Garantie tweedehandsauto van handelaar

bastian
Topic Starter
Berichten: 1

Garantie tweedehandsauto van handelaar

#1 , 01 okt 2011 18:58

Ik heb enkele dagen geleden een auto gekocht van een handelaar. Buiten de geafficheerde verkoopprijs vroeg hij nog bijna 1000eur meer als ik een garantie wou. Nu had ik een vriend bij die garagist is en hij heeft naar die auto gekeken en goedgekeurd dus zo'n dure verzekering leek mij niet echt nodig.

Het kan een niet uit te leggen toeval zijn, maar na 2 dagen zit er nu reeds een versleten ring van een injector die niet meer naar behoren sluit en een sissend geluid maakt. Nu kan ik er op zich mee leven dat als ik een auto zonder garantie koop dat ik dan opdraai voor de kosten, maar een mankement na 2 dagen vind ik toch wel wat te gortig. Er staat op de verkoopsovereenkomst (met heading van het bedrijf) ook nergens dat ik hem koop in de staat waarin hij zich bevind. Het enige dat er op staat zijn mijn gegevens, de gegevens van het bedrijf (in de heading), specificaties van de auto en de verkoopprijs en handtekeningen uiteraard.

Ik vroeg mij dus 2 dingen af:

1. Is er een termijn waarop ik gewoon nog kan afzien van de koop.
2. Kan ik hem als dan nog verplichten IETS te ondernemen om mijn wagen in orde te krijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 01 okt 2011 19:55

Klopt niet. Handelaar mag geen extra aanrekenen voor waarborg aangezien waarborg VERPLICHT is:

De garantie bestaat uit 2 periodes, begint op de dag dat het voertuig geleverd wordt en duurt minimum 1 jaar.

In de eerste 6 maanden:
De wet beschouwt een gebrek aan overeenstemming dat opgemerkt wordt tijdens deze periode als bestaand op het moment van de levering. Behoudens tegenbewijs zal de verkoper ervoor moeten zorgen dat het voertuig conform is.
Hieronder verstaan we een redelijk evenwicht tussen de oplossing en de kenmerken van het voertuig (leeftijd, kilometerstand,...). Het voertuig 'terug conform maken' is niet gelijk aan het vernieuwen. Bepaalde defecten worden als verwacht beschouwd op voertuigen.

Na de eerste 6 maanden:
Als de koper een gebrek aan overeenstemming vaststelt langer dan zes maanden na de levering, dan moet hij bewijzen dat het gebrek al bestond op het moment van de levering. Pas dan zal de verkoper het gebrek verhelpen.


U hebt dus wel degelijk waarborg op uw auto.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fore
Berichten: 1298

#3 , 01 okt 2011 21:10

Dit is onlangs nog op Volt geweest:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/m ... /1.1105175" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de discussie na de reportage:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/m ... /1.1105174" onclick="window.open(this.href);return false;


EDIT: indien de link niet werkt, Druk dan een paar keer op F5 (pagina vernieuwen) en hij doet het
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 02 okt 2011 22:49

http://economie.fgov.be/nl/consument/index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 03 okt 2011 10:01

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

U kan dus niet eenzijdig afzien van de koop.

“Art.1649bis...§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :...5° " garantie " : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame...Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...”(B.W.).

‘Garantie’ is een CONTRACTUELE verbintenis.

‘zo'n dure verzekering leek mij niet echt nodig’

INDIEN uw verkoper erkend verkoper FEDERAUTO is zie dan : http://www.erkendverkoper.be/garantie/D ... e_garantie" onclick="window.open(this.href);return false;

“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...”(B.W.).

Art.1649quater is een WETTELIJKE verbintenis.

Voornoemde contractuele en wettelijke verbintenissen zijn ONAFHANKELIJK van elkaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 03 okt 2011 10:01

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

U kan dus niet eenzijdig afzien van de koop.

“Art.1649bis...§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :...5° " garantie " : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame...Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...”(B.W.).

‘Garantie’ is een CONTRACTUELE verbintenis.

‘zo'n dure verzekering leek mij niet echt nodig’

INDIEN uw verkoper erkend verkoper FEDERAUTO is zie dan : http://www.erkendverkoper.be/garantie/D ... e_garantie" onclick="window.open(this.href);return false;

“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...”(B.W.).

Art.1649quater is een WETTELIJKE verbintenis.

Voornoemde contractuele en wettelijke verbintenissen zijn ONAFHANKELIJK van elkaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

siesken
Berichten: 263

#7 , 03 okt 2011 21:05

Ik ben akkoord over de verplichte garantie,
Maar vergeet nooit dat je met garantie zowiezo altijd veel meer betaald.
Of het nu een handelaar is of een erkende garage.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 03 okt 2011 23:52

Maar vergeet nooit dat je met garantie zowiezo altijd veel meer betaald.
Of het nu een handelaar is of een erkende garage.

Er is toch reeds in de vorige antwoorden duidelijk uiteengezet dat de waarborg een wettelijke verplichting is?
Er is geen keuzemogelijkheid want die zou onwettig zijn. Men kan er dus niet van afzien (als het een verkoop door een handelaar is).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jasperdekeyser
Berichten: 6

#9 , 22 dec 2012 20:40

en hoe zit dit met garantie op een tweedehandswagen uit het buitenland?

Als ik in nederland wil een wagen kopen en ik krijg hier garantie op,
kan dit? en hoe zou dit praktisch geregeld worden,
als er iets aan de wagen is helemaal naar daar rijden?

freelance
Berichten: 2615

#10 , 22 dec 2012 23:04

en hoe zit dit met garantie op een tweedehandswagen uit het buitenland?

Als ik in nederland wil een wagen kopen en ik krijg hier garantie op,
kan dit? en hoe zou dit praktisch geregeld worden,
als er iets aan de wagen is helemaal naar daar rijden?
De garantieregeling en consumentenbescherming is bepaald door Europa , en geldt in ieder aangesloten Europees land .
U kan dus perfect een garantie krijgen in Nederland , maar bij problemen moet u zich wenden naar de oorspronkelijke ( Nederlandse ) verkoper .
Die zal wellicht niet naar België komen rijden om een probleem op te lossen.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance
Berichten: 2615

#11 , 22 dec 2012 23:10

Quote demoor : " “Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...”(B.W.)."

De garantie termijn bij TWEEDEHANDS goederen bedraagt slechts 1 jaar i.p.v. de gebruikelijke 2 jaar zoals voorzien in 1649 quater §1
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

snack
Berichten: 60

#12 , 11 apr 2013 02:42

en hoe zit het indien de koper een overeenkomst tekent dat hij afstand doet van de garantie op de 2de handse wagen, mist verlaging van de prijs?

Asterx
Berichten: 155

#13 , 11 apr 2013 22:46

en hoe zit het indien de koper een overeenkomst tekent dat hij afstand doet van de garantie op de 2de handse wagen, mist verlaging van de prijs?
Zo heb ik ook mijn wagen gekocht, zou ik ook wel willen weten of er toch garantie op zit mocht hij stuk gaan.

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 11 apr 2013 23:06

Dat zal dan alleen over de commerciële garantie gaan.
Bij mijn weten kan de wettelijke garantie niet afgekocht worden.

snack
Berichten: 60

#15 , 12 apr 2013 21:21

Ik bedoel de verplichte garantie van 1 jaar.

Terug naar “Consumenten Koop”