Succesierechten met eigendom in Vlaams en Waals Gewest

Stoopke
Topic Starter
Berichten: 5

Succesierechten met eigendom in Vlaams en Waals Gewest

#1 , 07 mar 2012 20:27

Hoi

mijn schoonmoeder is onlangs overleden. zij en mijn schoonvader hebben een huis (woonst) in het Vlaams Gewest en buitenverblijf in het Waals Gewest. Er zijn 5 kinderen. Wat is nu het beste? Om afstand te doen van de erfenis als kind? Zo moet de vader geen successierecht betalen op de woonst en enkel op het buitenverblijf. Of toch de erfenis in 6 stukken delen. (vader + 5 kinderen). kunnen wij dat later dan erven bij overlijden van de vader?
Iemand ook enig idee wat de kosten gaan zijn? Woonst in Vlaams Gewest wordt geschat op ongeveer 350 000 en buitenverblijf in Waals Gewest ook op 350 000...

hopelijk heeft iemand er een kijk op of weet iemand ongeveer wat de kosten gaan zijn.

Groetjes

Kevin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 07 mar 2012 23:50

Waarom de erfenis weigeren? De wettelijke regeling laten passeren is nog altijd de goedkoopste , op langere termijn gezien.
Nu is het te laat , ik zal morgen meer uitleg geven en een berekening maken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Stoopke
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 08 mar 2012 00:04

Wel, ik dacht dat dit mss het interessantste was voor mijn schoonvader zijn woonst. De andere reden voor weigering zou zijn dat we (nu) dan niet jaarlijks belast worden met het deel van het onroerend goed.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 08 mar 2012 00:13

OPGELET!!! Zelfs als jullie afstand doen van erfenis moet jullie vader nog steeds minstens de erfenisrechten betalen die de kinderen zouden hebben moeten betalen. De fiscus is niet naief!!!!!

Als de kinderen de erfenis aanvaarden moeten ze geen enkele jaarlijkse belasting betalen op het onroerend goed. Hun vader moet die betalen aangezien hij voor de helft eigenaar is en voor de andere helft vruchtgebruiker.

De erfenis gaat slechts in vijf stukken aangezien er vijf kinderen zijn. Vader verkrijgt enkel vruchtgebruik van moeders aandeel in de woningen.

Besluit: uw plan heeft geen enkele zin.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 08 mar 2012 12:31

Hoe oud is schoonvader?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Stoopke
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 08 mar 2012 13:09

Mijn schoonvader is 59 jaar. Hij wordt 60 in juni.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 08 mar 2012 18:07

Hallo Kevin ,
eerst dit : jij bent de schoonzoon? Weet dan dat jij niet zult erven en dat uw echtgenote alleen eigenaar wordt van haar deel. Geërfde goederen behoren tot het eigen vermogen.

Indien iemand overlijdt die gedurende de laatste 5 jaar meer dan de helft van die tijd in Vlaanderen heeft gewoond , wordt zijn nalatenschap behandeld volgens de Vlaamse wetgeving daaromtrent en dienen daar ook de successierechten (SSR) betaald te worden voor alles , het 'wereldwijd vermogen'.
In dit geval is blijkbaar de wettelijke regeling van toepassing : geen testament aanwezig of huwelijkscontract. Vader behoudt zijn helft in de aanwezige goederen en verkrijgt het vruchtgebruik(VG) op moeders helft. Dwz. hij ontvangt de intresten en mag blijven wonen. Gezien zijn leeftijd wordt , fiscaal gezien , de waarde van het vruchtgebruik bepaald op 44 % van het totaal. De kinderen verdelen de blote eigendom (BE), dit is in waarde de totaliteit min het vruchtgebruik.
Voor vader is het gedeelte dat hij erft van de gezinswoning vrij van successierechten. Voor de rest bedragen die , per erfgenaam berekend en apart voor roerend en onroerend : 3 % tot 50.000 € , 9 % daarboven.
Wat komt in de nalatenschap : moeders helft. 175.000 € telkens voor de gezinswoning én het buitenveblijf. Ook de helft van de andere goederen : geld , effecten, inboedel, auto's.
Vader : 44 % van 175.000 € = 77.000. Gezinswoning = vrij. Buitenverblijf : 3930 € aan SSR
Per kind : 1/5 van (175. - 77. =) 98.000 €. per kind 19600. Twee woningen = 39200 € = 1176 € aan SSR
Zelfde werkwijze voor de roerende goederen. Er is een vermindering indien het totaal per kind minder bedraagt dan 50.000 €.

Voor OG : de Registratie noteert de verdeling in haar boeken. Voor geld en derg. moet je de verdeling zelf organiseren , en moet zeker gedaan als het over een redelijk groot bedrag gaat. Het deel dat ieder kind toekomt ( in BE) blokkeren op diens naam bij een bank , met uitbetaling van de intrest (VG) aan vader , zolang die leeft. Bij diens overlijden komt het geld dan kosteloos vrij aan de kinderen. Laat je alles aan vader , is de kans groot dat je nog eens SSR betaalt op je eigen geld.

De erfenis weigeren zou betekenen dat de kleinkinderen in aanmerking komen , niet dat vader het krijgt. Bovendien , als alles naar vader zou gaan , en hij de gezinswoning dan zonder SSR zou ontvangen is dat een slechte zaak. Bij zijn dood betaal je dan veel meer dan je nu zou uitsparen.

Dus , gewoon de wettelijke afhandeling laten gebeuren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Stoopke
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 08 mar 2012 18:56

Bedankt voor jullie tijd en moeite. Ik dacht dat er rekening werd gehouden met het Waalse en Vlaamse Gewest. Dat zou dan 4 en 5 % zijn geweest ipv alles aan 3%. Ook dat van belastingen op onroerend goed wist ik niet.
Geldt dit ook wanneer de woonst op lijfrente loopt?

Bedankt...

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 08 mar 2012 19:35

Daar kan je nu niets meer aan veranderen. Vader heeft als volle eigenaar voor de helft en vruchtgebruiker voor de rest , de volledige zeggenschap van het huis. Dat wil zeggen dat hij moet instaan voor de dagelijkse kosten : energie , taksen , verzekeringen. Hij betaalt de onroerende voorheffing en moet het aangeven in zijn belastingen.
Als het huis zou verkocht worden moeten alle kinderen akkoord gaan en daarna hun deel in BE uitbetaald krijgen. De kinderen kunnen echter niet een verkoop of uitbetaling eisen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Stoopke
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 09 mar 2012 00:58

die 44% vruchtgebruik, is dat op het ganse bedrag dat het onroerend goed waard is of enkel op het deel van de overledene? Ik bedoel op een woning(buitenverblijf) van 350 000,- is dat dat 44% van 350 000 (154 000) of 44% van de helft van die 350 000 (44% van 175 000 = 77 000). Want ik was van mening dat als een goed 350 000,- waard is, 50% (175 000) voor echtgenoot is en de overige 50% voor de kinderen. Na berekening van vruchtgebruik dacht ik dan dat er 44% (154 000) voor de echtgenoot is en 56% (196 000) voor de kinderen. En dan later (hopelijk veel later) bij overlijden van schoonvader er op de overige 154 000 successierechten moet betaald worden.

Want als ik dan denk aan later is er slechts op 98 000,- van 350 000,- SSR betaald en zal er later SSR betaald moeten worden voor de overige 252 000,- of zie ik dat verkeerd?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 09 mar 2012 01:12

U ziet het inderdaad verkeerd:

-De 44 percent wordt berekend op het deel dat vererfd wordt. Dus enkel op moeders helft van de woning.
-De kinderen erven moeders helft in naakte eigendom. Uw vader erft geen aandeel in het huis, hij krijgt enkel vruchtgebruik van moeders helft.
-Bij overlijden vader moeten de kinderen enkel nog erfenisrechten betalen op vaders helft van de woning.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”