Stalker geeft Véronique De Cock elke dag een roos

Bart
Topic Starter
Beheerder
Juridisch actief: Ja

Stalker geeft Véronique De Cock elke dag een roos

#1 , 05 mar 2012 11:09

Elke dag vindt Véronique De Kock een roos voor haar deur, vertelde ze zaterdag in Vrienden Van de Veire op Eén. De stalker is een man die in een instelling verblijft en elke dag de bus neemt om een roos voor haar deur te leggen.
De politie kan niet ingrijpen, omdat de man niets strafbaars doet.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=VU3MT90V" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan het zijn dat de politie het verkeerd voor heeft en Mevr. De Cock wel degelijk een klacht wegens "belaging" kan indienen ?

Voor zover ik me kan herinneren zat het zo:

- belaging = persoon lastigvallen op een wijze die overlast meebrengt. "Overlast" wordt zeer ruim geïnterpreteerd en dagelijks een roos voor je voordeur lijkt me daaronder te vallen.
- belager wist of moest weten dat het slachtoffer dit niet "leuk" zou vinden. Kortom: niet nodig om "oogmerk om te schaden" aan te tonen.
- gedrag belager is van die aard dat het de rust van de belaagde verstoort. Mevr. De Cock laat alleszins duidelijk blijken dat het haar stoort.

Tip voor Véronique De Cock: lees artikel 442bis Strafwetboek eens en leg dan maar klacht neer.

Als dankbetuiging volstaat het om ons ofwel een ruiker rozen op te sturen (liefst de 20 stuks in één keer en niet elke dag één) of om bij een volgende passage bij "Vrienden Van de Veire" eens te benadrukken hoe goed onze website wel is !

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 05 mar 2012 11:16

Bloemen en brieven sturen is op zich geen misdrijf. Maar blijkbaar heeft ze nagelaten te laten weten aan de briefschrijver dat het haar stoort; waardoor de politie nu nog niets kan ondernemen?

Bart
Topic Starter
Beheerder

#3 , 05 mar 2012 11:26

Enige wat ze moet doen is nu klacht neerleggen: alle elementen lijken me aanwezig voor kwalificatie "stalking".

Reclame

JohnD

#4 , 05 mar 2012 11:37

[sorry John, ik wil die rozen]
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mar 2012 16:11

Gewoon idd klacht ( is klachtmisdrijf) doen...politie dient dan de rest te doen.
Vermoedelijke dader wordt gehoord en duidelijk aangegeven wat niet meer kan.
Na verhoor terug overlast ...nieuwe klacht.
Steeds duidelijk vermelden dat u vervolging wenst...

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 06 mar 2012 14:54

Heb het fragment bij toeval gezien. Zelf geloof ik niet dat er hier een misdrijf werd gepleegd.

De belastingen sturen mij elk jaar wel een belastingsbrief... is dat dan niet veel erger?

Dan toch een toegift voor de believers... Wat zou U een gepaste straf vinden?

RR

bartvdv

#7 , 06 mar 2012 14:59

Waarom vind ik nooit rozen op mijn dorpel? Mochten de belastingen mij elke maand een belastingbrief sturen, dan zou ik ook zenuwachtig beginnen worden.

Vandebos

#8 , 06 mar 2012 16:35

Ach ik ben al tevreden als ik iemand ken aan wie ik regelmatig een roos (of meerdere, of een dozijn, of een een paar dozijn, of ...) kan geven. Zou veel meer moeten gebeuren.

mava105

#9 , 06 mar 2012 16:45

Mochten de belastingen mij elke maand een belastingbrief sturen, dan zou ik ook zenuwachtig beginnen worden.
Tenzij ze die zouden opsturen samen met een roos natuurlijk. Je zou met plezier betalen. :lol:

roderidder

#10 , 06 mar 2012 18:57

Gewoon idd klacht ( is klachtmisdrijf) doen...politie dient dan de rest te doen.
Vermoedelijke dader wordt gehoord en duidelijk aangegeven wat niet meer kan.
Na verhoor terug overlast ...nieuwe klacht.
Steeds duidelijk vermelden dat u vervolging wenst...
Afbeelding
"Bloempot"

Volgens de Orde is de advocaat in de huidige wet "alleen maar een bloempot". De Salduzwet is te beperkt: ze moet volgens de Orde gelden voor alle misdrijven (niet alleen voor misdrijven waarop minstens één jaar cel staat, zoals nu) en voor alle verhoren (niet alleen het eerste). De tijd om te overleggen met de cliënt (15 minuten) is nu te kort en de advocaat mag niet tussenbeide komen tijdens de verhoren. Om die laatste reden is hij een bloempot, zo vindt de Orde
http://www.vandaag.be/binnenland/91903_ ... uzwet.html" onclick="window.open(this.href);return false;

...

Politie: "Mijnheer, Uw buur beweerd dat U Uw hond opzettelijk op zijn stuk gazon een drol heeft achtergelaten en heeft klacht neergelegd
Wij gaan voor U eerst een advocaat oproepen, zet u daar maar neer."

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 06 mar 2012 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#11 , 06 mar 2012 19:01

Persoonlijk vindt ik dat ook voor ELK slachtoffer een advocaat direct ter beschikking moet staan niet alleen voor de verdachte.
En dat vindt ik ook persoonlijk nog veel belangrijker ....

roderidder

#12 , 06 mar 2012 19:06

Er zijn heel wat problemen waar justitie (en advocaten) geen oplossing kan aanbieden.
in dergelijke gevallen bieden ze wel ergernissen en rekeningen aan.

RR

roderidder

#13 , 06 mar 2012 19:12

Politie: "Mijnheer, Uw buur en zijn advocaat die wij opgeroepen hebben beweren dat U Uw hond opzettelijk op zijn stuk gazon een drol heeft achtergelaten en heeft klacht neergelegd
Wij gaan voor U eerst een advocaat oproepen, zet u daar maar neer."

RR

roderidder

#14 , 06 mar 2012 19:19

:shock: Maar... maar ik heb geen hond...
Zet u daar maar neer meneer :?

RR

roderidder

#15 , 06 mar 2012 19:25

Persoonlijk vindt ik dat ook voor ELK slachtoffer een advocaat direct ter beschikking moet staan niet alleen voor de verdachte.
En dat vindt ik ook persoonlijk nog veel belangrijker ....
Elke persoon (met geld) kan perfect naar een advocaat stappen met doel samen een geschreven klacht op te stellen en die nadien bij politie binnen doen. Stel U voor dat V. 30 dagen na elkaar naar de politie stapt en er 30 keer opnieuw een advocaat erbij wordt opgeroepen omdat er elke dag een nieuwe roos werd gebracht.

RR

Terug naar “Actuele Thema's”