Een paar weken geleden heb ik de ramen aan de achterzijde van de woning die ik verhuur, laten herschilderen (op mijn kosten ).
Dit is allemaal fijn verlopen. Eens de schilder weg was, heeft mijn huurder de ramen dichtgedaan in plaats van deze open te laten
staan zodat de verf kon drogen. Resultaat : dichtgekleefde ramen. De huurder heeft achter mijn rug naar de schilder getelefoneerd om
zijn beklag te doen , waarop de schilder hem ongelijk gaf en zei dat hij de ramen een paar dagen had moeten laten openstaan zodat ze
de tijd hadden om te drogen.
Toen de huurder daar geen gelijk kreeg, belde hij mij ook nog eens op om mij de schuld daarvan te geven én met de vraag of ik nogmaals
de ramen zal laten herschilderen of de schade eraan te herstellen en betalen!!!!
Wat is er te voren afgesproken? Wist de huurder dat hij de ramen niet mocht sluiten en was hij hiermee akkoord gegaan? Ik zou het als huurder niet normaal vinden dat mijn huisbaas of iemand anders mij zonder afspraak verplicht om mijn ramen open te laten staan, ongeacht zijn goede bedoelingen.
Lanox ik vraag me af hoe men dan bij u de ramen kan komen herschilderen?
Hoe ziet u dit praktisch?
Uiteraard wist mijn huurder vooraf dat de schilder ging komen, dat hadden wij, de huurder en de schilder natuurlijk vooraf afgesproken.
Ik ben wel een eigenaar die mijn huis goed onderhoud,he, maar verwacht ook wat medewerking van de huurder.
Wist de huurder ook op voorhand dat hij zijn ramen enkele dagen niet mocht sluiten en heeft hij hierin inspraak gehad? Ramen niet kunnen/mogen sluiten houdt ook een veiligheidsrisico in.
met dit weer inderdaad een beperkt aantal uren.
Maar de huurder - had na de verwittiging van de profesioneel schilder - er wel rekening mee moeten houden. Traagdrogende verf ?
Heel oude pvc-ramen hebben wel een schilderbeurt nodig, heb ik zelf ondervonden - niet met gewone verf. Vraag mij niet met welke verf dan wel
De schade valt hier ten laste van de huurder omdat hij het gehuurde goed in de gegeven omstandigheden niet heeft beheerd als een goede huisvader.
Dat is hij verplicht. Een "goede huisvader" sluit geen pasgeverfde ramen.
En dat zijn dan de mensen die zeveren als hun ramen niet meer in goede staat zijn wegens gebrek aan onderhoud door de eigenaar en te pas en te onpas de Vlaamse Wooncode citeren.......
Als eigenaar zijn huis moet onderhouden moet hij daartoe ook de kans krijgen.
I rest my case.
Laatst gewijzigd door roharro op 30 sep 2011 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
een goed huisvader sluit 's nacht de ramen voor zijn veiligheid
Zelf zeg je altijd dat er voldoende verluchting moet zijn volgens de Vlaamse wooncode.
Als de huurder zijn pasgeschilderde ramen vroegtijdig sluit, zal hij waarschijnlijk ook nog klagen over geurhinder.
de waarheid ligt in het midden
ik vind het niet normaal dat meerdere dagen de ramen niet dicht mogen.
3 6 of 9 uur ramen niet sluiten is aanvaardbaar maar dagen
er bestaat ook iets van sneldrogende verf
en verven doe je in een droge periode zodat het vlug droogt
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet
De ramen zijn gelegen op de eerste en de tweede verdieping aan de achterkant van een RIJHUIS met een volledig afgesloten tuin met een muur van meer dan 2m.
Dus niet onmiddellijk gevaar voor inbrekers.
De ramen moesten volgens de schilder maar enkele uren na het schilderen blijven open staan (max. 24 uur) én de uren erna, af en toe heropend worden om zo kleven te voorkomen.
Het was zeker NIET nodig om de ramen DAGEN aan een stuk te laten open staan. De schilder heeft dit wel allemaal gezegd aan de huurder.
De huurder heeft ondertussen toegegeven dat hij onmiddellijk na het vertrek van de schilder de ramen heeft dichtgedaan en daarna vergeten is om ze te heropenen...
Na twee weken wou de poetsvrouw de ruiten poetsen ... en kreeg men de ramen niet open.