Methode om successierechten te omzeilen(oom naar neef/nicht)

johnny-b-goode
Topic Starter
Berichten: 6

Methode om successierechten te omzeilen(oom naar neef/nicht)

#1 , 21 jan 2012 00:02

Situatie: een familie van 6 broers waarvan er 2 (meer dan 65 jaar) nog vrijgezel zijn. Ze hebben beiden enkele honderduizenden euro's spaargeld.
Misschien leven zij wel het langst. Welke regeling kunnen zij nu al treffen zodat hun geld later met zo weinig mogelijk of helemaal geen successierechten kunnen geschonken worden aan hun 8 neefjes en nichtjes maar dat zijzelf toch eigenaar blijven van hun geld (indien ze het nodig mochten hebben) en dat hun broers of hun kinderen er pas aan kunnen na hun overlijden ?
Kunnen zij bv. spaarboekjes of waardepapieren op hun neefjes en nichtjes hun naam zetten maar zo dat zijzelf er aan kunnen maar de anderen niet ?
Zijn de successierechten hetzelfde wanneer de erfenis naar hun broers zou gaan of wanneer die overleden zouden zijn, rechtstreeks naar de kinderen van hun overleden broers en hoeveel bedragen die successierechten in beide gevallen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 jan 2012 20:04

Tarieven tussen broers : per begunstigde
schijf tot 75.000 € : 30 %
schijf 75 - 125.000 € : 55%
schijf boven 125.000 € : 65 %

tarieven tussen andere personen oom-neven : voor de totaliteit berekend = zelfde schijven , maar 45 , 55 en 65 %

Om daar aan te ontsnappen doen zij best schenking van een zeker bedrag aan bepaalde personen bij de notaris en betalen de schenkingsrechten van 7 %. Dan zijn er geen successierechten meer. Er zijn diverse mogelijkheden :
-blote eigendom schenken , en intresten behouden. Het geld is niet beschikbaar voor de neef/nicht.
-schenking mits jaarlijks een bepaald bedrag terug te storten
-bepaalde uitgaven door de begunstigde laten betalen als oom in problemen geraakt.
Stortingen doen aan neef/nicht met behoud van volmacht voldoet niet aan de wettelijke voorwaarden, want oom kan nog over de gelden beschikken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

WP002
Berichten: 1479

#3 , 24 jan 2012 18:59

Bovendien mogen de schenkers niet binnen de drie jaren het loodje leggen, want anders wordt het geschonken geld alsnog beschouwd als erfenis.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 24 jan 2012 19:47

Wanneer men de schenkingsrechten à 7 % betaalt - wat in dit geval aan te raden is - speelt die periode van 3 jaar niet meer. Men is er van af met die 7 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”