Staking maandag 30/01

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Staking maandag 30/01

#76 , 09 feb 2012 15:55

ik vind het niet normaal dat iemand, puur omdat hij hoger geschoold is, meer verdient. Wel dat iemand, omdat zijn werk een hogere expertise/ervaring noodzaakt, meer verdient.
Neen? In dat geval vind je het dus ook niet normaal dat voor bepaalde jobs (met een hoger loon) naar een diploma gevraagd wordt?
Loon is voor mij van véél meer afhankelijk: gevaar van het werk, fysieke last (risico op vroeger moeten stoppen), varieteit van het werk (in negatieve zin dan wel), ...
Ik heb ook nergens beweert dat opleiding het ENIGE is dat het loonniveau zou moeten bepalen (zie mijn post over verpleekundigen). Maar als het volgens jou geen of slechts een beperkte invloed zou mogen hebben, zie ik niet in waarom jongeren nog hogere studies zouden volgen.
Fysiek zwaar (=slijtage) sleep je mee voor de rest van je leven. Mentaal zwaar kan je na het stopzetten van de activeiten langzaamaan te boven komen.
Zeg je dit met medische kennis van zaken? Ik kan net het tegenovergestelde beweren. Ik zie niet in waarom je zou beweren dat mentale slijtage zich herstelt. Ik ken een voorbeeld van "mentale slijtage" dat na jaren en jaren nog steeds bestaat en zelfs erger wordt (bij iemand die gepensioneerd is).
na een studentenjob beweer je uitspraken te kunnen doen over een gans bedrijf. Hier lijk je me toch véél te voortvarend te zijn...
Heb jij al eens één maand aan een productielijn gestaan? Denk je nu echt dat daar rocket-science bedreven wordt? Neen, die mannen doen jaaaaaren aan een stuk dag in dag uit hetzelfde. Ze hebben het me zelf verteld. Op mij vraag of ze dat niet beu werden, kreeg ik het antwoord: "Waarom? Het is vrij makkelijk, vast werk, geen stress, klokslag 4 uur kunnen we naar huis, en we moeten ons voor de rest nergens iets van aantrekken." Tja... Als zij daar gelukkig mee zijn. Maar kom me dan niet zeggen dat ik hun werk onderschat, hé.
Ik ben sterk voorstander van een berekening op basis van zowel fysiek als mentale zwaarte en niet puur op basis van leeftijd. Met alle respect voor een gemiddelde receptioniste, maar dat is al bij al licht werk. Zo'n jaar zou véél minder zwaar mogen meetellen dan een jaar als bouwvakker/kuisvrouw met hetzelfde aantal uren.
Ik weet niet wat jullie receptioniste doet, maar bij ons werken die meisjes keihard. Hier loopt constant volk binnen en buiten die moeten begeleid worden door hen. Bezoekersbadges aanmaken, vergaderzalen boeken, tot zelfs vliegreizen boeken. Zij hebben geen tijd om "mooit te zitten wezen", hoor (hoewel ze best knap zijn ;-). Ik Zie niet in waarom hun werkjaren minderwaardig zouden zijn aan die van een kuisvrouw.
@Tom: trek eens de jaren studies af. Tijdens mijn studies heb ik genoten van het leven, ik kon dat onmogelijk als werken beschouwen (toch niet de studies zelf, wel het betaalde werk dat ik effectief tijdens m'n studies deed).
Ik heb toen ook genoten van het leven, maar dit deed ik ook nog de eerste jaren dat ik werkte. Ik zie niet in waarom ik dus een verschil zou moeten maken. De drie jaren hogere studies en +- drie / vier eerste jaren dat ik werkte waren de beste van mijn leven, maar ik zou de studiejaren niet "hoger" inschatten dan die eerste werkjaren, hoor.
En ja, een studentenjob is TOTAAL anders dan een gewone arbeid. Zelfs al deed je "hetzelfde" werk.
Ja, whatever, ik draaide inderdaad de schroefjes op een TOTAAL andere manier in de blokken dan de persoon die ik verving. Beetje kort door de bocht, uw opmerking...
Waarom zou je je trouwens beperken tot de jaren waar je hogere studies deed? Als je zo redeneert, moet je ook minstens een deel van het middelbare onderwijs meerekenen.
Omdat IEDEREEN tot zijn 18e schoolplichtig is. Iedereen gelijk voor de wet tot die leeftijd. Vandaar dat ik pas begin te rekenen vanaf de leeftijd dat iemand "rijp is voor de arbeidsmarkt". (OK, ik ken de systemen van leercontract, maar de bulk van de Belgen zit tot zijn 18e op de schoolbanken en doet dan al dan niet hogere studies).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#77 , 09 feb 2012 16:03

Om eventjes advocaat van de duivel te spelen: wat met diegenen die tijdens de jaren dat ze werken op eigen initiatief de moeite doen een academische titel te behalen in werkgebonden materie? Moet die jaren dan dubbel tellen voor hen?

JPV

#78 , 09 feb 2012 19:55

1) Neen? In dat geval vind je het dus ook niet normaal dat voor bepaalde jobs (met een hoger loon) naar een diploma gevraagd wordt?
2) Ik heb ook nergens beweert dat opleiding het ENIGE is dat het loonniveau zou moeten bepalen (zie mijn post over verpleekundigen). Maar als het volgens jou geen of slechts een beperkte invloed zou mogen hebben, zie ik niet in waarom jongeren nog hogere studies zouden volgen.
3) Zeg je dit met medische kennis van zaken? Ik kan net het tegenovergestelde beweren. Ik zie niet in waarom je zou beweren dat mentale slijtage zich herstelt. Ik ken een voorbeeld van "mentale slijtage" dat na jaren en jaren nog steeds bestaat en zelfs erger wordt (bij iemand die gepensioneerd is).
4) Heb jij al eens één maand aan een productielijn gestaan? Denk je nu echt dat daar rocket-science bedreven wordt? Neen, die mannen doen jaaaaaren aan een stuk dag in dag uit hetzelfde. Ze hebben het me zelf verteld. Op mij vraag of ze dat niet beu werden, kreeg ik het antwoord: "Waarom? Het is vrij makkelijk, vast werk, geen stress, klokslag 4 uur kunnen we naar huis, en we moeten ons voor de rest nergens iets van aantrekken." Tja... Als zij daar gelukkig mee zijn. Maar kom me dan niet zeggen dat ik hun werk onderschat, hé.
5) Ik weet niet wat jullie receptioniste doet, maar bij ons werken die meisjes keihard. Hier loopt constant volk binnen en buiten die moeten begeleid worden door hen. Bezoekersbadges aanmaken, vergaderzalen boeken, tot zelfs vliegreizen boeken. Zij hebben geen tijd om "mooit te zitten wezen", hoor (hoewel ze best knap zijn ;-). Ik Zie niet in waarom hun werkjaren minderwaardig zouden zijn aan die van een kuisvrouw.
6) Ik heb toen ook genoten van het leven, maar dit deed ik ook nog de eerste jaren dat ik werkte. Ik zie niet in waarom ik dus een verschil zou moeten maken. De drie jaren hogere studies en +- drie / vier eerste jaren dat ik werkte waren de beste van mijn leven, maar ik zou de studiejaren niet "hoger" inschatten dan die eerste werkjaren, hoor.
7) Ja, whatever, ik draaide inderdaad de schroefjes op een TOTAAL andere manier in de blokken dan de persoon die ik verving. Beetje kort door de bocht, uw opmerking...
8) Omdat IEDEREEN tot zijn 18e schoolplichtig is. Iedereen gelijk voor de wet tot die leeftijd. Vandaar dat ik pas begin te rekenen vanaf de leeftijd dat iemand "rijp is voor de arbeidsmarkt". (OK, ik ken de systemen van leercontract, maar de bulk van de Belgen zit tot zijn 18e op de schoolbanken en doet dan al dan niet hogere studies).
1) enkel indien een opleiding noodzakelijk gelinkt is aan het uitoefenen van een beroep ivm kwaliteit (bvb dokter, architect, ...).
2) ik heb nooit gezegd dat het géén invloed mag hebben. en de reden waarom mensen nog zouden studeren is omdat ze de toegang opent tot een groter deel van de arbeidsmarkt met imho interessantere jobs qua inhoud.
3) ik zeg niet dat mentale slijtage zich herstelt, ik zeg dat dit KAN herstellen. Slijtage kan per definitie niet herstellen. Daar hoef je geen medische kennis te hebben.
4) ik heb nog nooit 1 maand aan één productielijn van één fabriek gestaan. Ik lees wel regelmatig medische verslagen van gerechtsexperts over werknemers die een beroep aantekenen tegen de mutualiteit. Ook van mensen die "gewoon" aan de lijn staan.
5) met minder zwaar werk bedoel ik zowel mentaal als fysiek: meer gevarieerd (dus minder mentaal zwaar) en minder zwaar fysiek (check het aantal beroepsziekten en arbeidsongevallen bij receptionistes tegenover kuisvrouwen).
6) ik geniet nog altijd van het leven, maar ik "moet" wel werken nu. Toen werkte ik niet, zelfs bijna niet onbetaald ;).
7) Ik denk dat je het niet door hebt, 't is vooral die 1 maand die belangrijk is. Na 1 maand kan je een job, en onmogelijk een ganse fabriek, goed aanvoelen.
8) men is MOMENTEEL niet schoolplichtig tot 18, enkel leerplichtig tot 15. Daarvan is men slechts deeltijds leerplichtig vanaf 15 jaar, zoals je ook zegt. Vanaf 15 werken er velen. Bovendien ben ik nu nog altijd bezig met mensen op brugpensioen te sturen die begonnen aan 14 met werken. Waarom je voor die mensen die toen wél op school bleven aan 18 moet beginnen, versta ik niet (in jouw logica, ik zou die wel nooit meerekenen gewoon omdat die nog niet werkten).

Reclame

JPV

#79 , 09 feb 2012 19:56

Om eventjes advocaat van de duivel te spelen: wat met diegenen die tijdens de jaren dat ze werken op eigen initiatief de moeite doen een academische titel te behalen in werkgebonden materie? Moet die jaren dan dubbel tellen voor hen?
en wat met iemand die reeds aan z'n 17 begon met universiteit... etc.

Vandebos

#80 , 09 feb 2012 21:00

Bovendien als je verder studeert is het met de bedoeling die titel in je actieve loopbaan te gelde te maken door middel van een beter betaalde job of het uitvoeren van het werk dat je passie is. Moet je daar dan dubbel voor beloond worden? Juist op het ogenblik dat men alle andere pensioenen aan banden tracht te leggen en het behalen van een hogere opleiding financieel zwaarder wordt gemaakt?

Gebruiker21

#81 , 10 feb 2012 09:56

Men moet niet dubbel beloond worden omdat je gestudeerd hebt, maar je moet ook niet beloond worden (= vroeger op pensioen kunnen) omdat je NIET gestudeerd hebt en héél je leven aan de lopende band gestaan hebt. Dat is net het punt. Quickie heeft overschot van gelijk dat er moet gestopt worden met al die uitzonderingen: IEDEREEN moet langer werken, punt. Wat voor zin heeft het de pensioenleeftijd op te trekken en vervolgens voor meer dan de helft van de werkende bevolking uitzonderingen te gaan maken.

Ik hoor bedienden niet klagen dat ze langer zullen moeten werken, hoor. Betekent dit dat ze er geen probleem mee hebben? Neen, het betekent dat ze inzien dat het NODIG is. Al die zeurende en klagende "werknemersgroepen" die vinden dat ze toch zo'n speciaal beroep hebben dat zij wel een uitzondering moeten krijgen, zouden ook beter eens aan de volgende generaties denken en stoppen met zeuren en klagen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Redrum

#82 , 10 feb 2012 09:56

Bovendien als je verder studeert is het met de bedoeling die titel in je actieve loopbaan te gelde te maken door middel van een beter betaalde job of het uitvoeren van het werk dat je passie is. Moet je daar dan dubbel voor beloond worden? Juist op het ogenblik dat men alle andere pensioenen aan banden tracht te leggen en het behalen van een hogere opleiding financieel zwaarder wordt gemaakt?
Inderdaad, de discussie over een hogere opleiding is allesbehalve zwart/wit. In veel landen gaat men zelfs resoluut de andere kant uit. Hogere opleidingen kosten de gemeenschap handenvol geld, zeker in België, het is perfect verdedigbaar om te stellen dat de gemeenschap daar iets voor terug zou mogen verwachten. Pensioenleeftijd verhogen met het aantal gestudeerde jaren bijvoorbeeld. :twisted:

Gebruiker21

#83 , 10 feb 2012 10:03

Kort door de bocht om te zeggen dat een hoger opleiding de gemeenschap handenvol geld kost. Wat lever het de gemeenschap later op? Werknemers die gevormd zijn, zijn hoognodig in dit land. Verder zullen deze werknemers waarschijnlijk meer verdienen, en bijgevolg ook een pak meer belastingen betalen. Dit levert de gemeenschap dus ook een smak geld op. Ik denk dat ik de kost van mijn studie aan de gemeenschap al lang terugbetaald heb in mijn belastingen, hoor (in vergelijking met wat ik aan belastingen zou betalen, moest ik een job aan de lopende band hebben).

Werkloosheid kost de gemeenschap ook handenvol geld (en dit levert de gemeenschap op termijn helemaal NIETS op). Ga je mensen die 5 jaar werkloos geweest zijn, dan ook 5 jaar langer laten werken?

Redrum

#84 , 10 feb 2012 11:05

Verder zullen deze werknemers waarschijnlijk meer verdienen, en bijgevolg ook een pak meer belastingen betalen. Dit levert de gemeenschap dus ook een smak geld op. Ik denk dat ik de kost van mijn studie aan de gemeenschap al lang terugbetaald heb in mijn belastingen, hoor (in vergelijking met wat ik aan belastingen zou betalen, moest ik een job aan de lopende band hebben).
Iedereen die veel verdient, betaalt meer belastingen. Dat staat los van eventuele studies. Wie veel verdient, maar niet gestudeerd heeft, betaalt die belastingen ook.

Werkloosheid heeft daar niks mee te maken. Wie werkloos geweest is, gaat dat trouwens merken aan zijn pensioen (tenzij hij/zij later statutair ambtenaar geworden is).

Redrum

#85 , 10 feb 2012 11:16

Kort door de bocht om te zeggen dat een hoger opleiding de gemeenschap handenvol geld kost. Wat lever het de gemeenschap later op?
Maar dat is inderdaad de vraag. Ik kan die niet zomaar beantwoorden, maar jij ook niet. Stellen dat onze studies een verzachtende omstandigheid zijn, en in rekening moeten gebracht worden voor onze volledige carriere, is in elk geval ook zeer kort door de bocht. We hebben ze namelijk echt wel aan solden-tarief gekregen.

Vandebos

#86 , 10 feb 2012 12:15

Iedereen die veel verdient, betaalt meer belastingen. Dat staat los van eventuele studies. Wie veel verdient, maar niet gestudeerd heeft, betaalt die belastingen ook.
Tenzij ze allerlei constructies opzetten en bijvoorbeeld via een bvba of godbetert, een vzw, zichzelf verhuren aan hun eigen bedrijf. Een praktijk die meer en meer ingang vindt en recent nog in het nieuws is gekomen.

Tenzij er misbruik en fraude wordt gepleegd met vennootschaps-constructies, zoals vandaag de Antwerpse politie nog maar eens in het voetlicht brengt.

Tenzij die hoger-opgeleiden gebruik maken van een boekhouder om via net niet illegale methodes erin te slagen soms volledig aan die vennootschapsbelasting te ontsnappen...

Professioneel komen wij dergelijke constructies dagelijks (zou bijna uurlijks moeten zegen) tegen.

Terug naar “Actuele Thema's”