de vruchtgebruiker wil verpachten

fran123
Topic Starter
Berichten: 67

de vruchtgebruiker wil verpachten

#1 , 06 nov 2011 12:09

de stallen van mijn vader staat al een hele tijd leeg, er is geen milieuvergunning meer
mijn vader is vruchtgebruiker van het land , hij bewoont de hoeve en wil nu de stallen verpachten voor koeien in te zetten van de buurlandbouwer

hij verpacht zijn land ook al aan de gebuurlandbouwer

nu is mijn vraag kan /mag de gebuurlandbouwer dat zonder bijkomende milieuvergunning?

En wat als mijn vader komt te sterven, wat dan,? ik veronderstel dat de hoevegebouwen dan ook niet onmiddellijk vrij zullen zijn
Kan ik hiertegen opkomen ? Kan mijn vader als vruchtgebruiker alleen beslissen over wat gebeurt met de stallingen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 nov 2011 13:49

De vruchtgebruiker mag verpachten. Als de vruchtgebruiker overlijdt is de pacht ten aanzien van de blote eigenaar slechts verbindend voor de tijd die nog overblijft hetzij van de eerste periode van negen jaren, indien partijen zich nog daarin bevinden, hetzij van de tweede periode, en zo verder, op zulke wijze dat de huurder enkel recht heeft op het genot gedurende de gehele periode van negen jaren, waarin hij zich bevindt (art. 595 BW)

Vaoke
Berichten: 400

#3 , 10 nov 2011 09:57

Het rendement van "verpachte" goederen is per definitie véél lager dan wanneer de financiële tegenwaarde van bedoeld goed zou belegd worden op een eenvoudig spaarbpekje met ook al een zeer lage opbrengst aan interesten; dit komt omdat de maximale verpachtingsprijs "per streek" door de overheid wordt vastgelegd en omdat wij hier te maken hebben met de bescherming van de pachter (landbouwer).
Werk je zonder enig geschrift.. dan maak je het U als "verpachter" alleen maar zéér lastig; zij (de pachters / landbouwers) kunnen werkelijk alles uit de kast halen (zonder al te veel moeite) om hun groot gelijk te bewijzen!
Verhuur of laat zo mogelijk diene stal verhuren aan n'n niet landbouwer (méér opbrengst gegarandeerd) en maak gebruik van geschriften!

Reclame

Terug naar “Landbouw recht”