Successierechten, vruchtgebruik hertrouwd koppel

linda soetaerts
Topic Starter
Berichten: 3

Successierechten, vruchtgebruik hertrouwd koppel

#1 , 05 mar 2012 13:12

Ik ben 15 jaar terug hertrouwd met een man met twee dochters (nu beiden volwassen). Ikzelf heb één dochter (ook volwassen nu).
Hij bezat een pasgebouwde woning toen we trouwden en wou zoveel mogelijk zijn dochters beschermen.
Wij zijn getrouwd met scheiding van goederen.
Wat gebeurt er als mijn man voor mij komt te overlijden?
Zijn er kosten verbonden om van het vruchtgebruik te kunnen genieten?
Ik heb mij laten zeggen dat je na het overlijden binnen de 3 maanden 6% successierechten moet betalen?
Kan ik het vruchtgebruik afstaan en wat houdt dat in voor mij?
Wordt er dan een soort compensatiegeld betaald voor het afstaan vh vruchtgebruik?
Linda

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 05 mar 2012 14:55

Als hij voor jou overlijdt, heb je sowieso het vruchtgebruik. Geen kosten aan verbonden.

De rest weet ik niet.

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 05 mar 2012 15:00

U krijgt bij het overlijden van uw man automatisch het vruchtgebruik op de woning. U betaalt hier geen successierechten op.
U kan het vruchtgebruik verkopen aan zijn kinderen. U ontvangt hier een waarde voor in verhouding met uw leeftijd.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 05 mar 2012 15:48

Mevrouw ,
waarom zou u het vruchtgebruik afstaan? U heeft het levenslange recht om het huis te bewonen - met de kosten van dagelijks gebruik. Indien u het niet zelf bewoont , is de huur voor u. Zijn dochters zijn niet gerechtigd om dat van u af te pakken. U kan het VG inderdaad afstaan : zoals creatief zei is hetgeen u zou ontvangen voor dat vruchtgebruik afgankelijk van uw leeftijd. Voor de woning moet jij geen successierechten betalen , voor het vruchtgeruik van zijn geld betaal je die wel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

linda soetaerts
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 06 mar 2012 08:50

Bedankt voor jullie snelle antwoord!

Aan wanton : Ik probeer me enkel in te lichten ivm de verschillende mogelijkheden.
Er is absoluut geen probleem tussen mij en zijn dochters en ik denk ook niet dat zij zouden proberen iets 'af te pakken', maar het feit is, dat ik niet weet of ik daar zou alleen willen blijven wonen in mijn 'oude dag'. Het zou kunnen dat ik naar de streek van mijn 'roots' terugga en ik wou gewoon checken wat mijn opties zijn. Daarenboven zie ik er ook een beetje tegenop het huis te verhuren. Ten eerste weet je niet of je huis goed gaat onderhouden worden en ten tweede zie ik het niet zitten om als er problemen zich voordoen rond het huis (kosten voor de verhuurder bvb), om deze taak op mij te nemen.
Weet u hoe de vergoeding bij het afstaan van het vruchtgebruik berekend wordt.
Vriendelijk bedankt!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 06 mar 2012 11:17

Linda , geef eens de waarde (ongeveer) van het huis op , evenals uw leeftijd. Dan wil ik een berekening maken van uw vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”