uit onverdeeldheid treden

tomlybeert
Topic Starter
Berichten: 13

uit onverdeeldheid treden

#1 , 02 mar 2012 21:18

De situatie is als volgt:
Mijn moeder bezit de helft van de volle eigendom van een woning (niet de woning waar ze woont)
Voor de andere helft van de eigendom:
Ik en mijn broer bezitten de helft van de blote eigendom
en mijn moeder het vruchtgebruik (zo'n 50% waard)

Ik wil de totale volle eigendom verwerven en mijn broer en moeder willen dit aan mij verkopen.
Kan ik in 1 keer uit onverdeeldheid geraken, en dus met 1% registratierechten de andere uitkopen?

Of moet ik eerst al het vruchtgebruik kopen (aan 10% registratie rechten, klein beschrijf is niet mogelijk?, geen abbatement?)
en dan uit onverdeeldheid treden voor de blote eigendom aan 1%.

Kan ik niet enkel een kwart vruchtgebruik kopen zodat mijn eigen deel volle eigendom wordt? (en dan uit onverdeeldheid treden)

Volgend scenario werd mij nog voorgesteld:
Mijn moeder kan een kwart vruchtgebruik aan mij en mijn broer schenken, daarna kunnen we uit onverdeeldheid treden op de volle eigendom. (we bezitten allemaal delen volle eigendom)
Dit zou fiscaal het aantrekkelijkst zijn.

Mijn vragen eigenlijk:
Zit er veel verschil in de erelonen en aktekosten in deze scenarios?
Is er geen simpele "1 stap" oplossing?
Hoe zit het met klein beschrijf en abbatement?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 03 mar 2012 00:13

Wanneer u uit onverdeeldheid wil treden , betaalt u gewoon 1 % verdelingsrecht. Dan moet je u niets aantrekken van klein beschrijf of abattement. U vergoedt gewoon uw moeder en uw broer voor hun % aandeel in de woning. Op die manier wordt u de volle eigenaar van heel de woning.
De simpelste oplossing zou zijn dat moeder afstand doet van het vruchtgebruik op het deel van uzelf en uw broer. U betaalt dan 1/4 aan uw broer en 1/2 aan uw moeder. Dat kan allemaal in één akte bij de notaris.
Hoe oud is uw moeder ? Welk is de waarde van de woning?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 03 mar 2012 00:37

In haar grote wijsheid maar vooral wegens tekort op haar begroting heeft de Vlaamse regering beslist die één percent te verdubbelen tot 2 percent.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

tomlybeert
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 03 mar 2012 14:12

Ik hoop dat ik nog aan de 2% ontsnap, het moet nog in het parlement gestemd worden geloof ik.

Moeder is 53, vruchtgebruik is dus nog behoorlijk wat waard, maar ze ziet het zitten om dit te schenken.
Schenkingsrechten zouden in categorie 3% blijven. Woning is vrij klein, oud en aan renovatie toe: 70k schatten we.

Bedankt voor de informatie.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”