De uitputtingsslag

Cubes
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee
Locatie: Limburg

De uitputtingsslag

#1 , 19 dec 2011 13:57

Graag had ik even jullie mening over deze (helaas niet helemaal) theoretische gang van zaken.

Het betreft hier een betwisting van een verkavelings- en bouwaanvraag.

Partij A: Wenst een perceel te verkavelen in twee beperktere percelen en vervolgens op één deel te bouwen.
Partij B: Woont in de buurt en wenst dit tegen te houden.

Het argument van partij B is als volgt: Het heeft gisteren geregend. (Kortweg, B heeft geen geldige argumenten en is zich daar ook van bewust)

Stap 1: Partij A vraagt de verkavelingsvergunning aan.
Stap 2: Partij B dient een klacht in bij de gemeente
Stap 3: De gemeente keurt de verkavelingsvergunning goed, aangezien Partij B geen geldige argumenten heeft.
Stap 4: Partij B dient protest in bij de bestendige deputatie (met hoorzitting)
Stap 5: Deputatie keurt de aanvraag goed, verwerpt het protest van B.
Stap 6: Partij B stapt naar de raad voor vergunningsbetwistingen, de deputatie heeft onzorgvuldig gehandeld/is niet grondig geweest/Reden: Het heeft gisteren geregend.
Stap 7: Partij A neemt ook een advocaat onder de arm en wacht het proces af.
Stap 8: De raad voor vergunningsbetwistingen verwerpt het protest.
Stap 9: Partij A laat het perceel verkavelen en dient vervolgens een bouwaanvraag in
*Vanaf hier wordt er stevig copy/paste gebruikt*
Stap 10: Partij B dient een klacht in bij de gemeente
Stap 11: De gemeente keurt de bouwaanvraag goed
Stap 12: Partij B dient protest in bij de bestendige deputatie (met hoorzitting)
Stap 13: De deputatie keurt de bouwaanvraag goed.
Stap 14: Partij A begint de bouwwerken.

Zit er ergens een fout in deze redenering?

En de hamvraag: Hoeveel tijd gaat er verloren tussen stap 1 en stap 14? Partij B wacht telkens tot de laatste dag om documenten in te dienen/rolrechten te betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 19 dec 2011 15:54

Hmm

kan je daar niet ergens roekeloos en tergend geding inroepen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 dec 2011 15:57

Partij B wacht telkens tot de laatste dag om documenten in te dienen/rolrechten te betalen.
Mogelijks een partijtje pesten in de hoop dat je het opgeeft, goed wetende dat hij (B dus) geen argumenten heeft.
B dagvaarden voor nodeloos en roekeloos geding, en schadevergoeding eisen.

Reclame

Cubes
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee
Locatie: Limburg

#4 , 10 apr 2012 15:20

Bedankt voor de reacties.
Even een update. Na anderhalf jaar zijn we nu bij stap 7 aangekomen.

Wellicht wint partij B omdat het voor ons allemaal te lang aansleept/de kosten te hoog oplopen.

Heeft er iemand ervaring met de raad der vergunningsbetwistingen? Hoe lang zou het duren alvorens de uitspraak wordt voltrokken? Mijn advocaat gokt op één tot anderhalf jaar.

Cubes
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee
Locatie: Limburg

#5 , 17 apr 2013 17:29

Tijd voor de jaarlijkse update. We zijn nog altijd geen stap verder. De raad der vergunningsbetwistingen vertikt het een uitspraak te doen.

Mocht er iemand suggesties hebben. Die zijn steeds meer dan welkom.

Cubes
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee
Locatie: Limburg

#6 , 29 apr 2015 13:50

Opnieuw 2 jaar later.

Geen vooruitgang. Geen uitspraak door de rvv. Toffe bende daar in Brussel.

fieke0509
Berichten: 188

#7 , 29 apr 2015 14:11

Amai wat een vervelende situatie. Hopelijk mogen we bij de volgende update lezen dat jullie in jullie nieuwe huisje wonen. Veel succes!

Cubes
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee
Locatie: Limburg

#8 , 16 mei 2017 14:10

Hopla, weer 2 jaar en een rondje rvv+deputatie later. Het bouwbudget is intussen meer een budget voor advocatenkosten geworden. Winnen zit er al lang niet meer in.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#9 , 16 mei 2017 19:42

Heb je een referentie van het arrest van de RvVb?

Cubes
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee
Locatie: Limburg

#10 , 06 jun 2017 11:37

Heb je een referentie van het arrest van de RvVb?
Natuurlijk, maar ik hou liever de exacte locatie etc anoniem.

Cubes
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee
Locatie: Limburg

#11 , 09 apr 2018 15:03

Jaarlijkse update. 2 nieuwe processen lopende bij de rvv en weer een jaar waar de laatste spaarcent is gespendeerd aan advocatenkosten. Nog lang geen definitieve uitspraak in zicht.

Tot volgend jaar allemaal.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 apr 2018 11:28

amai, ik word er moedeloos van in uw plaats. Is de pers nog niet op dit verhaal gesprongen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 12 apr 2018 12:23

Klassiek geval. Dergelijke mensen kunnen het soms lang volhouden om hun zin te krijgen
Kan je op uw beurt geen procedure opstarten voor nodeloos procederen en een dikken schadevergoeding eisen van tegenpartij?

Marvra
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 apr 2018 09:24

Bouw eerst een huis, dan heb je geen verkavelingsvergunning meer nodig om een deel van de tuin af te splitsen voor woningbouw.

Cubes
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee
Locatie: Limburg

#15 , 16 apr 2018 11:19

amai, ik word er moedeloos van in uw plaats. Is de pers nog niet op dit verhaal gesprongen?
Neen, en dat wens ik ook zo te houden tot er effectief een afbraak van de woning gevorderd wordt.
Klassiek geval. Dergelijke mensen kunnen het soms lang volhouden om hun zin te krijgen
Kan je op uw beurt geen procedure opstarten voor nodeloos procederen en een dikken schadevergoeding eisen van tegenpartij?
Da's onmogelijk. Ik ben namelijk enkel en alleen tussenkomende partij en word nooit rechtstreeks aangeklaagd. Het zijn de vergunningverlenende instanties die worden aangeklaagd. Ik zorg enkel voor advocaten om hun beslissing te verdedigen want dat doen ze nooit zelf.
Bouw eerst een huis, dan heb je geen verkavelingsvergunning meer nodig om een deel van de tuin af te splitsen voor woningbouw.
U denkt dat onze buren het zouden toestaan om een woning te bouwen zonder vergunning? En dat er niet na welgeteld 10 minuten politie zou staan om de bouwwerken stil te leggen?


PS. Aan de personen die PB's gestuurd hebben. Ik kan niet aan u antwoorden aangezien uw eigen PB's uitgeschakeld zijn.

Terug naar “Andere”