zwart geld uit erfenis

Lentekind
Topic Starter
Berichten: 1

zwart geld uit erfenis

#1 , 23 mar 2012 18:47

Beste,

Ik zit met een dilemma.
Na het overlijden van een familielid zijn er een aantal erfgenamen. We weten dat er veel geld was in een Luxemburgse bank. We weten ook dat de uitvoerende erfgenaam een volmacht had voor de bankzaken van de overledene. En het vermoeden is daar, dat deze persoon al dat zwart geld heeft genomen. De aangifte voor de successierechten is al gebeurd, maar daar zat dat zwart geld uiteraard niet bij.

Het vertrouwen is zoek, er is sprake van leugens, bedrog, geheimen en de familierelaties staan onder druk. Er is geen zicht op een oplossing integendeel het wordt alsmaar grimmiger.

Ik weet dat het zwart geld toch deels traceerbaar is bij de banken, en dat er een onderzoek naar die rekeningen gestart kan worden.
Stel nu dat het geld wordt gevonden, er belastingen, boetes en successierechten over betaald moeten worden, blijft er dan nog iets van betekenis over? Want het is een dramatische daad he, je eigen familie op zo'n manier forceren tot een oplossing - en al dat geld dat naar de staat gaat (ben ik geen voorstander van).

Concrete vraag, stel dat er een miljoen euro (hypothetisch) aan zwart geld in Luxemburg staat/stond, na alles achter de rug is hoeveel blijft daar van over om te verdelen onder alle erfgenamen?

Alle advies is welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 mar 2012 20:05

Alq dat geld boven komt , moeten er idd eerst de zgn. repatriëringstaks betaald worden, zijnde de nodige belastingen , boetes en intresten. Na de fiscale amnestie van enkele jaren terug is dat al niet mals. Iemand die daar toen niet van geprofiteerd heeft , spijtig. Daarna nalatenschap , met successierechten die meer dan de helft bedragen als het om een broer, oom gaat. De boete daarboven op is ook nuet mals. Restbedrag te verdelen : 15 à 20 %? Maar ik zou het de uitvoerende erfgenaam ook niet gunnen , er waren andere afspraken te maken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”