huur opzeggen

wendy1977
Topic Starter

huur opzeggen

#1 , 23 mar 2012 14:45

ik heb dringend een vraagje.
Ik huur een woning voor 9 jaar met een geregistreerd huurcontract. Ik huur deze woning nu exact 2 jaar en 9 maanden.
Nu wil ik gaan samenwonen met mijn vriend vanaf 1 april. Normaal zou het later geweest zijn maar omdat een vriendin van mij dringend op zoek is naar een woning gaat het dus vanaf begin volgende maand. Ik heb mijn huisbaas hiervan op de hoogte gesteld en hij gaat akkoord met de nieuwe huurder. Ik moet echter wel mijn opzeg doen.

Hoe moet ik dit gaan doen? Hoe maak ik het beste die brief op.
En wat met mijn huurwaarborg, ik heb altijd netjes mijn huur betaald gedurende die 3 jaar, was eigenlijk nooit in de woning dus betaalde eigenlijk enkel om mijn domiciel er te hebben.
Er is nooit geen plaatsbeschrijving opgemaakt toen ik in de woning kwam wonen.
Kan hij mijn 2 maanden waarborg die ik hem betaald heb op een geblokkeerde rekening inhouden?

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen want dit is echt dringend !
Volgende week ga ik de woning leegmaken en opkuisen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Geduldig Zieltje

#2 , 24 mar 2012 15:25

Indien er geen plaatsbeschrijving opgesteld is geweest, kan hij niet bewijzen indien er schade is dat dit is door jouw toedoen. M.a.w. zonder expertise die door jullie beiden ondertekent is of die jij zelf opgesteld hebt en hem bezorgt hebt kan hij jou geen enkele schade aanrekenen. En hij kan ook niet vragen om op jouw kosten een expertise te laten opstellen van uittreding, aangezien er geen is bij intreding.

Je opzeg doe je gewoon schriftelijk best d.m.v. een aangetekende brief waarin staat dat je uw opzeg doet, vanaf...
Best laat je hem schriftelijk op papier laten zetten dat hij akkoord is dat je een nieuwe huurder voorstelt en jou niet in gebreke zal stellen en jou dus geen opzeggingsvergoeding zal laten betalen. Want ook al heb je een verbaal akkoord hij kan jou hiervoor wel je waarborg inhouden, contractbreuk!

Ik vind wel dat het wat verdacht is dat hij jou uw opzeg laat doen, meestal als je een andere persoon kunt aanstellen zijn eigenaars akkoord dat jij en de nieuwe huurder onderling zelf bespreken wanneer deze de woning betreed. Het veranderd niets voor de huisbaas dat je uw opzeg doet, behalve indien hij een vergoeding wilt.
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

Vandebos

#3 , 24 mar 2012 16:52

Kleine correctie :de verhuurder mag andere middelen aanhalen om te bewijzen dat de schade er niet was bij de aanvang van de huur. (bijvoorbeeld foto's van makelaar die genomen werden voor de verhuur van het pand aan huurder, gesloten dossier op immo website, in- en uittredende plaatsbeschrijving van vorige huurder, facturatie van werken tijdens verhuurperiode)

Dit is een beduidend moeilijker parcours dan een plaatsbeschrijving doch aanvaard en expliciet in de wetgeving opgenomen.

Inderdaad best middels een aangetekend schrijven dan is ie onbetwistbaar verzonden. aangezien je opzegt tegen dat het 4de jaar is begonnen heeft de verhuurder geen recht op een wederverhuringsvergoeding. Hoe er rekening mee dat een opzeg pas begint te lopen vanaf de eerste van de maand volgend op de kennisname van de opzeg door de verhuurder.

Reclame

Geduldig Zieltje

#4 , 24 mar 2012 17:07

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... chrijving/" onclick="window.open(this.href);return false;

Foto's worden niet altijd toegestaan, valt te zien van rechter tot rechter, je kunt niet concreet bewijzen dat deze foto's net voor intreding genomen zijn geweest. Dossier op immowebsite valt ook te bezien a.d.h.v beschikbare informatie. Sommige verhuurders geven foto's door van een gelijkaardige woonruimte of foto's die net na renovatie genomen zijn geweest. Uittredende plaatsbeschrijving dit is iets anders, maar nog steeds valt dit te betwisten maar hier is de kans veel kleiner. Facturatie van werken valt ook weer te zien als dit in schrijven al dan niet gedetailleerd geweest is.

Hou er rekening mee dat je vierde jaar pas over drie maanden van toepassing is.

Voor de rest heb ik geen commentaar meer te geven op je reactie. ;)

Vandebos

#5 , 24 mar 2012 17:16

Hou er rekening mee dat je vierde jaar pas over drie maanden van toepassing is.
huurder huurt nu reeds 2jaar en 9 maand. als ze haar opzeg geeft zodat het huurcontract eindigt op drie jaar en één maand is ze de huurder geen vergoeding verschuldigd. Een opzeg geven zodat het contract exact op drie jaar eindigt is soms reeds door de rechtbank teruggefloten (1 maand wederverhuring verschuldigd)

Het is immers niet het ogenblik van opzeg dat bepalend is doch de datum waarop het contract eindigt.

Geduldig Zieltje

#6 , 24 mar 2012 17:26

Ah das goed om te weten, hier was ik niet bewust van. Wel erg want wanneer je een contract hebt van 3jaar dan kan deze eigenaar je op het einde van die contract het huis laten uit zetten, toch?

Vandebos

#7 , 24 mar 2012 21:38

Neen, de mogelijkheden van de verhuurder zijn beperkt bij een negenjarig contract. Lees de brochure die je in onderschrift kan terugvinden

wendy1977
Topic Starter

#8 , 27 mar 2012 14:45

nu ik heb mijn opzeg dus gedaan, ben de woning aan het leegmaken.
de huisbaas beweert dat hij een opzegbrief nodig heeft om een nieuw contract op te kunnen maken voor de nieuwe huurder.
hij heeft tot nu toe nog niet gesproken van vergoeding of dergelijke, maar spreekt ook met geen woord over mijn waarborg. Afwachten dus wat dit zal geven.
bewijzen dat er iets stuk is kan hij niet, hij heeft geen plaatsbeschrijving, geen foto's niets. Dus dat wordt moeilijk vrees ik. De woning is prive gehuurd dus niet via een immo kantoor of dergelijk. De huisbaas zelf is nogal ene simpele weet nooit wat zeggen als je hem iets vraagt, maar langs de andere kant zit dan weer ontzettend op zijn geld, werken aan de woning moeten altijd zo goedkoop mogelijk gebeuren :-)
het enige waar hij me mss iets voor zou kunnen aanrekenen is omdat het niet opnieuw behangen is.
Maar dat wordt dus wachten tot vrijdag?. Vrijdag overhandig ik hem de sleutels en kijk ik wat hij zal zeggen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 mar 2012 16:15

Staat in het contract dat u opnieuw moest behangen??

JohnD

#10 , 27 mar 2012 16:40

het enige waar hij me mss iets voor zou kunnen aanrekenen is omdat het niet opnieuw behangen is.
Waar halen jullie huurders en verhuurders het toch van in je hoofd dat je moet herbehangen als je de woning verlaat. De huurwet spreekt hier van slijtage (normale). Dus het is de verhuurder die na zo'n 6-9 jaar de woning van nieuw behang dient te voorzien. Je zou dat dus in pricipe kunnen eisen van de verhuurder als je langer dan die periode de woning bewoont. Als het behang vervuild is door nicotine is dat natuurlijk iets anders. Ik weet ook niet F of zo'n clausule wel wettig zou zijn. Misschien wel als er een vergoeding tegenover stond.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 mar 2012 17:58

Ik weet ook niet of het wettig is en of degelijk clausules nietig zijn.
Ik weet WEL dat vrederechter al 3 maal heeft geoordeeld dat het niet moest...
Als het niet onwettig is.... en het staat in het contract... dan is het een contractuele overeenkomst.

pukje

#12 , 27 mar 2012 18:05

dwingend recht staat boven contractuele overeenkomst.
huurder moet natuurlijk wel relatieve nietigheid uitroepen over
die overeenkomst ,de rechter mag ambtshalve geen nietigheid uitroepen.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

JohnD

#13 , 27 mar 2012 18:41

Tenslotte kan het zijn dat zo'n verhuurder nooit hoeft te behangen. Langs de andere kant kan een verhuurder nog wel een hele boel andere zaken in het contract zetten die normaal te zijne laste zijn. De gemiddelde huurder die het al moeilijk genoeg heeft om een huurwoning te vinden zal dat dan wel tekenen. Ik persoonlijk zou het zonder probleem tekenen en als het behang nog goed is wanneer ik de woning verlaat zou ik het betwisten met het argument dat ik het wel getekend heb maar dat slijtage van behang in principe ten laste van de verhuurder is. Nietig zal de clausule misschien a priori niet zijn. In elk geval word het zoeken naar een gepaste woning op den duur nog moeilijker dan het zoeken naar een job.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#14 , 27 mar 2012 19:18

Waar halen jullie huurders en verhuurders het toch van in je hoofd dat je moet herbehangen als je de woning verlaat. De huurwet spreekt hier van slijtage (normale). Dus het is de verhuurder die na zo'n 6-9 jaar de woning van nieuw behang dient te voorzien. Je zou dat dus in pricipe kunnen eisen van de verhuurder als je langer dan die periode de woning bewoont. Als het behang vervuild is door nicotine is dat natuurlijk iets anders. Ik weet ook niet F of zo'n clausule wel wettig zou zijn. Misschien wel als er een vergoeding tegenover stond.
klopt niet, indien behang ouder is dan 9 jaar wordt ervan uitgegaan dat het boekhoudkundig is afgeschreven. Dat wil nog niet zeggen dat de verhuurder iets dient te vervangen omdat het boekhoudkundig is afgeschreven. Bovendien Is dit een algemene regel uit de jaren '80, geen sluitende wetgeving waarin rekening wordt gehouden met moderne soorten behangpapier die een beduidend langere levensduur hebben. (denk maar bv. aan al de glasvezelbehangen)

Vandebos

#15 , 27 mar 2012 19:21

dwingend recht staat boven contractuele overeenkomst.
huurder moet natuurlijk wel relatieve nietigheid uitroepen over
die overeenkomst ,de rechter mag ambtshalve geen nietigheid uitroepen.
art 1732 BW maakt deel uit van de gemene huurwetgeving, niet de woninghuurwetgeving die expliciet van dwingend recht is gemaakt.

Terug naar “Huren”