beschuldigd van vluchtmisdrijf

missy-maysa
Topic Starter
Berichten: 4

beschuldigd van vluchtmisdrijf

#1 , 01 mar 2012 09:10

Hallo idereen
Laatst gewijzigd door missy-maysa op 01 mar 2012 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 01 mar 2012 09:53

Bij een aanrijding dienen de gegevens uitgewisseld te worden en voor de verzekering het Europees aanrijding formulier ingevuld door beide partijen.
Iemand met een rijbewijs wordt verondersteld te WETEN wat zij/hij moet doen.
Verzekeringsagent heeft slechte raad gegeven .... de politie had verwittigd moeten worden.
Punt andere lijn.
Hopelijk is de fietser niet gewond.
Is je zud nog een beginnend bestuurder.
Zijn er voorgaanden?
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /459-t4hs4" onclick="window.open(this.href);return false;

missy-maysa
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 01 mar 2012 10:22

Hallo
Laatst gewijzigd door missy-maysa op 01 mar 2012 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 01 mar 2012 10:30

Wel de wet is duidelijk gegevens worden uitgewisseld indien een van de partijen niet wil politie erbij halen. TER PLAATSE BLIJVEN tot politie er is of indien deze zeggen ga naar bureau dit doen.
Bij een 'mogelijke' aanrijding steeds naar politie ...deze kunnen gewoon een melding maken in hun systeem.
Later kan dan steeds nagegaan worden op die dag en uur zijn deze feiten gemeld.
Zijn er getuigen???
Nu blijkbaar al een dagvaarding....heeft uw zus een advocaat (via verzekering) want dat lijkt me ten zeerste aangewezen.

missy-maysa
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 01 mar 2012 10:39

Hallo
Laatst gewijzigd door missy-maysa op 01 mar 2012 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 01 mar 2012 10:54

Dat hangt van haar argumenten af ( en die van haar advocaat).
En uit het ganse verhaal want blijkbaar heeft de fietser wel aangifte gedaan. Vraag is om hoe laat dus hoelang NA de feiten hij dat gedaan heeft.
Is dat later dan haar telefoon naar verzekering.
Wat is de leeftijd van de fietser ..... kind, jong volwassene, volwassene?

missy-maysa
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 01 mar 2012 11:03

Hallo
Laatst gewijzigd door missy-maysa op 01 mar 2012 21:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Kingfisher
Berichten: 483

#8 , 01 mar 2012 17:06

Hoe zijn ze bij haar terecht gekomen? Heeft dat kind van 12 haar nummerplaat genoteerd, of heeft ze haar adresgegevens aan het kind gegeven? Want in het tweede geval kan je niet echt van vluchtmisdrijf spreken.
Nu ja, een kind van 12 aanrijden, en laten doorfietsen zonder eerst de ouders te contacteren is niet slim. Voor hetzelfde geld heeft dat kind een hersenschudding.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 01 mar 2012 17:50

Voor welke feiten wordt ze gedagvaard?
Vluchtmisdrijf
of vluchtmisdrijf en onopzettelijke slagen en verwondingen?

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 22 apr 2012 22:18

Een tijd geleden heb ik een aanrijding gehad bij het oprijden van de eigendom van een klant.

Er was enkel blikschade, geen gewonden. Helaas geen getuigen die hun naam en/of adres wilden achterlaten.

Artikel 52. Gedrag bij een ongeval

52.1. Elke persoon betrokken in een ongeval moet de nodige maatregelen nemen om de veiligheid en vlotheid van het verkeer te verzekeren.

De bestuurder moet ondermeer de bepalingen van artikel 51 naleven.

Het voertuig moet evenwel niet verplaatst worden wanneer het een ongeval betreft dat lichamelijk letsel heeft veroorzaakt.


Omdat het voertuig dat ik bestuurde te groot was om daar veilig te blijven staan, zijn de tegenpartij en ikzelf in onderling akkoord gezamenlijk de eigendom van mijn klant opgereden. En hebben we ter plaatse een aanrijdingsformulier ingevuld. Alle gegevens waren helemaal ingevuld. Onderaan heb ik mijn verklaring genoteerd, en vermeld dat ik het niet eens was met de verklaring van de tegenpartij, alsook met de opgestelde schets.

Hierop werd de tegenpartij woest, en hebben we de politie erbij gehaald. Die is ter plaatse gekomen. In zijn verklaring beschuldigde de tegenpartij mij ineens van vluchtmisdrijf. Nochtans hebben twee beëdigde ambtenaren bij hun aankomst duidelijk vastgesteld dat het aanrijdingsformulier volledig door mij en de tegenpartij ingevuld was. Zij hebben al onze gegevens inzake rijbewijsnr. verzekeringsnr. etc. nagekeken en dat stond er dus allemaal correct op. Beide partijen mochten nadien een verklaring afleggen, en allebei hebben we een ademtest afgelegd, beiden negatief.

Ik heb in mijn verklaring duidelijk laten noteren dat ik altijd ter plaatse ben gebleven, en géén vluchtmisdrijf gepleegd heb.

Houdt de aantijging van vluchtmisdrijf hier enige steek?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails


mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 23 apr 2012 11:09

Is men trouwens niet verplicht, bij enkel lichte blikschade, de rijweg zo snel als mogelijk weer vrij te maken? Verzekeringsdokumenten kunnen perfekt op een veilige plaats worden ingevuld, ipv midden op een druk kruispunt.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 23 apr 2012 11:25

Klopt ook het laten staan van de voertuigen is trouwens strafbaar.
Enkel indien er gewonden zijn MAG men de voertuigen niet verplaatsen. Het is zelfs strafbaar het wel te doen.
(Gezien gewonden is het nu een plaats delict en daar mag niets aan gewijzigd worden)
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /230-art51" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /229-art52" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Verkeersongevallen”