woning erven met 3

croos
Topic Starter
Berichten: 231

woning erven met 3

#1 , 15 mar 2012 15:28

dag,
kinderen a,b en c erven de woning van overleden moeder (vader is reeds overleden)
hoe zit dat dan in elkaar?
woning geschat op 300000 euro.

moet ieder kind dan successie betalen op 300000/3
= 100000€
3% op eerste 50.000€=1500€
9% op eerste 50.000 (van tweede schijf)= 4500€
is elk samen 6000€

Of hoe zit die berekening in elkaar?

wat als één van de kinderen dit niet kan betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 15 mar 2012 18:44

Eerst moet je eens nagaan van wie het huis was. Indien het van beide ouders was , hebben de kinderen reeds waarschijnlijk een half huis geërfd als vader is overleden. Nu bij de dood van moeder erven zij de andere helft en moeten dus ook maar rechten betalen op één helft. In uw voorbeeld wordt dat dan 1500 € per kind. Normaal zijn er ook gelden die in de nalatenschap zitten , waarmee die rechten kunnen betaald worden. Als dat toch niet kan : de andere kinderen schieten dat voor. Er kan ook een afbetaling gevraagd worden , maar de intrest is vrij hoog.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#3 , 15 mar 2012 19:15

ja dat klopt, de vader is onlangs overleden.
Wil dit zeggen dat de kinderen op de helft van 300000= 150.000
dus elk op de 50.000 euro sucessie rechten zullen moeten betalen?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 15 mar 2012 20:05

Indien het huis van beide ouders was , hebben zij reeds de helft geërfd toen vader stierf. In dat geval moeten zij idd slechts op de andere helft betalen. De kunderen zijn dan blote eigenaar , ieder voor 1/6. Best toch eens navragen bij Jantoor van Registratie en Domeinen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”