Huurder overleden, zijn erfgenamen verwerpen nalatenschap

Santitia
Topic Starter

Huurder overleden, zijn erfgenamen verwerpen nalatenschap

#1 , 05 jan 2012 14:47

Mijn huuder is net overleden. Zijn kinderen ontruimen het app. niet en wensen er ook helemaal niets mee te maken hebben.
Ik vraag me nu af wat ik mag doen. Mag ik het app. betreden? Moet ik het nu gaan ontruimen?
Mag ik sloten laten veranderen? Er zijn ook nog openstaande rekeningen...en geen huurwaarborg.
Ik weet niet goed waar ik moet beginnen, alvast bedankt voor de raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 05 jan 2012 14:55

Aangezien de erfgenamen de erfenis verworpen hebben mogen zij effectief niets ondernemen.

Uzelf mag zonder vonnis eveneens niets ondernemen aangezien de wet bepaalt dat het overlijden van een huurder het contract niet doet vervallen.

Aangezien een dergelijk dossier zeer snel complex kan worden is het aangewezen zo spoedig mogelijk een procedure voor de vrederechter met advocaat te starten zodat het pand ontruimd kan worden. Hoe spoediger hoe kleiner de verliezen die u zal lijden.

artemis

#3 , 05 jan 2012 15:07

Normaal moet een familielid de huur opzeggen (hoeft zelfs geen erfgenaam te zijn). Ik vraag mij af of dat in dit geval ook kan. Het ontruimen en vrij maken is natuurlijk wat anders.

Reclame

Vandebos

#4 , 05 jan 2012 16:04

Maar aangezien het dan nog een opzeg met drie maand is.... Het AES heeft hier eens een goed artikel over geschreven, zal even zoeken.

Vandebos

#5 , 05 jan 2012 16:05

Deze is redelijk volledig in de te volgen stappen:

http://www.cera.be/nl/Voordelen-voor-ve ... urder.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

en de link naar het artikel van het AES:

http://www.aes-snp.be/website/documents ... 09-new.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

artemis

#6 , 05 jan 2012 16:09

Maar aangezien het dan nog een opzeg met drie maand is....
Maar in overleg en met toestemming van de verhuurder kan de opzegtermijn toch verkort worden?

Twee jaar geleden heeft mijn broer het huurcontract van mijn overleden tante opgezegd. Hij was geen erfgenaam. Het ging om een sociale woning en de maatschappij was akkoord met een opzeg van een maand.

Vandebos

#7 , 05 jan 2012 16:12

Dat kan inderdaad.

ch1984

#8 , 05 jan 2012 18:18

als je er geen zaak van wil maken, en de opzegtermijn niet wil laten uitdoen kan je ook een voorstel sturen naar erfgenamen waarin je het contract langs jou kant opzegt zodra ze het hebben ontruimd en vraagt of zij hiermee akkoord gaan...

je zal dan wss geen vergoeding kunnen krijgen, maar wil je dat echt?

Santitia
Topic Starter

#9 , 05 jan 2012 18:25

Ik hoef geen vergoeding, ik wil alleen mij app. zo snel mogelijk opfrissen om opnieuw te verhuren. Ik geloof dat de erfgenamen het niet mogen ontruimen als zij afstand hebben getekend, niet?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 jan 2012 18:29

Inderdaad zij moeten er buiten blijven.

mava105
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 jan 2012 19:56

Wie moet het dan opruimen? En wie wordt eigenaar van de goederen (meubels, enz...) Waat moet je ermee blijven?

Santitia
Topic Starter

#12 , 05 jan 2012 20:05

Bedankt voor de artikels, ze zijn erg leerrijk. Ik zoek morgen nog een advokaat om stappen te ondernemen.

@mava105 : ik denk dat er een curator zal aangesteld worden voor verkoop van goederen, centen zullen dan naar schuldeisers gaan zeker?

Ik hoop maar dat alles vlotjes kan verlopen zodat ik mijn app. kan bezoeken en opfrissen.

gilops

#13 , 05 jan 2012 20:14

Het huis gekocht door een familielid had tot dan twee jaar onverhuurd vol gestaan met de potten en pannen en meubelen van een overleden huurder. De bejaarde eigenaar was zelf dement geworden en zijn kinderen hebben het huis uiteindelijk goedkoop verkocht ( 25.000 euro reductie ). De inboedel van de huurder werd door zijn eigen twee kinderen en zijn ex-vrouw nooit opgeruimd. Enkel enkele waardevolle dingen verdwenen vanzelf. Dus deed de nieuwe eigenaar met veel werkuren alles naar het containerpark, o.a. een berg op de buinnenkoer van huisafval en bierflesjes en lege blikjes. De gemmentediensten waren voor de verkoop al eens in de weer geweest om een rattenplaag te bestrijden. Na de verkoop en de opruim schreef de ex-vrouw van de huurder aangetekende brieven aan de nieuwe eigenaar om de op de bank geparkeerde huurwaarborg op te eisen. Ze bekwam die ook voor 50% van de vrederechter. De andere helft ging naar de erfgenamen van de vorige eigenaar. Beiden kregen elk 400 Euro. Het was in het jaar 2009. De verkoop van het huis was in 2000 al gerealiseerd.

Vandebos

#14 , 05 jan 2012 20:57

Bedankt voor de artikels, ze zijn erg leerrijk. Ik zoek morgen nog een advokaat om stappen te ondernemen.

@mava105 : ik denk dat er een curator zal aangesteld worden voor verkoop van goederen, centen zullen dan naar schuldeisers gaan zeker?

Ik hoop maar dat alles vlotjes kan verlopen zodat ik mijn app. kan bezoeken en opfrissen.
Niet nalaten uzelf bij de curator als bevoorrechte schuldeiser te laten registreren. De kans dat u wat terugkrijgt is klein, maar mirakels zijn de wereld nog niet uit.

Santitia
Topic Starter

#15 , 06 jan 2012 20:26

Ik heb zonet de raad gekregen om er geen zaak van te maken maar om de erfgenamen een verklaring te laten tekenen waarin staat dat ik de huurgelden en kosten laat vallen en dat zij mij vrij en onbelast laten beschikken over het app. en dat ik het ook mag vrijmaken.
Is dit ook mogelijk scenario ?

Terug naar “Huren”