Elke dag vindt Véronique De Kock een roos voor haar deur, vertelde ze zaterdag in Vrienden Van de Veire op Eén. De stalker is een man die in een instelling verblijft en elke dag de bus neemt om een roos voor haar deur te leggen.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=VU3MT90V" onclick="window.open(this.href);return false;De politie kan niet ingrijpen, omdat de man niets strafbaars doet.
Kan het zijn dat de politie het verkeerd voor heeft en Mevr. De Cock wel degelijk een klacht wegens "belaging" kan indienen ?
Voor zover ik me kan herinneren zat het zo:
- belaging = persoon lastigvallen op een wijze die overlast meebrengt. "Overlast" wordt zeer ruim geïnterpreteerd en dagelijks een roos voor je voordeur lijkt me daaronder te vallen.
- belager wist of moest weten dat het slachtoffer dit niet "leuk" zou vinden. Kortom: niet nodig om "oogmerk om te schaden" aan te tonen.
- gedrag belager is van die aard dat het de rust van de belaagde verstoort. Mevr. De Cock laat alleszins duidelijk blijken dat het haar stoort.
Tip voor Véronique De Cock: lees artikel 442bis Strafwetboek eens en leg dan maar klacht neer.
Als dankbetuiging volstaat het om ons ofwel een ruiker rozen op te sturen (liefst de 20 stuks in één keer en niet elke dag één) of om bij een volgende passage bij "Vrienden Van de Veire" eens te benadrukken hoe goed onze website wel is !