Testament voor moeder en zussen?

MiekeVP
Topic Starter
Berichten: 35

Testament voor moeder en zussen?

#1 , 21 jan 2012 07:30

Wat indien ik (67 jaar), met enkel mijn moeder (87 jaar) als enige erfgename, haar alles wil nalaten en mijn 2 zussen aanduid als plaatsvervangers, bij eventueel vooroverlijden van mijn moeder?

Mijn moeder sterft eerder dan ik:
- Welke is dan de rol van mijn zussen?
- Moet ik dan een nieuw testament opmaken?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 jan 2012 20:10

Als u voor uw moeder sterft , is het best dat u alles aan haar laat. Tarieven 3/9/27 %. Daarna erven uw zussen van moeder : zelfde tarief.
Wanneer moeder eerst sterft , erven uw zussen van u : berekend per begunstigde :
- schijf tot 75.000 € = 30 %
- schijf 75-125.000 € = 55 %
- schijf daarboven : 65 %
U dient eigenlijk enkel een testament te maken voor de eerste situatie. Doet u dat niet , erft uw moeder 1/4 van het totaal en verdelen uw zussen de rest.
Dus ; u maakt een testament ten gunste van moeder en vermeldt : is zij overleden , erven min zussen X en Y.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

MiekeVP
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 11 mar 2012 08:22

Indien ik zo een testament opmaak, in voordeel van mijn moeder, gaat bij haar overlijden dan uiteraard alles naar mijn beide zussen (hiermee heb ik mij dan al ondertussen mee verzoend en kan ermee akkoord gaan).

Dus: ik maak zo een testament tengunste van mijn moeder.

Wat gebeurt er dan met dit testament indien mijn moeder voor mij overlijdt?
Vervalt dit testament dan en moet ik een nieuw opstellen?
Sorry voor mijn onwetendheid.
Groetjes

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 11 mar 2012 18:38

U maakt een testament ten gunste van moeder , maar die overlijdt eerst. Dat testament kan dan niet worden uitgevoerd , zodat de wettelijke regeling gevolgd wordt. Daardoor erven uw zussen automatisch rechtstreeks van u. U mag maar moet niet een nieuw testament maken , tenzij je aan iemand anders iets wil geven. Ik bedoel : jij moet niets aan uw zussen geven van uw erfenis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

MiekeVP
Topic Starter
Berichten: 35

#5 , 11 mar 2012 22:53

Dat is inderdaad een perfect antwoord op mijn vraag.
Bedankt.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”