Testament opstellen

workingmum
Topic Starter
Berichten: 106

Testament opstellen

#1 , 19 mar 2012 12:37

Hoi,

ik woon feitelijk samen met mijn partner in een huis dat volledig mijn eigendom is.
Nu wil ik ervoor zorgen dat als er mij iets overkomt, de eigendom naar mijn zoontje gaat, maar het vruchtgebruik van de woning + inboedel naar mijn partner.
Hoe moet ik dit verwoorden in een testament?

Groetjes
Workingmum
Laatst gewijzigd door workingmum op 20 mar 2012 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 19 mar 2012 13:25

Als jullie zich op uw gemeentehuis laten registreren als wettelijk samenwonend , gebeurt dat automatisch zo. Dan moet je geen testament maken.
In een testament : ' Ik , workingmum , wil dat bij mijn overlijden , XXXX het vruchtgebruik krijgt van de woning , gelegen xxxstraat en van de aanwezige huisraad.' U moet dat eigenhandig schrijven , dateren en ondertekenen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

workingmum
Topic Starter
Berichten: 106

#3 , 19 mar 2012 16:28

Wettelijk samenwonen is geen optie voor ons omwille van de belastingen.
Moet er voor de rest nog iets in staan? En kan ik best een dubbel maken en dit bvb aan mijn ouders geven?

Groetjes
Workingmum

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 19 mar 2012 17:17

Wettelijk samenwonen is geen optie voor ons omwille van de belastingen.
Tenzij er andere punten zijn is er alleen dat u idd niet langer de verhoogde vrijstelling geniet voor alleenstaande ouder. Maar dat is peanuts to. andere voordelen , breder te zien dan enkel de belastingen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

workingmum
Topic Starter
Berichten: 106

#5 , 20 mar 2012 09:37

Beste Wanton,

over welke voordelen heb je het dan?

Groetjes
Workingmum

Terug naar “Successie- & Registratierechten”