Over bomen en buren

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

Over bomen en buren

#1 , 28 sep 2011 17:23

Mijn vraag is welke preventieve maatregelen ik moet of kan nemen.

Situatie:
een woonwijk (1980) is ingeplant in de "elleboog" van een grotere wijk "Kleine Landeigendom" uit 1953.

De tuintjes van de nieuwere wijk zijn gericht op het zuiden en zijn ongeveer 130 m2.
De tuinen van de oude wijk Kleine landeigendom varieren tussen 800/1000 m2 en meer en grenzen met hun achterkant tegen de achterkant van de kleine tuintjes van de nieuwe wijk.

De originele bewoners van de Kleine Landeigendom zijn verhuisd of overleden, de groententuintjes van toen hebben plaatsgemaakt voor (soms) mooie siertuinen.
Het probleem is nu dat er verschillende nieuwe eigenaars in die grote tuinen een jaar of zes geleden hoogstambomen hebben geplant (kastanjeboom, kerselaar, pruimelaar) op minder dan één meter van de achtergrens van die kleine (10 meter diep) tuintjes.
Uiteraard kunnen die hoogstambomen die nu al een meter of vier hoog beginnen te worden en waarvan er al verschillende takken overhangen, daar niet blijven staan en uitgroeien tot volwassen bomen van dertig tot veertig meter hoog met een breedte van 10/20 meter met een wortelstelsel dat zich zal uitbreiden naar de kleinere tuintjes waar tuinhuisjes zullen worden beschadigd of alvast de gazon.

Hoe kunnen we nu best handelen (ik ken al vier klagers, allen naast elkaar gelegen in de nieuwe wijk) terwijl minstens één van de achterburen een zeer vervelende kwalijke reputatie heeft (één kastanjeboom). Mijn eigen achterbuur is zeer sociaal en vriendelijk, maar wel degene met drie van die kastaars tegen mijn en hun achtergrens.

Hoe lossen we dit zoveel mogelijk "in der minne" op? Op dit ogenblik is de schaduwvorming nog niet dramatisch, uiteraard nog geen last van wortels en zo, er hangen een paar takjes over, niks kwalijks, (volgend jaar waarschijnlijk wel), maar als we de bomen dertig jaar laten staan, dan is er sprake van verjaring en hebben we geen sprietel zon meer.

dank voor de goede raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#2 , 30 sep 2011 13:55

Blijkbaar kan niemand me raad geven?

Zal ik dan maar wachten tot de bomen effektief 20 meter zijn, en de wortels mijn tuinhuis hebben beschadigd? Dan kan ik de prijs voor een nieuw tuinhuis nog recupereren neem ik aan.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 30 sep 2011 14:23

De heren en dames in kwestie vriendelijk aangetekend en per gewone post aanschrijven met in bijlage dat onderdeel van het gemeentelijke politie reglement dat de afstand bepaald waarop er in de gemeente bomen geplant mogen worden. Hen vriendelijk verzoeken tegen eind oktober deze bomen verplaatst te hebben zodat ze wettelijk staan overeenkomstig het reglement en jullie niet verplicht worden deze brief te laten gelden als enige en definitieve ingebrekestelling vooraleer het vredegerecht te moeten inschakelen.

Reclame

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#4 , 30 sep 2011 14:55

bedankt!

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 30 sep 2011 15:50

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat één meter de wettelijke afstand is voor deze streek. Alleen de griffie van het vredegerecht heeft de correcte afstanden - want zelfs de milieudienst of ruimtelijke ordening weet het niet altijd even goed. In bv. Aalst is de plantafstand voor hoogstambomen 85 cm in kanton 1 en 83 cm in kanton 2. Wat in het veldwetboek staat over de plantafstanden geldt alleen als er geen plaatselijke gebruiken zijn. (Staat de plantafstand overigens wel in het politiereglement?).

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#6 , 30 sep 2011 19:43

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat één meter de wettelijke afstand is voor deze streek. Alleen de griffie van het vredegerecht heeft de correcte afstanden - want zelfs de milieudienst of ruimtelijke ordening weet het niet altijd even goed. In bv. Aalst is de plantafstand voor hoogstambomen 85 cm in kanton 1 en 83 cm in kanton 2. Wat in het veldwetboek staat over de plantafstanden geldt alleen als er geen plaatselijke gebruiken zijn. (Staat de plantafstand overigens wel in het politiereglement?).
politie wist het niet.

Maandag moet ik contact opnemen met de plaatselijke dienst voor milieudinges.

Ik houd iedereen op de hoogte.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#7 , 04 okt 2011 12:11

Ok: stap 1

bezoekje brengen aan achterburen en hen mondelijk NU al op de hoogte brengen van de 2 meter regels.
indien geen gevolg wordt gegeven aan mijn vraag tot rooien of verplaatsen van de bomen, heb ik nog tijd om (vb. binnen vijf jaar) schriftelijke aanvraag te doen + vredegerecht in te schakelen.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#8 , 08 okt 2011 10:19

Zoals verwacht reageerde vooral mijnheer zeer agressief. Hij " beweerde " dat enkel de kerselaar op minder dan twee meter zou staan, de kastanje (!) de eik (!) en nog andere hoogstam zouden op twee meter staan (over een breedte van 15 à 20 meter). wat in feite ook niet veel zal opbrengen kwestie van overhangende takken en hoogte.

Ik mocht alvast niet mee met hem achteraan in zijn tuin gaan kijken, dan maar met de ladder vanuit mijn tuin deze winter.

Afgesproken met mevrouw: ze gaan de bomen toppen en jaarlijks de overhangende takken afhalen. En Sinterklaas komt op 6 december.
Maar we zullen dus wel zien.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 08 okt 2011 10:57

stokje van 3 meter tegen stam drukken.

Terug naar “Landbouw recht”