ACLVB eist +- 1300 euro terug wegens foute berekeningen

De Vlaming
Topic Starter

ACLVB eist +- 1300 euro terug wegens foute berekeningen

#1 , 21 mar 2012 18:51

Goeie avond allemaal,

Wil me eerst een beetje voorstellen. Ben een jonge man van 22 afkomstig uit Vlaams Brabant en ben sinds enkele maanden werkloos. Daarvoor had ik 6 maanden gewerkt in een Brico Plan-It in de buurt als kassabediende. Hier werkte ik 6 uur per dag, 4 dagen in de week (24 uren deeltijds werk dus).

Ik kreeg gemiddeld zo'n 950 euro per maand, de 1ste maand was dit echter zo'n 730 euro wegens het feit dat ik een week van die maand niet gewerkt had. Mijn contract begon namelijk pas vanaf de 11de dag in maart en uiteindelijk ben ik gestopt eind september. Ik kreeg achteraf geen vast contract aangezien andere mensen voor mij begonnen waren en voorrang kregen.

Tijdens deze maanden kregen wij echter soms bedragen te zien die veel hoger waren, dit hebben wij dan ook meermaals vermeld aan onze vakbond ACLVB. Deze wist dat er iets niet klopte maar kon geen verklaring geven. Ze zouden "binnenkort" alles uitleggen en oplossen, wat echter nooit gebeurde.

Nu dus enkele maanden later krijg ik een brief waaruit blijkt dat ik zo'n 1300 euro moet terug storten, desnoods in kleinere sommen. Blijkbaar zouden deze fouten te wijten zijn aan een ACTIVA regeling. Wat het exact in houd weet ik niet, maar het had iets te maken met mijn jonge leeftijd.

Nu kan u waarschijnlijk wel begrijpen dat dit als een kleine shock komt aangezien wij eerder al meermaals hadden laten weten dat er iets niet klopte. Doch hadden zij toen geen verklaring & geen oplossing.

Nu vraag ik mij dus af, valt er hier iets te bespreken/te regelen? Het is immers niet mijn fout en ze kunnen mij niet betichten van informatie te hebben achtergehouden. Tenslotte spreken we toch wel over een groot bedrag en als werkzoekende dit terug te betalen maakt het nog absurder.

Bedankt alvast voor jullie tijd en begrip. Ik zal regelmatig dit topic checken op meer informatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 mar 2012 20:13

Gezien je wist dat er iets niet klopte, moet je het zeker terugbetalen. Je had het beter langs de kant gezet...

verder kan je een gedetailleerde uitleg vragen waarom ze je teveel gaven en waarom je dat nu moet terugbetalen. Maar het zal meer dan waarschijnlijk terecht zijn, zoals je zelf blijkbaar ook vermoedt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mar 2012 20:32

U hebt er geen recht op dus kan je het ook niet claimen. Zeker gezien men al wist dat er iets 'niet' klopte.

Reclame

De Vlaming
Topic Starter

#4 , 21 mar 2012 22:20

Ok bedankt. Had natuurlijk liever iets anders gelezen, maar had het wel verwacht. Ga ook wel een zeer deftige uitleg vragen, want eerlijk gezegd kan zoiets niet vind ik persoonlijk.

Nogmaals bedankt voor de snelle reacties.

Terug naar “Werkloosheid”