belastingaangifte overleden persoon

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

belastingaangifte overleden persoon

#1 , 07 feb 2012 10:07

Mijn tante is onlangs (januari 2012) overleden. Ze had geen echtgenoot. Ik ben erfgenaam.
Mbt belastingaangifte van mijn tante. Moet ik daar nog iets speciaal voor doen ?
En zo ja, ben ik verplicht en waarom ?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tianneke
Berichten: 279

#2 , 07 feb 2012 10:23

Mij is aangeraden een aangifte als erfgenaam nooit te ondertekenen.
Ik heb overgens geen aangifte ontvangen voor jaar waarin ze overleden is.

Voor informatie kan je je eventueel tot een notaris wenden, een eerste gesprek is (ttz bij onze notaris toch) gratis.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 feb 2012 11:24

Enige maanden na het overlijden van mijn moeder kwam er nog een belastingsaangifte toe in het rusthuis waar ze verbleef. Het rusthuis stuurde deze naa mij door. Ben ermee naar de beslastingsdienst gegaan waar ze deze hebben ingevuld en dewelke ik moest ondertekenen als erfgenaam. Enige tijd later, en na indienen van de succesie en de betaling ervan, hebben we hier nog geld van teruggekregen (53,12 €).
Heb dan gebeld naar deze dienst, en zijn vonden het niet de moeite waard om de aangifte aan te passen, wegens het lage bedrag. :)

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 07 feb 2012 12:34

“Art.1236.Een verbintenis kan voldaan worden door ieder die daarbij belang heeft, gelijk een medeschuldenaar of een borg. De verbintenis kan zelfs voldaan worden door een derde die daarbij geen belang heeft, mits die derde in naam en tot kwijting van de schuldenaar handelt of mits hij, handelende in zijn eigen naam, niet in de rechten van de schuldeiser gesteld wordt.”(Burgerlijk Wetboek).

U kan dus als erfgenaam de begrafeniskosten van de overledene geldig met eigen geld betalen en daarna verhalen op de nalatenschap.

Eindafrekeningen van de overleden persoon voor gas en electriciteit en afsluiten meters zijn kosten van de nalatenschap en dus schulden in de zin van art.42,VIII Wetboek Successierechten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sleper
Berichten: 391

#5 , 07 feb 2012 12:56

Was deze persoon nog verplicht een aangifter in te vullen ? Vader vulde al enkele jaren geen meer in .

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#6 , 09 feb 2012 14:07

Heb zojuist contact gehad met belastingdienst. Ik moet niets doen. In 2011 moest de overledene trouwens ook niks bijbetalen of terugkrijgen van de belastingen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”