevende komt te overlijden?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 04 apr 2012 22:45

wordt de geblokkeerde rekening dan automatisch gedeblokkeerd als de langstlevende komt te overlijden?
inderdaad
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”